Úterý 04. listopaduSvátek má Venku je 8 °C, Oblačno

Udržitelnost jako brzda, nebo motor byznysu? Jak udělat z povinnosti konkurenční výhodu

Forbes Před 11 hodinami

Ještě před pár lety byla udržitelnost v realitách vnímána jako nadstavba. Dnes rozhoduje o tom, jestli projekt získá klienty nebo nové zaměstnance. Developer CTP, který spravuje přes 13,5 milionu m2 hal a komerčních budov v deseti evropských zemích, patří k těm, kdo ESG proměnili v konkurenční výhodu. Zavádí v oboru přelomová udržitelná řešení, která pomáhají byznysu. „ESG pro nás není povinnost, ale strategie. Každý krok směrem k nižší uhlíkové stopě znamená také úsporu pro klienty,“ říká Pavel Ševela, Head of ESG pro CTP Česká republika.

Přístup developera podtrhuje tím, že zatímco některé firmy využily uvolnění pravidel EU pro ESG reportování, CTP se rozhodla pokračovat v přísnějším přístupu. Digitalizuje procesy a buduje největší infrastrukturu takzvané­ho „smart meteringu“ v Česku, která sbírá detailní data o spotřebách všech energií a zdrojů. Přístup k nim mají i samotní klienti. Data z těchto dálkových odečtů bude CTP moci využívat nejen pro vlastní ESG repor­tování a podporu reportování svých klientů, ale také pro identifikaci potenciálu dalších úspor.

Tlak na firmy, aby dokázaly řídit svůj dopad na klima a společnost, roste napříč celou ekonomikou. I proto CTP pojímá ESG jako dlouhodobý závazek, jenž firmu vede k vyšší efektivitě, inovacím a reálnému vlivu na celé odvětví. „Chápeme ESG jako dlouhodobý rámec podnikání, ve kterém nastavujeme standardy, jež jdou nad rámec legislativních požadavků. Jedná se totiž o příležitost posunout ESG reportování a procesy na nejvyšší level, zatímco ostatní volí vyčkávat,“ vysvětluje Ševela.

Výhoda do budoucna

Otázka, zda je ESG pro byznys spíše ná­kladem, nebo přínosem, se podle Ševely zodpovídá sama. „Je to jednoznačný přínos,“ říká a uvádí hned několik konkrét­ních příkladů. Udržitelné budovy mají vyšší obsazenost a nájemci v nich díky úsporným technologiím platí nižší provozní náklady. Splnění vlastních udržitelných kritérií s se­bou navíc nese vyšší hodnotu aktiv v bilanci a nižší úrokové sazby bank.

Developer má za cíl do roku 2030 snížit uhlíkovou stopu svých novostaveb nejméně o 20 %, zejména díky takzvaným zeleným al­ternativám klasického betonu a oceli a využití přírodních materiálů. U všech nových budov proto cílí na dosažení energetického štítku tří­dy „A“ a certifikaci BREEAM, kterou uplatňuje na celé portfolio. „Do konce dekády plánu­jeme mít na střechách našich hal v Česku alespoň 130 MWp. Již dnes máme instalováno kolem 50 MWp a každý rok přibývá dalších 15 MWp,“ říká Ševela.

Vedle fotovoltaiky developer využívá například i tepelná čerpadla nebo dešťovou vodu na zalévání a splachování. „Na projektech zavádíme třeba rekuperaci tepla z odpadních vod, která sníží spotřebu ener­gie na ohřev vody až o 40 %,“ dodává Ševela. „Neméně důležitá je pro nás také zeleň, biodiverzita, úspora pitné vody a recyklace až 70 % stavebního odpadu.“

Byznys model, který funguje

Nájemci dnes přicházejí s podstatně vyššími nároky než dřív. Už nejde jen o cenu nebo lokalitu. Vyžadují budovy, které jim pomohou snížit uhlíkovou stopu, zajistí stabilní a do­stupnou energii a nabídnou kvalitní pracovní prostředí. CTP na tyto požadavky odpovídá svým dlouhodobým modelem. „Nejsme jen developerem, ale i vlastníkem a provozo­vatelem všech našich parků. Každý projekt musí dávat smysl nejen při výstavbě, ale i v horizontu desítek let, což přináší důvěru investorů a stabilitu nájemců,“ konstatuje Ševela.

Výsledkem jsou komplexní areály s vlastní infrastrukturou a službami. Nechybějí sportoviště, restaurace, ordinace lékaře ani koncept Clubhaus, jenž propojuje pracovní prostředí s komunitními aktivitami. Ten společnost poprvé představila právě v Česku a přenáší ho do dalších zemí v Evropě. „CTP dnes v ČR již není jen vlastníkem průmys­lových parků, ale také tvůrcem moderních městských kancelářských čtvrtí a rezidenčního projektu DOMEQ. V rámci toho aktuálně vlastníme 600 bytových jednotek, během pár let se plánujeme dostat na 2000,“ zdůrazňuje Ševela.

Osobní příběh Pavla Ševely dobře ukazuje, proč bere udržitelnost jako víc než pracovní agendu. Po 16 letech studijních a pracovních zkušeností v zahraničí, mimo jiné v Kodani, Bruselu a Innsbrucku, váhal, zda vstoupit do developerské firmy. „Došlo mi ale, že sebemenší zlepšení v tak velkém portfoliu má obrovský dopad. Přesvědčila mě i otevřenost vedení CTP, které bere udržitelnost vážně a dává prostor inovacím,“ uzavírá Ševela.

The post Udržitelnost jako brzda, nebo motor byznysu? Jak udělat z povinnosti konkurenční výhodu appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek