Snuggs, firma Lindy Šejdové a Tomáše Zahradníka, se stala jedničkou na evropském trhu menstruačních kalhotek. S obratem půl miliardy korun a novou investicí 130 milionů od TripleB míří ještě výš. Díky expanzi do sedmi zemí, silné retailové síti a inovativnímu přístupu chce pětinásobně vyrůst. „Máme ambici v Evropě dosáhnout dvou až tří miliard korun obratu,“ říká.
Před pěti lety byli Snuggs začínající firmou s pár milionovým obratem a dvěma produkty. Dnes jsou evropskou jedničkou v segmentu menstruačních kalhotek, kde prodali přes tři miliony kusů.
Zakladatelka Linda Šejdová se svým týmem vybudovala silnou značku, která je dnes v sedmi evropských zemích a ve více než třech tisících maloobchodních prodejnách. A míří dál – s čerstvou investicí 130 milionů korun od TripleB chce Snuggs upevnit svou pozici na trhu a pokračovat v růstu.
„Učící křivka se zrychluje,“ říká Linda Šejdová o tom, jak se její život i firma změnily od doby, kdy ji Forbes zařadil mezi 30 pod 30. Z malého startupu se stala firma s padesáti zaměstnanci a pobočkami v Londýně, Berlíně, Amsterodamu a Praze. Většina tržeb nyní pochází ze zahraničí, kde Snuggs nejrychleji roste v Německu. Právě na expanzi na klíčových trzích chce Šejdová využít novou investici.
Podle Šejdové jsou menstruační kalhotky budoucností a trh stále není nasycený. Proto chce Snuggs v příštích letech pětinásobně vyrůst, a to hlavně na trzích, kde už působí. Chystají se Snuggs expandovat i dál? „Ještě si to asi nechám pro sebe,“ odpovídá se smíchem Šejdová.
Snuggs nejsou jen o produktech – firma posouvá i společenské vnímání menstruace. „Vidíme obrovský posun. O menstruaci se mluví otevřeněji, muži kupují kalhotky pro partnerky a dcery. Tabu mizí,“ říká zakladatelka.
V roce 2020 vás Forbes zařadil do výběru 30 pod 30. Jak se od té doby váš život proměnil?
V tu dobu jsme byli hodně na začátku s firmou, založili jsme ji v roce 2019. Předtím jsme rok vyvíjeli produkt. Tou dobou jsme v týmu byli čtyři a vydělali jsme pár milionů, teď nás je padesát ve čtyřech zemích Evropy a obrat je půl miliardy. Naše zvědavost a vášeň pro učení je pořád stejná. Každý den se snažíme učit, studovat, inovovat, posouvat se jako manažeři a jako lidé. Učící křivka spíše čím dál víc zrychluje.
A z produktového hlediska?
Měli jsme dva produkty, teď jich máme přes sto. Byli jsme jenom v Česku a začínali jsme expanzi. Celá firma se dramaticky otočila a s ní i můj život.
Pomohl vám nějak titul 30 pod 30?
Je to jako punc kredibility pro zahraničí.
Sestavila jste týmy v Německu a Nizozemsku, následně jste se přestěhovala do Velké Británie, kde jste přivedla do týmu přední produktové designéry v Londýně. Kde je vaše základna teď?
Máme officy v Praze, Londýně, Berlíně a Amsterodamu. Se spoluzakladatelem Tomášem Zahradníkem pendlujeme. Více času jsme v Londýně, ale jezdíme do Prahy pravidelně.

Na první rozvoj značky jste dostali investici od Martina Rozhoně a Nation 1, dále od Wood & Company. Teďka oznamujete investici od společnosti TripleB ve výši 130 milionů korun. K čemu peníze použijete?
Peníze použijeme na posílení pozice na aktuálních trzích, kde jsme. V tuto chvíli už jde většina našich tržeb ze zahraničí. Nejrychleji rosteme v Německu. Soustřeďujeme se na posunutí těch rozjetých trhů dál.
O které trhy se jedná?
Česko, Slovensko, Německo, Rakousko, Nizozemsko, Velká Británie, částečně Belgie. Oportunisticky děláme nějaké aktivity i v jiných zemích třeba přes retail sítě. Tam se teď dostáváme i mimo naše hlavní trhy. Velká část investice půjde do upevnění a zvýraznění pozice na stávajících trzích.
TripleB je v rukou pravnoučat Tomáše Bati. Co pro vás znamená toto spojení?
Je to pro nás symbolické spojení. Firma Baťa je jedním z nejúspěšnějších brandů, které vznikly v Česku, a podařilo se jim globálního přesahu. Je to i strategické spojení z hlediska zkušeností s týmem, který za Triple B stojí, i z hlediska kontaktů od retail sítí přes expanzi či hiring. Jsou pro nás silným partnerem pro další prudký růst, který s investicí máme v plánu.
Stali jste se jedničkou na evropském trhu. Před pěti roky jste u nás byli s kolegou v podcastu, kde jste říkali, že to je vaše ambice. Za pět let jste to dokázali. Jaký je to pocit?
Už od prvního dne byl náš záměr expandovat do Německa a dalších zemí. Rychle jsme expandovali na Slovensko, to byla naše první testovací expanze. Brzy potom jsme otevřeli právě Německo a Rakousko. Mezitím jsme testovali mnoho jiných zemí. Země, ve kterých jsme teď, nejsou jediné, ve kterých jsme testovali.

Dělali jsme testovací kampaně napříč Evropou a vybírali jsme si státy, které se nám ukázaly jako strategická investice. Bereme to pořád ale hodně pokorně, že jsme pořád na začátku. Je skvělé vidět, že jsme se s týmem byli schopni posunout na tu další úroveň. Jsme největší firma menstruačních kalhotek v Evropě a zároveň jsme jediní, kteří jsou v Evropě v tolika zemích.
Pětinásobně vyrůst
V roce 2024 dosáhla společnost tržeb půl miliardy korun. Máte sedm set tisíc zákaznic, prodali jste víc než tři miliony kalhotek, expandovali jste na sedm trhů a jste ve více než třech tisících maloobchodních prodejnách. Jaké jsou vaše vize?
V následujících letech chceme pětkrát vyrůst. Je to plánované v zemích, ve kterých jsme. V Německu budeme růst ještě rychleji. Naším cílem je jak posílení prodeje koncovému zákazníkovi, tak růst retail sítě. Rozšiřujeme i produktovou nabídku.
Kolik z vašich tržeb dělá export?
Export dělá nad šedesát procent.
Ze začátku jste vyráběli v Česku. Teď je na kalhotkách napsáno, že jsou vyrobeny v Evropské unii. Jak to je s výrobou teď?
Drtivá většina je v Česku a na Slovensku. Některé kolekce vyrábíme i v Portugalsku kvůli technologii šití, která tu není.
Začínali jste s černými kalhotkami…
Ano, ale teď jsme se dostali do bodu, kam jsme vždycky chtěli dojít. Součástí týmu se stali i designéři, kteří se zaměřují na spodní prádlo. Vždycky jsme chtěli, a to se nám už v minulých letech povedlo, přinášet produkt, který je na vysoké úrovni nejen ve funkčnosti, ale i v designu. Chceme menstruaci spojit s něčím pěkným a pohodlným.

A konkrétně?
Přinesli jsme spoustu nových materiálů, barvy, krajky, vzory. Když jsme spustili novou designérskou prémiovou kolekci Hugger Iconic, vyprodala se během dvou týdnů. Neuvěřitelné. Tohle je i směr, na který naši současní i noví zákazníci reagují velmi dobře.
Také jsme spustili spolupráci s Londýnskou prémiovou značkou pyžam Desmond&Dempsey, v rámci které jsme vyrobili kalhotky s jejich ručně malovaným printy. Letošní rok bude hodně o nových produktech. Máme před sebou hodně dalších kolekcí, které budou přinášet nové designy, barvy a materiály.
Dělali jste i menstruační plavky…
Plavky byly hodně úspěšné minulý rok. Brzy budeme spouštět i nové vertikály a rozšiřujeme nabídku i nemenstruačního spodního prádla. Kalhotky a podprsenky. Přišlo to od našich zákazníků, že mají rádi naše materiály, střihy i designy a chtějí nosit naše produkty celý měsíc a mít třeba podprsenku, která se bude ke kalhotkám hodit.
Konec tabu?
Podařilo se vám do popředí dostat tabuizované téma menstruace. Dokonce jste otevřená o tom, že vás k tomu vedly vlastní intimní potíže. Vnímáte to tak, že ženská intimita už nemusí být nutně intimní?
Posun vidíme obrovský. Nesrovnatelný. Dokázali jsme celospolečensky posunout a téma je přístupné mezi ženami a muži i v celých rodinách. Muži kupují produkty pro své partnerky a dcery. Od začátku jsme se k tomu stavěli tak, že je na každém, jestli se o tom chce bavit.
Slýcháme spoustu příběhů znormalizování, kdy se o tom baví například otec s dcerou. Nemusíme se o tom stydět mluvit a každý si řekne, jestli se o tom bavit chce, nebo ne. To, že se o tom nebavíme, by měla být volba, ne společenské tabu.

Přinesla vám něco vaše předchozí práce v softwarovém prostředí?
Ano, naučili jsme se principy product managementu, systém prioritizace, řízení projektu, pracovat s různými nástroji, principy dobrého designu a spoustu dalšího. Pak také budování týmu a fundraising a digitální přemýšlení nad budováním e-shopu.
Vnímám, že se s menstruačními kalhotkami „roztrhl pytel“. Má je snad každý obchod s oblečením. Je to pro vás konkurence?
Nevnímáme to. Malých nezávislých značek nebo velkých korporací, co spustí kalhotky, je více, ale těch, kteří překročili obrat sto milionů korun, je do deseti v Evropě a dosáhnout toho ve více zemích kromě nás nezvládl zatím nikdo. Jsme specialisté a máme ambici v Evropě dosáhnout dvou až tří miliard korun obratu. Být desetkrát větší než druhý hráč.
Ostatní značky jsou často jen ve svých zemích. Například jeden hráč je v Německu, jeden ve Francii a podobně. Žádný z nich ale nedokázal mít takto signifikantní pozici v tolika zemích nebo mimo svoji lokální.
Nebojíte se, že přijde moment, kdy trh nasytíte?
Od toho jsme ještě daleko, protože predikujeme, že menstruační kalhotky mají potenciál přerůst tampony a vložky.
Jak to všechno stíháte a balancujete? Jakou máte kulturu ve firmě?
Hledáme pozitivní lidi zaměřené na hledání řešení, budovatele, pracovité lidi, zvědavé, neustále se posouvající dopředu, zkrátka lidi, se kterými je snadné pracovat a kteří jsou nadšeni k nám jít. Snažíme se najít lidi, kteří u nás dokážou zažít úspěch, to je pro nás klíčové, protože úspěch generuje další úspěch.
Jaká je vaše motivace?
Chci se učit. Chci se posouvat. Baví mě získávat zkušenosti a být silnější a nabývat kompetence a expertizu v určitých oblastech. Původně jsem začala v marketingu, ale posunula jsem se v managementu, vyjednávání, procesech, organizační struktuře. A z této perspektivy se koukám i na ty těžké chvíle. Jsem si vědoma, že pro každou fázi firmy je důležité něco jiného a člověk zažívá něco jiného.
Vnímáte ostatní menstruační pomůcky jako konkurenci?
Jiným produktům padá každým rokem podíl na trhu na úkor kalhotek a není cesty zpět, tak je jako konkurenci nevnímáme. Tampony a vložky tu byly sto let, je čas na něco modernějšího.
The post Snuggs se staly evropskou jedničkou. Plánujeme pětkrát vyrůst, říká Šejdová appeared first on Forbes.