Na silnice se vrací malé auto, jehož tvary zná každý Francouz. Mnozí možná budou brblat, že je elektrické, ale taková je doba. Důležitější je, že je zábavné, zajímavé, technicky vychytané a skvěle jezdí. Úředně potvrzeno razítkem Evropské auto roku 2025.
Když se malé auto podaří, obvykle je z něj bestseller. Italům se to povedlo s Fiatem 500, Němcům s Volkswagenem Beetle, Britové mají Mini. Jen Francouzi roky smutně čekali…
Třeba na nový Citroën 2CV známější pod názvem Kachna, který v podobě různých designérských cvičení pravidelně vyplouvá na povrch, aby se zase potopil do minulosti. Bagetu připravenou na zteč tak hrdě pozvedl Renault. Výsledkem je Renault 5 E-Tech.




Automobilový svět je plný paradoxů. Tím zatím posledním je fakt, že slavný Renault 5, jehož se mezi roky 1972 až 1985 prodalo 5,5 milionu kusů, oživil Ital. Jmenuje se Luca de Meo. Muž, kterému se už jednou něco takového povedlo v době, kdy stál v čele automobilky Fiat.
V roce 2007 totiž velkolepým představením v Turíně, které se odehrálo přímo na hladině řeky Pád, v počtu milionů kusů vrátil na silnice Fiat 500. Teď se o to samé pokusí jako šéf skupiny Renault.
Luca de Meo má zkrátka čuch. A měl ho i v době, kdy se v létě roku 2020 stal šéfem Renaultu. Krátce po nástupu do funkce se vydal do Technocentra Guyancourt v jihozápadní části Paříže, kde se vyvíjí a připravuje vše, co z pohledu Renaultu souvisí s budoucností.
Všechny projekty, které v tu dobu byly ve vývoji, si nechal seskupit do jedné místnosti. A dnes přiznává, že z ní odcházel trochu zklamaný a počítal s kompletní revizí modelové řady.
„Když jsem procházel budovou, najednou jsem spatřil maketu v životní velikosti, která se nápadně podobala Renaultu 5,“ vzpomíná Luca de Meo. Že ji uviděl, nebyla náhoda. Šéf designu ji totiž chytře umístil tam, kde si byl jistý, že ji jeho nový šéf nemůže minout. „Byl to projekt malého elektromobilu. Ale byl zamítnut, protože firma se nechtěla pustit do retro designu,“ dostal de Meo odpověď na otázku, co to před ním stojí.

A rozhodl se na místě. „Přesně to musíte udělat! Zkuste tento design postavit na platformu se čtyřmi koly. Musí to být stoprocentní elektromobil. Uděláme Renault 5,“ oznámil svým lidem. A ti začali pracovat rychlostí blesku, aby auto dostali do sériové výroby v roce 2024.
„Všiml jsem si toho už při uvedení Fiatu 500. Některé výroby jsou kouzelné. Není třeba se přít celé týdny, všichni se shodnou na tom, co je potřeba udělat. Neexistuje žádná netečnost. Když týmy oživí vůz, který zanechal tak hezké vzpomínky, vloží do něj spoustu lásky. To je dobré znamení do budoucna, protože zákazník tu lásku pozná a vidí v autě,“ uvažuje Luca de Meo, který se v ještě maskovaném voze poprvé projel v červenci roku 2023.
Platforma i motor nového Renaultu 5 byly vyvinuty společností Amper, která je dceřinkou Renaultu, jenž v době nástupu de Mea nebyl zrovna v dobré kondici. Tlak na nutnost šetřit byl enormní. S tím souvisejí i úspory spojené například s dopravou dílů z daleké ciziny. Automobilka proto vsadila na lokální výrobu a o R5 se tak dá říct, že je plně evropským autem.
Luca de Meo tím oživil spojení „Made in France“. Nové auto se montuje v Douai v regionu Hauts-de-France. Není to náhoda. Právě původní Renault 5 byl prvním autem, které v tomto závodě sjíždělo z výrobních linek.
Kvůli novému modelu vznikl rozsáhlý průmyslový projekt zahrnující dva montážní závody a dvě giga továrny na baterie s cílem omezit uhlíkovou stopu celého systému. Osmdesát procent dodavatelů se nachází v okruhu tří set kilometrů od výrobních linek.

Úspory se ale hledají i jinde. Drasticky se například snížil počet dílů používaných při výrobě. V minulosti bylo běžné, že malý vůz je složený z dvou a půl tisíce součástek. Nový Renault se ale skládá jen z jedenácti set dílů. Výhody? Rychlejší a kvalitnější výroba, ale především kratší doba vývoje ze čtyř na tři roky.
Teď před námi stojí pětidveřové auto, i když to tak na první pohled nemusí vypadat, protože kliky zadních dveří jsou schované vedle okna. Vtipných detailů má R5 několik. Původní model měl ve své ostré verzi v kapotě přívod vzduchu, na novince ho nahradil displej, který zobrazuje číslici pět.

Jenže to by bylo málo. Číslo je totiž složené z pěti segmentů, přičemž každý z nich představuje dvacet procent kapacity baterie. Už když k autu přicházíte, víte, jak na tom baterka právě je.
Zvenku si můžete hrát s různými polepy střechy a vybírat z extrovertních barev, uvnitř s barvami odkládacích ploch, případně s grafickým ztvárněním voliče převodovky, který je vyvedený ve tvaru rtěnky Chanel.

V rámci příslušenství se pak Renault vytáhl s jednou součástí, která mohla vzniknout jen ve Francii. Je to proutěný držák na bagetu, který Škoda Auto může v rámci svých Simply Clever nápadů trumfnout jedině otvírákem pivních lahví integrovaným do palubní desky. Jedinou nevýhodou je cena držáku, který vyjde na tři tisíce korun.

Bolavou patou elektromobilů je obvykle jejich hmotnost. Platforma Renaultu 5 je však postavena tak, že hmotnost auta nepřesahuje 1,5 tuny, což je skvělý údaj. Další výhodou je fakt, že ve všech výbavových stupních má víceprvkovou zadní nápravu. Ve třídě takto malých aut spíš výjimka. Přínos? Lepší stabilita i pohodlí.
Nezvyklé je i řešení brzd. Pedál totiž není fyzicky spojený s brzdovým systémem, ale funguje jako simulátor. Stlačíte ho a počítače už si to skrze kabely s brzdami nějak řeknou. Podle Renaultu rychleji než u klasických brzd. Proto na něj taky vsází.



Je ale lepší šlapat na plyn než brzdit. A R5 E-Tech to umí slušně rozjet. Obzvlášť s verzí s výkonem 150 koní. Slabší má o třicet koní méně.
Ze dvou variant se dá vybírat i u kapacity baterie. Základní má kapacitu 40 kWh, což slibuje 312 kilometrů dojezdu, dražší má kapacitu 52 kWh energie, která by měla vystačit na 410 kilometrů. Při nabíjení se dá dobíjet výkonem nanejvýš 100 kW, tudíž z patnácti na osmdesát procent kapacity baterie máte nasosáno za půl hodiny.
Jak Renault 5 E-Tech jezdí? Na základě velmi krátké – zhruba třicetikilometrové – zkušenosti se dá říct, že stejně, jak vypadá. Zábavný, svižný, při nastavení sportovního režimu ostrý, ale i přes poměrně velká osmnáctipalcová kola, která mají stejný rozměr pro všechny varianty, umí být i pohodlný. Městské auto takové, jaké ho chcete.
A teď ta jediná zatím objevená bolístka. Doby, kdy se malá auta prodávala za čtvrt milionu, jsou navždy pryč. Nejlevnější stodvacetikoňový R5 E-Tech vyjde na 675 tisíc. Silnější verze se 150 koňmi a větší baterií dokonce osm set tisíc. Když teď tohle víte, zmíněný třítisícový držák na bagetu už pak tolik netrápí.
The post S bagetou na zteč! Stylovější elektromobil než Renault 5 dnes do města nekoupíte appeared first on Forbes.