V rámci platformy Open House, která otevírá v Praze i v Brně ikonické stavby a ukazuje skryté klenoty architektury, dostanou prostor příběhy, co mohly být pod nánosem turbulentních dějin minulého století zapomenuty. Během vycházek s kurátory a odborníky se seznámíte tentokrát třeba s osudy majitelů salónů a módních návrhářů a historickém vývoji módních salónů v Čechách.
Během procházek v okolí Václavského náměstí a Národní třídy možná netušíte, že procházíte místy, kde se zrodil styl zdejší meziválečné éry. Budovy, které dnes obývají kanceláře nebo se v přízemí nachází večerky s neony, navštěvovaly bohaté a mocné dámy. Salony Podolská, Rosenbaum, Roubíčková, dokázaly splnit přání i náročné klientely a držet krok s v té době nedostižnou pařížskou módou.
Jmenujte jméno a styl osobnosti, která pro vás ztělesňuje prvorepublikovou eleganci. Bude to pravděpodobně Adina Mandlová a její modely například ve filmu Kristián. Jednalo se o oblečení, které jí ušila Hana Podolská, a róba, v jaké se ukáže ve scénách v Orient baru, vyšla na průměrné tři platy.
Podolské se přezdívalo „česká Coco Chanel“ a mezi její klientelu patřily nejen herecké hvězdy, ale také operní pěvkyně Jarmila Novotná, automobilová závodnice Eliška Junková a Hana Benešová, manželka prezidenta Edvarda Beneše.
Speciální komentovaná vycházka pod vedením historičky Markéty Čejkové, která se bude konat 28. dubna (už vyprodaná) a 5. května, žádný z legendárních módních salonů už bohužel neukáže zevnitř. Tradice byla přerušena, ať už kvůli znárodnění podniku jako to bylo v případě Podolské, či situací ještě tragičtější, jako když život Arnoštky Roubíčkové vyhasl v koncentračním táboře Treblinka.

Ještě předtím ale majitelka salonu, která se narodila jako Ernestina Popperová, prožila život, který by inspiroval nejednoho obdivovatele silných žen. Své podnikání založila po rozvodu, v ulici Nekázanka v Praze.
V roce 1916 přestěhovala svůj podnik do Paláce Koruna na Václavském náměstí, kde provozovala Modelový dům Roubíček. Její salon byl známý kvalitními modely ovlivněnými secesí a art deco a oblékaly se u ní významné osobnosti, včetně herečky Hedy Lamarr, považované za nejkrásnější ženu své doby.
Štěstí měl jen Oldřich Rosenbaum, mimořádně talentovaný návrhář a podnikatel. Vedl salon ve Štěpánské ulici a jeho jméno neslo váhu podobnou jako proslulé módní značky Paquin nebo Patou. V roce 1938 odešel do New Yorku, kde pokračoval pod americkým jménem Oldric Royce. Jeho pražský salon byl arizován a jeho stopa se v Čechách na dlouhá desetiletí ztratila.

Open House a Markéta Čejková vás k ní vezme zpět. Prostřednictvím archivních fotografií a erudovaného výkladu ožívá vrstevnatá historie naší módy. Československo nebylo módní Sibiří, ba přímo naopak. A to nejen díky „svaté stylové trojici“, kterou zmiňujeme výše.
Během procházky zazní i jména, která se zatím nevrátila do povědomí: František Bárta, Marta Loeffová, Hedvika Vlková. Jejich příběhy jsou tiché, ale důsledné, a často přesahují jejich tvorbu jako takovou.
Vrcholem programu platformy Open House Praha bude každoroční stejnojmenný festival, který letos proběhne od 12. do 18. května a ukáže 125 běžně nepřístupných budov po celém městě, některé z nich se předvedou návštěvníkům zcela zdarma.
The post Tam, kde šila Podolská. Praha ožije jako město módy díky Open House appeared first on Forbes.