Sobota 06. záříSvátek má Venku je 16 °C, Skoro Jasno

Síla komunity. Ateliér snů od Porsche svedl dohromady lásku, vášeň i peníze

Forbes Před 9 hodinami

Legendární automobilová značka, ikonické modely, oddaná komunita a průmyslové kulisy Dolních Vítkovic. To byl Atelier of Dreams od Porsche.

Byla to jedna z mála akcí, kterou poznáte už při příjezdu na parkoviště. Nejčastěji to byl slavný sportovní model 911 ve všech svých podobách, nechyběly ale ani modely Cayenne, Panamera, Taycan či Maca. Zkrátka Porsche, kam až oko dohlédne.

Tento esteticky příjemný vozový park se na jednom místě objevil v Dolních Vítkovicích v Ostravě, kde se na akci Porsche nazvané Atelier of Dreams (Ateliér snů) sešly špičky byznysu, automobiloví insideři a především fandové proslulé německé značky s hřebcem ve znaku.

A mimochodem, akce se konala jen pár dnů ode dne, kdy by zakladatel automobilky a český rodák Ferdinand Porsche oslavil 150 let.

Ateliér snů byl pro Porsche příznačný. Plakáty s jeho modely visely a visí jako vysněná auta v pokojíčcích několika generací holek a kluků. Ostatně i Ferdinand Porsche si svá auta postavil tak trochu z trucu. Snil o nich, ale nikde na trhu nebyla podobná k dostání.

Kromě toho má Porsche mimořádnou vlastnost tvořit oddanou komunitu majitelů a fanoušků, jak ostatně dokládá i letošní dvacetileté výročí existence českého Porsche Clubu.

Vedle možnosti projet se Ostravou několika vozy Porsche nebo si vyzkoušet jezdecký simulátor si návštěvníci mohli poslechnout debaty se čtveřicí majitelů německé automobilky, kteří mají ke svým vozům úplně jiné přístupy.

Všechny přivítal ředitel Porsche Ostrava Martin Skront, jenž ocenil, jak úzkou a oddanou komunitu dokázala značka vytvořit, vřele poděkoval všem zákazníkům a vyzdvihl Ostravu coby důležité místo pro celé Porsche: právě tady se totiž nachází jedno z jeho profesionálních servisních center.

Milovníky technických detailů a novinek ze stáje Porsche nadchl kalibrační inženýr Vojtěch Hujňák, který se dlouhé roky věnuje nastavování jízdních vlastností aut Porsche, a má tak unikátní technologický vhled.

Kromě toho má ještě jedno obrovské privilegium. S modely, které na trhu ještě několik let neuvidíte, jezdí tisícovky kilometrů. A to třeba na zamrzlých jezerech ve Švédsku či ve Finsku.

To poslední, co mu zrovna prošlo rukama, je nová generace modelu Boxster. „Můžu prozradit, že když jsme ho vzali na okruh, zajel rychlejší časy než Panamera,“ dovolil si špek ze zákulisí Hujňák.

Poznal by jako inženýr, že sedí právě v Porsche? „Spolehlivě. I poslepu,“ prohlásil s úsměvem sebevědomě.

Zcela jinak, než do detailu jednotlivých šroubků, matek a svárů, se na Porsche dívá umělec a česká legenda street artu Jan Kaláb. Ten má za sebou se slavnou značkou jednu podařenou spolupráci, když k obrazu svému přetvořil autorským nástřikem ikonické Porsche 911.

Kaláb se prý sám občas zabývá úvahami o tom, zda existuje moment, kdy umělec či běžný člověk může dojít do bodu, kdy zkrátka dojde inspirace. Kdy už se nedá jít dál. Je to právě případ extrémně nadčasového designu 911?

„Hodně se to do toho bodu blíží,“ řekl hostům Atelier of Dreams Kaláb. „Ale zároveň je to pořád kam posouvat. Pořád to bude kam posouvat. A to je na tom to krásné.“

Za volantem je prý spíš klidný řidič, rád by také podle svých slov měl víc času na to, aby se třeba ve svém Porsche 911 mohl jet projet. Jen tak, pro radost.

Hodně automobilů v minulém století ovlivnily styly jako art deco, bauhaus či pop-art. Dnes je to podle Kalába naopak: auta se stala fenoménem, který ovlivňuje umění.

Do zcela praktické roviny naopak zasadil Porsche miliardář a ostravský průmyslník Jan Světlík, šéf Cylinders Holdingu. Ten se pochlubil tím, že nejčastěji jezdí ve svém Porsche Cayenne.

info Foto Roman Rudakov
Šéf Cylinders Holdingu Jan Světlík

„To auto mě už dostalo z hodně průšvihů. Za nic bych ho nevyměnil,“ prohlásil na pódiu Jan Světlík a vyslovil také neskromné přání: pořídit si někdy v budoucnu Porsche jezdící na vodík.

Na rychlé sporťáky ho prý moc neužije, více ho zajímá komfort. Kromě vozů samotných ocenil i životní paralelu s Ferdinandem Porschem, který firmu založil se svým synem, taktéž Ferdinandem. Jan Světlík to měl podobně, když do řízení firmy přizval svého syna. Ano, taktéž Jana Světlíka.

A pak tu byl Martin Bernátek, nesmlouvavý petrolhead, milovník Porsche, majitel Porsche 911 Turbo i 911 GT3. A také mimořádně úspěšný byznysmen, který před lety prodal Ovečkárnu a momentálně rozjíždí pod značkou OlaOla doplňky stravy napomáhající k dlouhověkosti.

info Foto Roman Rudakov
Zakladatel OlaOla Martin Bernátek

I pro Martina Bernátka bylo Porsche tím vysněným autem, o kterém snad ani nevěřil, že mu jednou bude stát v garáži. Teď, když má obě, udělá si rád čas na projížďku třeba se synem. Synem, který si předtím s malým modelem Porsche hraje.

„Porsche je výjimečné auto, které vzbuzuje emoce. A tím tvoří komunitu. Je to jediné přejícné auto. Lidé mají, podle mě na rozdíl od jiných značek, majitele Porsche instinktivně rádi. Spojuje lidi, přesně jak Ferdinand Porsche chtěl,“ řekl Bernátek, jenž spolu s pár dalšími nadšenci založil doma ve Zlíně Luft Collective, který se společně právě v „poršácích“ vydává na silnice.

Snad právě proto, že byla 911 jeho vysněným autem, bylo hlavní Bernátkovo sdělení jasné: „Nepodceňujte své sny. Když k nim přidáte pracovitost, poctivost a vytrvalost, můžou vás dostat daleko,“ vyslal účastníkům akce své poselství.

The post Síla komunity. Ateliér snů od Porsche svedl dohromady lásku, vášeň i peníze appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek