Úterý 04. listopaduSvátek má Venku je 13 °C, Oblačno

Starbucks prodá většinu v čínské divizi firmě Boyu Capital za čtyři miliardy USD

Forbes Před 6 hodinami

V úterý americký kavárenský řetězec Starbucks prodá kontrolní podíl ve svém podnikání v Číně investiční společnosti Boyu Capital. Hodnota transakce činí čtyři miliardy dolarů (84,5 miliardy korun českých). Starbucks to oznámil v noci na dnešek. Transakce je jedním z největších prodejů čínské pobočky některou ze světových spotřebitelských firem v posledních letech.

Starbucks uvedl, že finanční prostředky od investiční společnosti Boyu mu pomohou znovu nastartovat růst na druhém největším trhu světa, kde místní konkurenti jako Luckin a Cotti nabízejí latté za necelých deset jüanu (dvacet devět Kč), což je méně než třetina ceny ve Starbucks.

„Naším cílem je přinést zážitek ze Starbucks více zákazníkům ve více městech po celé Číně. Vidíme časem cestu k růstu ze současných osm tisíc kaváren Starbucks na více než dvacet tisíc,“ uvedl generální ředitel Brian Niccol.

Starbucks a Boyu podle dohody vytvoří společný podnik, ve kterém bude Boyu vlastnit podíl šedesát procent. Starbucks bude vlastnit čtyřicet procent a bude nadále poskytovat licenci na značku a duševní vlastnictví.

Starbucks je považován za firmu, která po svém vstupu na čínský trh v roce 1999 vytvořila tamní trh s kávou. Čína je pro Starbucks druhým největším trhem za Spojenými státy. Podle údajů společnosti Euromonitor International ale podíl firmy na čínském trhu loni klesl na čtrnáct procent z třiceti čtyř procent v roce 2019.

Očekává se, že Starbucks se zaměří na svou tradiční silnou stránku, a to být místem, kam lidé chodí na schůzky a trávit čas. Analytici upozorňují, že by pro firmu byla chyba pouštět se do cenové války s konkurenčním řetězcem Luckin. Luckin, který se soustředí na kávu s sebou a rozvoz, má v Číně už více než dvacet tisíc franšízových poboček a letos vstoupil i na domácí trh Starbucksu, když otevřel dvě kavárny v New Yorku.

Starbucks nicméně zlevnil některé nekávové nápoje a zrychlil uvádění nových produktů přizpůsobených místním chutím, aby posílil svou pozici. Srovnatelné tržby v Číně, tedy v kavárnách otevřených nejméně rok, se ve čtvrtletí končícím 29. června zvýšily o dvě procenta, zatímco v předchozím čtvrtletí stagnovaly.

Jiné globální firmy na čínském trhu zavedly podobný přístup. McDonald’s v roce 2017 prodal osmdesát procent svých operací v Číně a Hongkongu investorům, včetně státní firmy Citic, za dvě celé jedna miliardy USD. Toto spojení je obecně považováno za úspěšné, napsala agentura Reuters.

Soukromá společnost Boyu sídlí v Hongkongu a byla založená v roce 2010. Mezi zakladatele firmy Boyu patří vnuk bývalého čínského prezidenta Ťiang Ce-mina. Investovala do některých z největších čínských technologických firem, ale v poslední době zvýšila investice do firem zaměřených na spotřebitelské produkty, jako do firmy zaměřené na bubble tea Mixue Group a provozovatele obchodních domů s luxusním zbožím SKP.

The post Starbucks prodá většinu v čínské divizi firmě Boyu Capital za čtyři miliardy USD appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek