Pondělí 13. říjnaSvátek má Venku je 14 °C, Oblačno

Strava chystá debut na burze. Chce se odlepit od konkurenčního Garminu

Forbes Před 2 hodinami

Mobilní a webová aplikace Strava se chystá na burzu. Šestnáct let fungující software, který sleduje a trackuje sportovní aktivity, se chce udržet před konkurenty včetně Garmingu, Apple či Nike. Tímto krokem chce získat kapitál na další akvizice zejména kvůli rostoucímu počtu lidí věnujících se aktivnímu běhání. Zprávu přinesl deník The Financial Times (FT).

Strava zaznamenal raketový růst zejména od dob pandemie. Tehdy si získala oblibu pomocí kombinace sociální sítě a fitness. Uživatelé mohou zaznamenávat a sdílet své tréninky, dávat přátelům kudos, což jsou ekvivalenty lajků a porovnávat své výkony s vrstevníky ale i elitními sportovci.

Podle společnosti Sensor Tower měla tato aplikace v letošním roce v průměru padesát milionů měsíčně aktivních uživatelů, což tvoří téměř dvojnásobek oproti největíšmu konkurentovi Garmin Connect. Počet stažení za rok do září vzrostl zhruba o osmdesát procent oproti stejnému období v loňském roce.

Více než milion lidí se přihlásilo do losování o účast na Londýnském maratonu v příštím roce, což je meziroční nárůst o 31 procent. Pořadatelé Newyorského maratonu v březnu uvedli, že počet přihlášek vzrostl o 22 procent na více než dvě stě tisíc.

Velké značky sportovního oblečení — včetně Nike a Adidas — provozují konkurenční aplikace pro sledování fitness. Podle analytičky maloobchodu společnosti Mintel Bridget McCusker se však Strava díky komunitnímu zaměření a sociálním funkcím stala jasnou jedničkou.

Sensor Tower odhaduje, že za rok do září utratili spotřebitelé za Strava Premium, jež stojí 11,99 dolaru (252 korun) měsíčně nebo 79,99 dolaru (1680 korun) ročně, více než 180 milionů dolarů (3,78 miliardy korun). Strava byť čísla neuvedla, sdělila, že skutečná částka je výrazně vyšší než odhad.

Strava postupně získává konkurenty, aby do aplikace přidala nové funkce. Letos koupila Runna, britskou koučovací aplikaci, a cyklistickou tréninkovou platformu The Breakaway. Tyto dvě akvizice vyřešily velkou slabinu Stravy, a to nedostatek personalizovaných tréninkových plánů, uvedla McCusker.

Přestože Strava pohltila několik začínajících rivalů, zůstává v přímém souboji s Garminem, firmou vyrábějící chytré hodinky a GPS trackery.

info Foto Strava
Zakladatelé Michael Horvath a Mark Gainey

Strava vznikla v roce 2009. Poprvé se o nápadu, který aplikaci předcházel, bavil Michael Horvath s druhým spoluzakladatelem Markem Gaineyem v roce 1996. „Bavili jsme se o vytvoření služby, která by spojovala sociální síť a sledování vlastních výkonů – v době, kdy se tomu tak ještě ani neříkalo,“ uvedl Horvath.

A právě to, že předběhli dobu, byl problém. Technologie nebyly tak daleko, a jejich nápad tedy nešel vytvořit tak, jak by chtěli. Že je od nápadu ostatní tehdy odradili, berou tvůrci po letech jako „to nejlepší, co se jim mohlo přihodit“. Jinak by projekt tehdy právě na technologických omezeních selhal a Strava by dnes asi neexistovala.

K nápadu vrátili o zhruba čtrnáct let později, kdy už doba a technologie pokročily. Přišly chytré hodinky a GPS. Horvath a Gainey tak vzali peníze, které vydělali ve své předchozí firmě, a rozjeli v malém týmu aplikaci Strava.

„Nejvíc se osvědčilo doporučení od člověka k člověku. V našich úplných začátcích nás bylo šest a uháněli jsme kamarády, ať se přidají,“ popsal Horvath.

Postupně se aplikace dostala k běžcům i dalším vytrvalostním sportovcům. Klíčovou inovací, kterou se lišila od konkurence, bylo právě soutěžení a porovnávání výsledků na konkrétních tratích.

The post Strava chystá debut na burze. Chce se odlepit od konkurenčního Garminu appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek