Středa 30. dubnaSvátek má Blahoslav Venku je 14 °C, Polojasno

Umělá inteligence se naučila hrát Minecraft. Může jít o průlom ve vývoji inteligentních robotů

CNN Prima News Před 2 týdny

Počítačovou hru Minecraft hraje měsíčně kolem 200 milionů hráčů po celém světě. Minulý týden do kin vstoupil stejnojmenný film, který během prvního víkendu utržil na americkém trhu přes 150 milionů dolarů.

ČTĚTE TAKÉ: Naši pleť ovlivňuje zdraví střev, říká česká vědkyně. Vysvětlila, proč muži „pomaleji stárnou“

Minecraft vyšel před čtrnácti lety, když ho vytvořil programátor Markus Persson. Z videohry se rychle zrodil fenomén, který si oblibu získal svým otevřeným a kostičkovaným světem. Hráči si v něm mohou dělat, co chtějí. Napříklkad postavit kopii Eiffelovy věže nebo skutečného města. Zkrátka a dobře, hranice tu nastavuje pouze lidská mysl a představivost.

Hlavním principem hry je „craftění“, tedy získávání surovin a vyrábění nástrojů od krumpáče přes sekeru či meč až po brnění. S jejich pomocí si pak hráči mohou postavit jakýkoliv předmět. Na začátku dubna výzkumníci z Googlu publikovali v prestižním vědeckém časopise Nature článek, ve kterém popsali, jak se umělá inteligence sama naučila hrát Minecraft, aniž by ji říkali, co má dělat.

Kostičkovaný svět je ideální k trénování

Vědci svůj AI systém pojmenovali Dreamer a vypustili ho do světa Minecraftu. Výběr kostičkované hry nebyl náhodný. Princip craftění je sice stejný, ale hráči v tomto virtuálním světě nikdy nezažívají totožné situace, protože se vždy musí zorientovat v jiném prostředí.

„Pokaždé, když hrajete Minecraft, je to nový a náhodně generovaný svět,“ uvedl Danijar Hafner, který v Googlu vyvíjí umělou inteligenci DeepMind. „Musíte skutečně pochopit, co je před vámi, nemůžete si jen pamatovat konkrétní strategii,“ řekl pro časopis Nature.

Hráči tak běhají po světě, objevují nové suroviny nebo stroje a vylepšují své vybavení, aby mohli těžit další suroviny. Z nových materiálů mohou vyrábět nové a odolnější předměty. Jedním z ultimátních cílů je získání diamantů. Ty jsou klíčové pro výrobu věcí z netheritu, který je nejodolnějším materiálem ve hře.

K získání cenných kamenů ale vede cesta vyžadující sérii několika kroků. „Je to dlouhý řetězec, který vyžaduje hluboké zkoumání,“ uvedl Hafner.

Vědci si s podobným pokusem pohrávali už v minulosti. Umělou inteligenci trénovali na základě videí, ve kterých hráči prochází celým herním procesem: tedy nejprve vyrobí řemeslný stůl, poté si obstarají krumpáč a další nástroje, které jsou nutné k objevení diamantů a jejich těžbě.

Dreamer se z žádných videí nebo dalších návodů neučil. Sám prozkoumával hru metodou pokus-omyl. Rozpoznával tak různé situace a zjišťoval, za které dostane odměnu. Tyto akce pak opakoval. Pokud ale odměnu nedostal, tak se pustil do jiné činnosti.

AI si představovala budoucnost

Na základě zpětné vazby se umělá inteligence učila, jak Minecraft správně hrát. Předchozí verze to nedokázaly a neuměly aplikovat nové znalosti.

Výzkumníci každých třicet minut uvrhli umělou inteligenci do nového světa. Každým takovým restartem se musela adaptovat na zcela neznámé prostředí. AI strávila v Minecraftu devět dní v kuse, než během krátkého časového úseku dokázala získat diamanty.

Zkušeným hráčům obvykle zabere dvacet až třicet minut, než zvládnou najít a získat první drahý kámen. Umělá inteligence se jim tak po několika dnech dokázala vyrovnat, aniž by věděla, jak na to.

Podle Danijara Hafnera bylo klíčem k úspěchu, že si systém dokázal vymodelovat svůj vlastní svět, ve kterém si představoval, co se odehraje v dalších krocích a podle toho se rozhodoval. Šlo spíše o jeho abstraktní myšlenky, než že by stavěl přesnou repliku svého okolí.

Dreamer se tak naučil představit si budoucnost. Hafner pro časopis Nature uvedl, že tato schopnost by jednoho dne měla pomoci k vývoji inteligentních robotů, kteří budou schopní komunikovat s reálným světem.

VIDEO: Stát chce regulovat influencery s velkým dosahem. Podle politiků mají mnozí vliv jako TV

Pokračovat na celý článek