Před lety byli v kategorii nejslibnějších českých startupů – a nyní se technologická platforma Supernova opět hlásí o pozornost. Právě získala investici téměř 200 milionů korun a expanduje jak do USA, tak do Asie. Vytváříme něco, co tu nebylo, věří její zakladatel a CEO Jiří Třečák.
Supernova je z astronomické definice „velmi jasný objekt“. A přesně tak svítila Supernova na českém startupovém nebi v roce 2019, kdy zamířila do Silicon Valley do Y Combinatoru, nejprestižnějšího globálního akcelerátoru pro startupy.
Intenzita světla ale poté polevila. Přišla zkouška trpělivosti – i ega.
„Tohle je vždycky těžké. Člověk vidí startupy, které dosáhly úspěchu rychleji, ale pak se objektivně podívám na svoji firmu a řeknu si, že tam byla spousta věcí, které jsme se museli naučit, a spousta věcí, které jsme si museli vytvořit, protože reálně neexistovaly,“ bilancuje Jiří Třečák. „Za mě to mělo smysl.“
Člen výběru Forbesu 30 pod 30 z roku 2019 po letech intenzivní práce se Supernovou znovu „rozsvítil“. Jeho firma teď získala v Series A vysokou investici 9,2 milionu dolarů (190 milionů korun) od tchajwanského fondu Taiwania Capital a českých J&T Ventures, Reflex Capital, Kaya, Credo Ventures, EQT Ventures, Wing VC a amerického Y Combinatoru. Tu hodlají použít primárně pro expanzi – jak obchodní, tak personální.
„Teď je pro nás stěžejní růst. Máme produkt, který jsme schopni prodávat, a určitou trakci, kterou bychom měli být schopni přetavit v další progres. Nyní jsme v ARR (opakované roční příjmy) na zhruba šedesáti milionech korun a očekáváme, že příští rok uděláme aspoň trojnásobek,“ popisuje Třečák pro Forbes s tím, že by se firma zároveň měla ze současné třicítky zaměstnanců zvětšit k padesátce.

Supernova má už nyní mezi klienty čtyři stovky společností, například aerolinky KLM či Air France, proslulou síť amerických zdravotnických zařízení Mayo Clinic nebo českého jednorožce Mews. Jak je získala?
„Ve zkratce pomáháme vývojářům, designérům a teď už i produktovým manažerům dělat jejich práci jednoduše a rychleji,“ popisuje Třečák a jeho story má přesah v tom, že zblízka popisuje turbulence startupového prostředí či vliv AI revoluce, která ho zasáhla.
Od začátku je jádrem jejich byznysu schopnost převést designové návrhy přímo do programátorského kódu. „Což standardně trvá a většinou se v průběhu procesu udělá spousta chyb, informace přeskakují mezi designéry tam a zpět a společnosti na tom pálí strašně moc času. Proto jsem si řekl, že by bylo fajn vytvořit nástroj, který by design zkonvertoval do kódu automaticky,“ dodává Třečák.
Zároveň průběžně naráželi na soudobé technologické možnosti, respektive limitace. Jejich zákazníky tak primárně byli adaptabilní freelanceři, nikoli velké společnosti.
„Abychom uspěli u nich, chybělo nám strašně moc věcí. Přišli jsme na to, že o nich nemáme informace, že nevíme, jak dělají vývoj a design, nechápeme jejich procesy. Všechno tohle by se muselo stát automaticky. Takže jsme další čtyři roky vytvářeli technologii,“ dodává Třečák s tím, že jejich nový produkt již stojí na automatizaci a AI.
Pro představu jde o to, že pokud chce konkrétní firma například přidat novou funkcionalitu do své aplikace, musí absolvovat kolečko brainstormingů, designérských nápadů, jejich zhodnocení a výběru toho, co z idejí nejvíc odpovídá původnímu záměru.
ChatGPT o vaší společnosti moc neví, musíte mu dopředu dodat hodně kontextu, aby vůbec vyprodukoval něco dobrého.
„Dnes ale existuje lepší způsob – že my všechny designy, které firma historicky vytvořila, spolu s kódem a produktovými informacemi nalijeme do Supernovy a pochopíme, o co se snaží, jak přemýšlí nad svým brandem. Supernova vytvoří vizuál i feel aplikace, včetně funkčního prototypu, který bude velmi podobný, neřkuli stejný, jako by ho navrhli jejich vlastní designéři. Přinášíme tak populární vibe coding na míru šitý velkým organizacím,“ dodává Třečák.
To znamená jak časovou úsporu a možnost prezentovat hotový prototyp prakticky okamžitě, tak řešení stávajících limitů generických AI nástrojů.
„Takový ChatGPT totiž o vaší společnosti moc neví, musíte mu dodat dopředu hodně kontextu, aby vůbec vyprodukoval něco dobrého. To u nás není potřeba. Firma si jen napojí svoje nástroje, které standardně používá, a potom vše funguje automaticky,“ říká CEO Supernovy. A přidává svůj pohled na to, proč se jeden z nejslibnějších startupů Česka ve velkém rozjel až v posledních měsících, což korunuje aktuální investice.
Že AI jejich snažení akcelerovala a umožnila jim vyvinout nový produkt, je jen část pravdy.
„Myslím, že kdybychom začínali teď, vůbec bychom neměli šanci na úspěch,“ říká natvrdo founder. „I když jsme udělali spoustu unikátních inovací, trh nespí. A díky AI se zkracují timeliny, v tom mají velké společnosti objektivní výhodu oproti malému startupu. Ale my máme náskok, jen vše musíme přetavit do toho, aby lidi používali náš produkt.“
Že ona dvě písmena nejsou magickou formulí, jež automaticky otevírá každé investorské dveře, ostatně Třečák sám vidí zblízka v centru dění, neboť většinu času aktuálně tráví v americké kanceláři Supernovy v Bay Area.
Ve výsledku je to vždycky o hodnotě, kterou daný nástroj přinese společnosti; ne o tom, jestli používá AI, nebo něco jiného.
„AI je jenom nástroj. Je pravda, že všichni CEO dnes prozkoumávají, co jim AI může dát, ale ve výsledku je to vždycky o hodnotě, kterou daný nástroj přinese společnosti; ne o tom, jestli používá AI, nebo něco jiného,“ popisuje. „Všichni řeší, kam se AI dá posunout, jak se dá použít, jak se dá aplikovat na současné nástroje nebo procesy firem. To je v Bay Area ta nejzajímavější diskuse. A dobrá inspirace pro to, kudy se ubírat a co zákazníci chtějí a budou chtít.“
Jejich vize zaujala investory z jednoho z nejtechnologičtějších míst planety. Ostrovní stát Tchaj-wan má navíc díky zahraniční politice pozitivní vztah k Česku, rozhodně ale nešlo jen o něj.
„Jsou hodně zaměření na komplikované technologie, i z toho důvodu byli schopni si projít naše věci ještě předtím, než do nás investovali. Nebyly to ani tak byznysové meetingy, hodně šlo o to, jak vše funguje, proč to funguje a kam s tím jsme schopni směřovat. Myslím si, že to je ve výsledku přesvědčilo,“ dodává Třečák.
Osobní rovina pak představuje cenný bonus.
„Investorů už pár máme, ale s Tchajwanci jsme si obrovsky sedli na lidské úrovni. Peněz je dneska hodně, ale dobrých lidí, se kterými by člověk šel do byznysu, zase až tak moc není,“ oceňuje Třečák a další synergii má představovat pobočka právě na Tchaj-wanu, kde Supernova plánuje zahájit expanzi do Asie.
Trvalo to celé déle, než by si bývali přáli. Ale došli sem.
„Posledních šest měsíců je pro nás dost divokých, dalších dvanáct bude ještě divočejších. Trpělivost stála za to a největší trpělivost měla moje žena,“ usměje se Třečák.
A přiznává, že jemu osobně jinou perspektivu i vyšší míru trpělivosti dodalo narození potomka. „Foundeři musejí mít vybudovanou motivaci sami v sobě, nejtěžší bylo udržet motivovaný tým,“ zamýšlí se. „Lidé ve firmě jsou v jiné pozici, někdy nemají všechny informace, anebo vidí, že by mohli v jiných společnostech mít lepší příležitost.“
Právě dění posledních měsíců bylo proto podle něj pro Supernovu zásadní.
„Na náš Slack si posíláme všechny reakce od klientů a je to paráda. Lidé mají tendence psát spíš negativní věci, takže když už pošlou něco velmi pozitivního, většinou to znamená, že jsou enormně nadšení,“ soudí Třečák. „Naše lidi to mimořádně motivovalo. Je vidět, že tu najednou stráví víc času, ještě víc o něm mluví. Což je důležité, jinak je totiž vývoj velmi anonymní. Prodáváme software, ne boty, u kterých vidíte, že si je někdo koupí a má z nich fyzicky radost.“
Expanze na Západ i na Dálný východ pak půjde v souladu s českými cíli.
„Vidíme, že Supernova společnostem reálně pomáhá, proto bych chtěl, abychom měli klienty mezi většími firmami u nás a aby české společnosti získávaly výhodu z toho, že nás budou používat,“ dodává Třečák. „Na to se budeme hodně soustředit.“
Konkrétní zacílení plánují rovněž v Asii. „Na Tchaj-wanu je spousta velkých technologických a inovativních společností, těm můžeme pomoci dobře. A díky investorům tam budeme mít zázemí,“ plánuje Třečák. „Pokud bychom chtěli expandovat třeba do Austrálie, na Nový Zéland či do Japonska, jde o kulturně jiné světy, což znamená, že je to nový trh, nikoli tak snadno přenosná záležitost jako třeba jít z Evropy do USA nebo naopak.“
Po letech, jimiž se Supernova posouvala po postupných krůčcích, se na základě nabytých zkušenosti ostatně nedívá přehnaně daleko.
„Věřím tomu, že když budeme náš produkt dělat dobře, půjde to samo. A investoři tomu věří taky. Netlačí mě do pětiletého plánu, místo toho chtějí, ať se soustřeďujeme na to, co je teď, a uděláme to co nejlíp,“ tlumočí Třečák. „Samozřejmě máme nějaké plány v hlavě, ale díky AI, pokroku a novým možnostem můžeme jít do relativně velkého počtu věcí. Některé vyjdou, některé ne a každá z nich bude určovat rychlost, se kterou budeme na trhu schopni růst.“
A rozzářit se naplno.
The post Supernova zase září. Trpělivost stála za to, říká šéf po velké investici z Tchaj-wanu appeared first on Forbes.