Úterý 29. dubnaSvátek má Venku je 21 °C, Oblačno

Rodiče jsou stále agresivnější, stěžují si učitelé. Bojují s „lynčem“ na sociálních sítích

CNN Prima News Před 5 hodinami

Kateřina už téměř dvacet let učí na prvním stupni venkovské malotřídky. Škola na vesnici, kde sama vyrůstala, jí vyhovovala – téměř všechny rodiče svých žáků totiž znala osobně, a tak komunikace s nimi probíhala hladce. V posledních letech však pozoruje výraznou změnu k horšímu.

ČTĚTE TAKÉ: Učňáky jsou mimo zájem, změny sníží úroveň, říká ředitel školy. Ministerstvo obavy odmítá

Přibývá rodičů, kteří kritizují její práci, navíc jsou podle ní „stále agresivnější“. „Naposledy za mnou přišla maminka, že její syn, který by mimochodem potřeboval domácí přípravu jako sůl, nebude dělat domácí úkoly, protože jsou ze zákona nepovinné, že to viděla ve videu na Facebooku. Vyhrožovala mi, že to požene dál, pokud je budu dál vyžadovat,“ vylíčila Kateřina pro CNN Prima NEWS s tím, že úlohy na doma žákům zadává spíše výjimečně.

Za všechno může učitel, kde jsou ostatní?

Není jediná, kdo si na chování rodičů stěžuje. Počet nespokojených učitelů roste. „V dnešní době sociálních sítí má každý druhý pocit, že když školou prošel on sám, zvládnul by to taky a může se k tomu vyjádřit. Pedagog je tak často probírán bez možnosti bránit se a vysvětlit druhou stranu,“ namítla pro CNN Prima NEWS Jana Dráhová, která na sociálních sítích vystupuje pod pseudonymem Protivná učitelka, přičemž se zaměřuje na boření stereotypů o škole. „Ale samozřejmě i učitelé jsou lidé a dělají chyby. I mezi námi se najdou tací, co by tuto profesi vykonávat neměli,“ připustila.

Zejména mladí kantoři čelí v práci obrovskému tlaku. „Bojíme se, že něco uděláme špatně, budou nás lynčovat rodiče, kolegové, vedení...“ vyjmenovala Dráhová.

„Máme s rodiči fungovat jako tým. I učitelky mohou být nerespektující, ale poslední dobou mi to od rodičů, dětí a bohužel i některých kolegů a kolegyň přijde jako póza, vymezovat se,“ přidala začínající učitelka Sabina Snížková pro CNN Prima NEWS. „Působí to na mě, že ve vztahu k dětem mohou učitelé za všechno – znalosti, dovednosti i výchovu. A kde je participace ostatních?“

Status problémové matky

Někteří rodiče své jednání obhajují tím, že se jen snaží chránit zájmy svého dítěte, zatímco učitelé to „zbytečně“ berou jako útok.

Anna má tři děti a na škole, kam dnes dochází už jenom její nejmladší dcera. Podle ní s manželem spadla do kategorie „problémoví rodiče“. „Dcera měla od první třídy učitelku, která měla někdy až nesmyslná pravidla,“ zmínila pro CNN Prima NEWS.

Pedagožka podle Anny například trvala na tom, aby její dcera po návratu z dovolené splnila nadměrné množství náročných úkolů. Lhůtu pro odevzdání navíc stanovila na teprve třetí den po nástupu dívky do školy a hrozila poznámkou v případě nesplnění. Anně se také nelíbilo, že učitelka žákům opravuje chyby pouze červenými škrtanci bez poskytnutí podrobnější zpětné vazby. „Některé věci jsem odmítla a už jsem problémová matka,“ posteskla si.

Pomůže vyšší právní ochrana?

Stále hlasitějšího upozorňování pedagogů na problémy s rodiči si už všímají i politici. Třeba Zajíčková chce učitelům zajistit vyšší právní ochranu. „Povolání učitele musí především společnost vnímat jako nezastupitelné a důležité, a to i v době umělé inteligence. Rodiče musí učitelům důvěřovat, a ne s nimi soupeřit,“ uvedla pro CNN Prima NEWS.

Téma legislativní ochrany pedagogů otevírá i na sněmovním podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení. „Jako se obecně zvyšuje agresivita ve společnosti, ve vztazích rodiče versus učitelé je tomu stejně,“ potvrdil poslanec Zdeněk Kettner (SPD) pro CNN Prima NEWS. „Legislativní zvýšení ochrany učitelů je jednou z možných cest,“ souhlasil s kolegyní z pozice opozičního politika.

MŠMT však zatím změny nezamýšlí. „Dlouhodobě podporuje profesní rozvoj a společenské ocenění učitelů,“ sdělila tisková mluvčí Veronika Lucká Loosová na dotaz CNN Prima NEWS, zda resort plánuje přísnější legislativní ochranu řešit.

Pro učitele, kteří se cítí ohroženi, vydal speciální metodiku, která jim má usnadnit orientaci v možných právních krocích. „Dotýká se i role rodičů a zákonných zástupců a usiluje o nastavení jasných mantinelů a odpovědností všech zúčastněných stran,“ upřesnila mluvčí.

Opatření jen „na papíře“

Resort zároveň upozornil, že od loňského roku podstupují začínající učitelé dvouleté adaptační období, ve kterém mohou pracovní záležitosti konzultovat s tzv. uvádějícím učitelem.

Mladí pedagogové se však odvolávají na to, že funkce často existuje jenom „na papíře“ a v praxi žádného služebně staršího kolegu k ruce nemají.  „A když už je nápomocen, vypadá to tak, že tlačí mladého pedagoga někam, kam on sám nechce,“ doplnila Dráhová.

Začínající učitelé by ocenili kvalitnější mentoring a komunitu, ve které by si navzájem pomáhali a sdíleli zkušenosti. Od věci by podle nich nebyla ani větší podpora jejich celkové či osobní pohody. „Pokud chceme mladé udržet ve školství, byla by fajn pravidelná a pevná podpora psychologů nejen pro žáky, ale i pro učitele,“ podotkla Protivná učitelka.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Konec odkladů i známek pro prvňáčky. Novelu schválili poslanci, část změn má platit už letos

Pokračovat na celý článek