Svůj první kamenný obchod na světě ve středu v pařížském luxusním obchodním domě BHV otevřel asijský internetový prodejce Shein. Otevření však doprovází kontroverze. Kromě fronty desítek zákazníků byly před otevřením u obchodního domu také pořádkoví policisté a demonstranti, napsala agentura AFP.
Společnost Shein byla založena v Číně, nyní sídlí v Singapuru. Své impérium vybudovala díky extrémně levnému oblečení, široké nabídce produktů a agresivnímu marketingu. Firma však čelí rostoucí kritice kvůli dopadům masové výroby na životní prostředí, pracovním podmínkám i údajným praktikám nekalé konkurence – evropské značky ji obviňují z obcházení pravidel Evropské unie a zneužívání celních výjimek pro zásilky s nízkou hodnotou. Proti jejímu příchodu do Francie se postavili politici, odbory i přední módní značky.
Demonstranti ve středu před obchodním domem rozdávali červené letáky, v nichž odsuzovali podezření z nucené práce, znečišťování životního prostředí a nadprodukci. Vyzývali také kolemjdoucí, aby podepsali petici proti přítomnosti Sheinu v pařížském obchodním domě.
Jen pár dní před plánovaným otevřením obchodu propukla nová kontroverze kvůli prodeji dětských sexuálních panenek na platformě Shein. Zjištění vedlo k politickému rozruchu a zahájení soudního vyšetřování. Pařížská prokuratura uvedla, že vedle Sheinu zahájila vyšetřování i konkurenčních internetových obchodů AliExpress, Temu a Wish, kvůli distribuci „obsahu, který je násilný, pornografický nebo nevhodný a přístupný nezletilým“.
Shein se do BHV dostal na základě nabídky od společnosti Société des Grands Magasins, která obchodní dům vlastní. Société des Grands Magasins doufá, že otevřením obchodu přiláká do obchodního domu, který se potýká s poklesem návštěvnosti a prodejů, mladší zákazníky. Plánováno je také otevření poboček Shein v pěti dalších regionálních obchodních domech vlastněných společností.
„Jsem velmi hrdý, že dnes mohu poprvé na světě dát této značce Shein fyzický rozměr,“ řekl televizi BFM TV majitel Société des Grands Magasins Frédéric Merlin. Přiznal, že po posledním rozruchu kolem sexuálních panenek uvažoval o ukončení partnerství se Sheinem, ale pak si to rozmyslel.
Dodal, že má důvěru v produkty firmy, které se budou prodávat v jeho obchodním domě, odsoudil „obecné pokrytectví“ kolem firmy a upozornil, že ve Francii má 25 milionů zákazníků.
Shein se snaží ukázat, že může mít na francouzský maloobchod pozitivní vliv, místo aby jen přetahoval zákazníky. Plakáty v pařížském metru propagují nabídku k otevírací den: kolik zákazníci utratí v obchodech Sheinu, tolik dostanou ve formě poukazu, který pak mohou utratit v ostatních obchodech v rámci BHV.
Rozsah podnikání firmy Shein ve Francii není znám a firma neodpověděla agentuře Reuters na dotaz ohledně tržeb v zemi. Podle své nejnovější zprávy o transparentnosti, kterou vyžaduje Evropská unie od velkých platforem, měla Shein mezi únorem a červencem ve Francii v průměru 27,3 milionu uživatelů měsíčně. Podle údajů mateřské firmy Roadget Business tržby Sheinu v roce 2024 činily 37 miliard dolarů (784,4 miliardy korun) a zisk 1,3 miliardy dolarů.
The post Shein otevírá svůj první kamenný obchod. Pařížský debut provází protesty appeared first on Forbes.











