Pondělí 13. říjnaSvátek má Venku je 14 °C, Oblačno

Skandál dieselgate má pokračování. Pětice automobilek čelí soudu kvůli emisním podvodům

Forbes Před 5 hodinami

V Londýně dnes začíná soudní spor kvůli podvodům při testování emisí výfukových plynů. Jde o nejnovější kapitolu ve skandálu označovaném dieselgate, v němž přední světové automobilky čelí obvinění, že jejich auta mohou za použití speciálního softwaru vykazovat za testovacích podmínek nižší naměřené emise škodlivých plynů. Pětice automobilek Mercedes, Ford, Peugeot/Citroën, Renault a Nissan veškerá obvinění odmítá. Informuje o tom server BBC News.

Právníci tvrdí, že případ je největší hromadnou žalobou v anglické a velšské právní historii, týkat by se nakonec mohl 1,6 milionu majitelů aut. Uvedenou pětici automobilek soud vybral jako hlavní obžalované, kteří budou souzeni jako první, vzhledem k rozsáhlosti případu.

Na automobilky podalo žalobu asi 220 tisíc majitelů aut, kteří se cítí jednáním těchto firem podvedeni. V závislosti na výsledku tohoto případu však podobným obviněním čelí dalších devět výrobců automobilů.

Skandál dieselgate se poprvé objevil v září 2015, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německou automobilku Volkswagen, že do svých vozidel instalovala software, který umožňuje zmanipulovat měření emisí naftových aut. V testovacích podmínkách tak auta v servisech vykazovala nižší emise dusíku, než jaké vypouštěla v reálném provozu.

V roce 2020 britský soud rozhodl, že Volkswagen použil software v rozporu s pravidly Evropské unie. Volkswagen ale nakonec hromadnou žalobu urovnal mimosoudně, zhruba 91 tisíc majitelům aut v Británii vyplatil celkem 193 milionů liber (v dnešním kurzu 5,4 miliardy korun).

V souvislosti se skandálem už Volkswagen vyplatil více než 32 miliard eur (více než tři čtvrtě bilion korun), převážně ve Spojených státech. Dnes Volkswagen sází převážně na elektřinu.

Soud v nynějším procesu rozhodne, zda systémy instalované v dieselových vozech pěti uvedených automobilek byly navrženy tak, aby obcházely zákony o čistotě ovzduší.

Software podle stěžovatelů umožňoval, aby vůz dokázal rozpoznat, kdy prochází testováním, a kdy je v reálném provozu. Když byl testován, snížil se výkon motoru a naměřeny pak byly i nižší emise dusíku, než jakých vůz reálně dosahoval.

Právníci budou u soudu tvrdit, že majitelé aut byli oklamáni ohledně toho, jak ekologická ta vozidla byla, když si je kupovali. Poukazovat budou patrně i na to, že auta, která stále jezdí po silnicích, nadále vypouštějí nebezpečné množství škodlivých emisí.

Ačkoli soudní proces začíná dnes, rozsudek se neočekává dříve než v létě příštího roku. Pokud soud rozhodne v neprospěch automobilek, další proces s cílem určit výši odškodnění by měl začít na podzim roku 2026.

The post Skandál dieselgate má pokračování. Pětice automobilek čelí soudu kvůli emisním podvodům appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek