Jen s malou nadsázkou lze parafrázovat, že Flightradar24 někdy použil každý – a kdo říká, že ne, používá ho dodnes. S uživatelským úspěchem ale poprvé přichází i byznysový. Trojice Švédů, která dosud podnikala bez jediné externí investice, má za sebou deal, o němž technologické firmy většinou jen sní.
Malá letadélka se množí na nejexponovanějších místech, oblétají náhle uzavřený vzdušný prostor, v nejhorším možném případě zmizí. I pokud přijde poslední tragická varianta, svět se o tom může rychle dozvědět prostřednictvím oblíbené platformy Flightradar24.
Oblíbené, úspěšné a také mimořádně hodnotné.
Švédští zakladatelé Mikael Robertsson a Olov Lindberg, kteří jako amatérští nadšenci do letadel začínali na adrese Flygbilligt.com už v roce 2006, nyní zakončili sen startupových founderů. Až do letošního září fungovali bez jediné externí investice, přitom Flightradar24 měl podle loňských výsledků obrat blížící se miliardě korun – a téměř půlmiliardový zisk.
To vše přitáhlo zájem britské investiční skupiny Sprints, která získala podíl ve výši 35 procent. Zbylých 65 procent si drží Robertsson, Lindberg a CEO skupiny Fredrik Lindahl. Ze zakladatelů jsou tak miliardáři.
Podle švédského listu Dagens Industri deal nacenil jejich firmu na 4,1 miliardy švédských korun, tedy přes devět miliard korun. Na jiných webech se objevuje valuace pět set milionů dolarů, což by v českých korunách znamenalo lehce přes deset miliard.
„Hledáme technologické společnosti, které spojují silnou zákaznickou základnu s trvalým produktem,“ uvádí na svém LinkedInu investoři ze Sprints. Ti zainvestovali nejen do Revolutu, ale třeba i do jiné úspěšné aplikace Vivino. U Flightradaru24 je jejich cílem posunout Švédy k ještě většímu globálnímu růstu.
„Důvěryhodnost našich dat ohromně vzrostla. Média se na nás obracejí okamžitě,“ popisoval jeden ze zakladatelů Robertsson pro ABC News už v roce 2016. Už tou dobou Flightradar24 dávno vyrostl z nástroje pro letecké geeky do cenného informačního zdroje. Jeho fungování je podrobně rozebráno například zde.
Ve zkratce je jednou z příčin úspěchu to, že konstantě ukládá polohu letounů, což může pomoci při rekonstrukci nehod a objasňování jejich příčin – typickými příklady byly katastrofy letounů MH370 nebo sestřeleného MH17.
„Let MH370 pro nás představoval zlom. To my jsme měli jeho poslední polohu a média pochopila, že se lze ptát i někoho jiného než (státních a leteckých) autorit,“ vzpomínal Robertsson pro jiný švédský list Göteborgs-Posten.
Jinou oblíbenou a mnohem méně vážnou funkcí je štědrovečerní „sledování“ Santova letu, ale jinak příjmy a zisky generuje placená verze aplikace plus prodeje reklamy u té volně dostupné. Typickou českou stopou pak může být třeba loňské sledování posledního letu ČSA.
„Nejprve to byli hlavně nadšenci do létání, kteří nám posílali data. Možná budou ještě stále ve většině, ale rozšířilo se to na letiště a aerolinky. Proto čím dál více pracujeme s byznysovými zákazníky,“ dodal Robertsson.
Flightradar24 není jedinou takovouto službu, ale rozhodně zůstává tou nejznámější, jakkoli třeba ADBS Exchange umožňuje sledovat vládní letadla, což se hodilo při nedávném summitu Trump–Putin na Aljašce.
Díky přílivu soukromých peněz by si měl Flightradar24 roli jedničky nejen udržet, ale ještě navýšit náskok. Zároveň se logicky nabízí, že noví spolumajitelé budou za svoji vysokou investici chtít zvýšit tlak na komerční využití.
Momentálně Flightradar24 uvádí, že má denně pět milionů unikátních uživatelů a denně sleduje více než 250 tisíc letů. Ambice švédské firmy tak nejlépe vystihuje stylové: Sky is the limit.
The post Sky is the limit. Flightradar24 má nově cenovku půl miliardy dolarů appeared first on Forbes.