Pondělí 06. říjnaSvátek má Venku je 12 °C, Skoro Zataženo

Slyšte, slyšte! Špunty do uší letí, v byznysu kolem sluchu se točí stále víc miliard

Forbes Před 6 hodinami

Cože? Já vás neslyším. Sluch, respektive jeho ochrana, je čím dál tím lukrativnější z obchodního pohledu. Už dnes se v odvětví točí desítky miliard korun a v následujících letech hodnota trhu ještě stoupne. Problémy „s ušima“ se totiž stále více týkají i mladých lidí.

Ztráta sluchu hrozí zhruba 1,1 miliardy obyvatel. Jak upozorňuje Světová zdravotnická organizace, týká se to nejen současných teenagerů a dvacátníků, ale i části mileniálů. Tedy asi poloviny lidí mezi dvanácti a pětatřiceti lety.

Dohání je, že si do sluchátek pouštějí hudbu příliš nahlas a chodí na hlučné koncerty, z nichž jim třeba ještě druhý den zvoní v uších. 

„Význam sluchu si lidé často uvědomí až ve chvíli, kdy o něj přijdou, případně jim začne nepříjemně pískat v uších,“ říká specialistka na ochranu sluchu ze společnosti Reja Martina Škvareková, prodávající špunty do uší a sluchadla.

Naráží na takzvaný tinnitus, tedy neustálé pískání či jiný nepříjemný zvuk v uchu, kterým trpí každý sedmý dospělý Evropan.

Postupně si však cenu sluchu začínají lidé uvědomovat a investují do jeho ochrany. Trh se špunty a dalšími pomůckami tak má před sebou zářné vyhlídky. 

Zatímco v roce 2019 měl celosvětově hodnotu zhruba šestatřicet miliard korun, letos už podle odhadů činí přes padesát miliard korun. Během osmi let pak má vyrůst ještě skoro jednou tolik.

Stoupající zájem o špunty do uší a podobné věci potvrzuje i pardubická firma Earplugs, která provozuje stejnojmenný e-shop v šesti zemích. „Češi obecně ochranu sluchu dlouho neřešili, ale i v tuzemsku postupně roste povědomí o její nutnosti,“ říká majitel společnosti Dmytro Kudraň.

Nejvíc se to podle něj projevuje právě u generace Z a částečně u mileniálů, kteří sledují zahraniční trendy, a stejně jako třeba řeší své psychické zdraví, tak přistupují i k ochraně svých uší. „U nich už není divná, ale spíš cool a berou ji jako součást životního stylu,“ míní Kudraň.

Díky stoupajícímu zájmu o ochranu sluchu vyrostla během deseti let z malého projektu vedeného z obýváku do jednoho z největších českých e-shopů v tomto oboru, který v posledních letech expandoval do ciziny. Konkrétně na Slovensko, do Německa, Rakouska, Maďarska a Rumunska.

Léto ve znamení prodejů

Kudraňovi s kolegy pomohlo i to, že v létě obráží hudební festivaly, kde se vedle prodeje špuntů snaží návštěvníky informovat o tom, jak předcházet problémům se sluchem.

„Upřímně, varianta jezdit se stánkem na festivaly nás původně ani nenapadla. První oslovení přišlo přímo ze strany jednoho festivalu a my jsme si řekli, že to zkusíme,“ vzpomíná Kudraň.

To byl rok 2023 a obrátil se na ně královéhradecký festival Rock for People. Od té doby pravidelně jezdí i na další velké akce, například na Brutal Assault, Colours of Ostrava nebo Beats for Love.

Léto je pro ně zároveň i částí roku, kdy jim stoupají prodeje. Právě kvůli hudebním festivalům a také dovoleným, kdy si lidé kupují špunty na cestování či na spaní v hotelech a kempech.

info Foto Vitaly Gariev/Unsplash
Kvůli poslechu hlasité hudby ze sluchátek hrozí více než miliardě lidí dlouhodobé potíže se sluchem.

„Další vlna potom bývá na podzim a začátkem roku, kdy se lidé zase víc zaměřují na své psychické zdraví a kvalitu spánku.“ Když totiž někdo spí v hlučném prostředí, tak to dopadá i na jeho psychiku.

Růst zájmu lidí je vidět také na finančních výsledcích pardubické firmy. Před čtyřmi lety měla obrat okolo dvaceti milionů korun se ziskem kolem jednoho milionu. V uplynulém roce už dosáhla obratu 58 milionů korun se ziskem lehce přes dva miliony.

Je nutné uvést, že jde o částku za celé portfolio firmy v Česku i za hranicemi. Vedle ochrany sluchu prodávají také doplňky stravy, produkty pro spánek či cestovní a plavecké vybavení.

„Letos očekáváme další růst. Tahounem je pro nás český trh, ale velkou roli hraje i expanze do dalších zemí a rozšiřování sortimentu,“ vysvětluje Dmytro Kudraň.

Při poslechu myslete na šedesátku

Byznysu v tomto odvětví obecně svědčí i to, že lidé už nekupují jen nejlevnější vatové špunty. Mladší generace naopak platí i za designovější kousky. Z toho těží například belgická značka Loop Earplugs, která se z ochrany sluchu snaží dělat módní doplněk.

Její špunty, z nichž jsou na uživateli vidět jen barevné kroužky uvnitř uší, nosí třeba piloti formule 1 ze stáje McLaren.

Původem antverpská společnost prodala po celém světě přes osm milionů párů špuntů do uší, přičemž nejvyšší prodeje zaznamenala ve Spojených státech. Zákazníky má ale ve více než 150 dalších zemích. Předloni zaznamenala tržby ve výši asi 2,8 miliardy korun, minulý rok už činily 4,6 miliardy korun.

A jak můžete vyjma špuntů pomoci svému sluchu, aby dlouho dobře sloužil? Odborníci doporučují se řídit pravidlem šedesát na šedesát. Podle něj je nutné mít zvuk nanejvýš na šedesát procent maximální hlasitosti, a to po dobu nanejvýš šedesáti minut.

Tak na to myslete, až si příště budete pouštět svou oblíbenou hudbu, audioknihu nebo podcast do sluchátek.

The post Slyšte, slyšte! Špunty do uší letí, v byznysu kolem sluchu se točí stále víc miliard appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek