Pondělí 08. záříSvátek má Venku je 10 °C, Jasno

Vítězná premiéra mazáka Jarmusche. Johnson si jako Mlátička říká o Oscara

Forbes Před 9 hodinami

V sobotu skončil poslední ze tří nejprestižnějších festivalů. La Biennale di Venezia s pořadovým číslem 82 rozdal své ceny. Oceněný byl americký nezávislý film i rekonstrukce palestinské bolesti. Několik snímků se podívá i do českých kin.

Nejdelší standing ovation v historii, 23minutový potlesk pro Hlas Hind Radžab. Slzy Dwaynea Johnsona, Jacoba Elordiho nebo Amandy Seyfried. Nablýskaná večeře k padesátiletému výročí značky Armani.

Benátky se zase jednou staly centrem lifestylového dění, ale vedle rozruchu na sociálních sítích to byla pořád především velkolepá filmová slavnost.

Deset dní v malebném, leč značně hektickém prostředí nabídlo 21 filmů v hlavní soutěži, s ostatními sekcemi bylo snímků přes sto, vybíralo se z 1936 k posouzení zaslaných celovečerních titulů. 

Porotě hlavní soutěže nejstaršího festivalu na světě letos předsedal režisér Alexander Payne. S dalšími šesti tvůrci, mezi nimi například i přední zástupce rumunské nové vlny Cristian Mungiu, předal hlavní cenu Zlatého lva americkému postmodernistovi Jimu Jarmuschovi a jeho filmu Father Mother Sister Brother.

Prominentní režisér a pionýr amerického nezávislého filmu osmdesátých a devadesátých let na festivalu svůj film v soutěži uvedl vůbec poprvé, poté co byl napříč čtyřmi dekádami stálicí canneské přehlídky.

Novinka Father Mother Sister Brother s obsazením v čele s Cate Blanchett, Mayim Bialik, Adamem Driverem nebo Tomem Waitsem v povídkově tříštěném formátu rozplétá problematiku potlačovaných emocí v rodinných konturách.

Dle Guardianu se film navrací k odvěkým otázkám ohledně toho, kdo jsou nebo byli naši rodiče. První a třetí povídku označil za naturalistickou, druhou za více teatrální a stylizovanou. Film skrze svou jednoduchost navozuje klidný pocit a je třeba si jej vychutnat. Variety se připojuje s chválou a vyzdvihuje obrazovou stránku, jež atraktivně zaznamenává obyčejnou všednost a dialogy.

Velkou cenu poroty získalo hybridní drama Hlas Hind Radžab. Inscenačně a vypravěčsky rozkročený tvar mezi fikcí, realitou a rekonstrukcí patřil s ohledem na syrové zpracování skutečného osudu pětileté palestinské dívky, kterou při pokusu o útěk zabili izraelští vojáci, k nejdiskutovanějším snímkům festivalu, přičemž jej mnozí tipovali na vítěze.

Snímek oceňované tuniské režisérky Kaouther Ben Hania, jež natočila například vynikající Čtyři sestry, označil server Deadline za důležitý, přičemž není o tom jak nebo kde, nýbrž proč. Stylisticky suverénně uchopené téma reflektuje bezmoc a cílí na apelativní emotivní dopad.

Stříbrného lva pro nejlepší režii si odnesl Benny Safdie, jenž poprvé režíroval bez svého bratra Joshe. Čelní filmař současného amerického nezávislého filmu a zároveň populární herec natočil životopisnou fresku ze světa MMA s názvem Mlátička, sledující osudy Marka Kerra, kterého ztvárnil Dwayne Johnson, jenž si svou fyzickou transformací řekl o nominaci na Oscara, neb přesně na tento typ rolí Akademie slyší.

Pro dosavadní hvězdu akčních blockbusterů, kde varioval jednu a tu samou polohu, jde o vděčnou a prestiž posilující úlohu. Film se pak opírá o stejnojmenný dokument z roku 2002. Variety Mlátičku označilo za cílevědomý a lidský sportovní životopis, přičemž Safdie v děkovné řeči zmínil, že film byl pro něj a tvůrčí tým pomyslným cvičením v radikální empatii, neb empatie je dnes prý potřeba více než kdy dříve.

Francouzská dvojice Valérie Donzelli a Gilles Marchand pak dle poroty napsala nejlepší scénář, a to k filmu At Work. Křehké drama se soustředí na příběh fotografa, který se rozhodne přehodnotit svůj život a pokouší se uživit jako spisovatel, což byl jeho celoživotní sen.

V druhém plánu pak zní reflexe nestabilní ekonomické situace. Dle jednoho z kritiků The Hollywood Reporter však nejde o fatalistický snímek, ale naopak publikum nechává s potřebnou nadějí, navzdory bolestí a hrůzou prošpikovanému světu.

Cenu pro mužskou hereckou roli přebral italský nestor a v určitém ohledu lokální hrdina Toni Servillo, za své ztvárnění premiéra v novém filmu jeho dvorního režiséra Paola Sorrentina La Grazia. Časopis Screen oceňuje Servilla za otisknutí pesimismu a panovačnosti, kdy oficiální funkce překrývá osobní stránku, díky herci je však prý jeho postava s vnitřní prázdnotou paradoxně sympatická.

Za svůj výkon v komorním dramatu o nenaplněné lásce, obětech minulosti a výčitkách The Sun Rises On Us All si cenu pro nejlepší ženskou roli zasloužila Xin Zhilei. Dle Variety v pohlcujícím čínském melodramatu dokázala herečka se svým hereckým partnerem Zhang Songwenem zakonzervovat přesvědčivou párovou chemii, přičemž její citlivé ztvárnění zabraňuje jakémukoli nežádoucímu moralizování.

Domácí režisér Gianfranco Rosi, který Zlatého lva vyhrál roku 2013 s observačním uměleckým dokumentem Sacro GRA, se tentokrát musel se svou novinkou Below the Clouds, jež dokumentuje sopečné vulkány, spokojit se zvláštním uznáním. Druhou soutěž Orizzonti vyhrálo road movie napříč Mexikem On the Road. Jediný tuzemský Otec od režisérky Terezy Nvotové vyšel naprázdno.

Hlavní soutěž byla letos napěchovaná autorskými a zvučnými osobnostmi. Nové filmy v hlavní soutěži kromě jmenovaných uvedli Yorgos Lanthimos, Guillermo del Toro, Park Chan-wook, François Ozon, Olivier Assayas nebo Kathryn Bigelow. Mimo soutěž bychom pak našli Luca Guadagnina, Guse Van Santa, Anderse Thomase Jensena nebo Wernera Herzoga, který získal cenu za celoživotní mistrovství. Za svou kariéru byla oceněna také americká herečka Kim Novak.

Zatímco Berlinale se po obměně dramaturgického týmu držela především tématu mateřství a od experimentálně laděných filmů signifikantních pro minulé ročníky se přesunula k divácky vstřícnějším filmům se společenským přesahem a Cannes stále platí za tu nejprestižnější destinaci, tak Benátky i letos potvrzují divácky i mediálně nejvýživnější pozici, jež startuje marketingové tance okolo oscarové sezony.

Dramaturgie dokáže obratně nakombinovat chytré filmy s mainstreamovým potenciálem, etablované autorské osobnosti se silnou a především širokou podporou cinefilních skupin a také okrajové tvůrce artové kinematografie.

Renomovaná International Cinephile Society, skládající se z více než 170 filmových kritiků a publicistů z celého světa, i letos hvězdičkovala všechny filmy v hlavní soutěži. Nejvyšší průměrné hodnocení 3,80 (z celkových 5,00) získalo drama maďarské režisérky Ildikó Enyedi Silent Friend, jež kompletuje příběhy z let 1908, 1972 a 2020, jejichž pojítkem je letitý strom v botanické zahradě. Film získal cenu FIPRESCI a herečka Luna Wedler zase cenu pro vycházející hereckou hvězdu.

Druhé nejvyšší hodnocení 3,50 od kritického panelu dostal Father Mother Sister Brother, pomyslné třetí místo pak díky hodnocení 3,32 obsadil François Ozon s adaptací stejnojmenného literárního díla The Stranger, jež platí za jedno z nejvlivnějších existenciálních titulů.

Na druhém konci žebříčku se nachází drama Jay Kelly (2,36) od Noaha Baumbacha s Adamem Sandlerem a Georgem Clooneym v hlavních rolích filmové hvězdy a jejího manažera na život měnící cestě. Právě konverzační snímek patřil k těm nejvyhlíženějším. Guardian film ocenil jednou hvězdou z pěti a označil ho za narcistický. Snímek 5. prosince dorazí na Netflix.

Streamovací gigant své portfolio rozšíří také o vyhlíženou reinterpretaci Frankensteina (7. listopadu) a intenzivní thriller sledující Bílý dům během na Ameriku blížících se válečných raket A House of Dynamite (24. října).

A co se týče českých kin, zatím víme o následujících titulech. Artcam uvede Hlas Hind Radžab (zatím bez data premiéry), Aerofilms přivezlo trojici Father Mother Sister Brother, La Grazia (oba zatím bez data premiéry) a černou komedii Park Chan-wooka No Other Choice (premiéra 27. listopadu), Film Europe mimo soutěž nakoupilo punk-rockový portrét světice Matka (premiéra na letošní přehlídce Be2Can) a bratrské drama o zakopaném pokladu Poslední viking s Madsem Mikkelsenem (premiéra na přehlídce SCANDI příští rok).

Mlátičku 13. listopadu uvidíme díky Vertical Entertainment, Otce pod hlavičkou Cinemartu už 18. září. Druhý jmenovaný uvede 30. října film Bugonia od Lanthimose, jenž se točí okolo konspiračních teorií. Obvinění Lucy Guadagnina s Julií Roberts v hlavní roli vysokoškolské profesorky, která musí řešit závažné nařčení přesahující do osobního života, česká kina odpremiérují 16. října.

Oznámení dalších akvizic budou v následujících týdnech pravděpodobně přibývat.

The post Vítězná premiéra mazáka Jarmusche. Johnson si jako Mlátička říká o Oscara appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek