Středa 01. říjnaSvátek má Venku je 10 °C, Skoro Zataženo

Vlastnit byt? Mladí raději investují jinde a jdou do nájmu, říká šéfka AFI

Forbes Před 8 hodinami

Na podzim tradičně přichází nájemní špička. Bydlení hledají jak domácnosti, kterým bude končit nájemní smlouva, tak i studenti nastupující do nových semestrů. To se projevuje silnější poptávkou a logicky i rostoucími cenami. Ty ovšem letos rostou rychleji než loni. Například podle dat realitní služby Bezrealitky aktuálně nabízené nájmy v Praze poskočily na 44 korun za metr čtvereční, což je šestnáctiprocentní nárůst oproti loňsku.

To jen potvrzuje aktuální trend rostoucí poptávky po nájmech, kterou posiluje i zvyšující se nedostupnost vlastnického bydlení. O tom, že je nájemní bydlení na vzestupu, mluví v rozhovoru generální ředitelka developerské a investiční společnosti AFI pro Českou republiku Karin Shalev Shogol.

Ta se šéfování společnosti, která v Česku aktuálně šlape hlavně do výstavby nájemních bytů pod značkou AFI Home, ale nejen do nich, ujala v dubnu, kdy vystřídala dlouholetého šéfa AFI Dorona Kleina. Firma nyní staví nové projekty v Praze 9 a 10 a celkem spravuje ve svých nájemních projektech téměř devět set bytů. Další zhruba tisícovku chce AFI v následujících letech do svého portfolia přidat.

Několik let jste vedla německou pobočku AFI. Pak jste působila v čele německých poboček mezinárodních společností WeWork a Elevation. Co vás přivedlo do Česka?

V AFI v Německu jsem působila téměř deset let a spravovala jsem výnosové portfolio během různých fází realitního cyklu. Byla to skvělá zkušenost. A na jaře letošního roku jsem přišla do Prahy, abych převzala pozici CEO AFI pro Českou republiku. V podstatě jsem se tak do AFI znovu vrátila.

Jaké byly vaše první dojmy tady v Praze?

Osobně Prahu miluju. Stejně tak i moje rodina. A přijetí bylo velmi pozitivní a hladké. Nejprve jsme bydleli v jednom z projektů AFI Home, takže jsme se vlastně hned cítili jako doma. Ať už v práci, ve škole nebo v každodenním životě, všude jsme se cítili velmi vítaní. Praha je krásné a zelené město. Už dříve jsem tu byla mnohokrát a sledovat, jak se v posledních letech rozvíjí, je úžasné. Jsem moc ráda, že tu žijeme.

A jak jste se vlastně dostala k realitám?

Nemovitosti mě fascinují snad od malička. Investovala jsem do nich už poměrně brzy, takže to byla přirozená volba. Profesionálně jsem v realitách začala před osmnácti lety v Německu. Nejvíc mě na nemovitostech baví, že vytvářejí průsečík mezi lidmi, byznysem a městy. A zásadně ovlivňují, jak lidé žijí, pracují a tráví volný čas.

Zajímají mě i z investičního a finančního hlediska, protože projekty musí dávat smysl ekonomicky, ale zároveň mít dlouhodobě pozitivní dopad na život lidí. Tohle prolínání mě opravdu přitahuje.

Co považujete na realitním byznysu za nejnáročnější?

Obecně? Asi bych řekla tempo. V realitách zkrátka musíte mít trpělivost. To možná není úplně moje nejsilnější vlastnost, ale jakmile v oboru zůstanete dost dlouho, vidíte, jak se vyvíjí a jste trpěliví, odmění vás to. V posledních letech jsem se hodně věnovala i digitalizaci, kdy jsem pomáhala institucionálním investorům zavádět digitální nástroje, které zefektivňují byznys. A právě kombinace tradičně pomalejší povahy realit s novými technologiemi mě hodně zajímá.

V Česku se AFI hodně zaměřuje na nájemní bydlení. Jak velká je v teď Česku po něm poptávka?

Vidíme obrovský nárůst poptávky po nájemním bydlení, a to hlavně v dobře dostupných městských lokalitách a především u mladších věkových skupin. Mladší generace hledá flexibilitu a nechce se tolik dlouhodobě vázat. Dochází možná i k nějakému kulturnímu posunu. Lidé nemusí nutně vlastnit byt, raději si ho pronajmou a investují své peníze jinam, například do penzijních fondů nebo jiných aktiv.

Rostoucí ceny bydlení navíc poptávku po nájmech samozřejmě ještě posilují, protože pořídit si vlastní bydlení rozhodně není široce dostupné. Dohromady to dělá z nájemního bydlení velmi atraktivní segment.

Lidé oceňují flexibilitu, kvalitu, služby i bezpečnost, kterou institucionální pronajímatelé poskytují. A velkou roli hraje i to, když můžete žít v domě institucionálního investora, kterému můžete věřit. V současnosti můžeme na trhu vidět už poměrně dost hráčů na poli takzvaného bulit-to-rent segmentu (postaveno k pronájmu, pozn. redakce).

Když jsme pod značkou AFI Home uvedli koncept build-to-rent na český trh, bylo kolem něj hodně otazníků. Dnes jsme jednoznačně největším hráčem na pražském trhu a brzy svou velikost zdvojnásobíme.

Takže projekty stavíte, vlastníte i spravujete?

Přesně tak. Řídíme celý životní cyklus od developmentu a investic až po provoz a komunikaci s nájemníky.

V jakých částech Prahy teď připravujete nové projekty, kam se zaměřujete?

Díváme se po celé Praze, ale aktuálně stavíme v Praze 9 a 10. Brzy budeme mít dohromady pod hlavičkou AFI Home dva tisíce bytových jednotek a naším cílem je dosáhnout pěti tisíc bytů v segmentu build-to-rent v horizontu pěti let.

Foto AFI

Jak velkou část vašeho portfolia tvoří nájemní projekty? Protože AFI staví i kanceláře…

Momentálně zhruba třicet procent příjmů pochází z nájemního bydlení, zbytek je z kanceláří.

A jak tedy vypadá kancelářský trh v Česku? Potýkáte se s nějakými výzvami podobně jako třeba Německo, kde je kancelářský trh pod tlakem propadu investic a změn v poptávce?

Kancelářský trh je obecně v Česku velmi silný, robustní a stabilní, podobně jako ten rezidenční. Investice do sektoru rostou a my kancelářím stále velmi věříme. Navzdory diskusím během covidu zůstává poptávka po kancelářích vysoká, což potvrzují i naše zkušenosti.

Lidé se do kanceláří vrací, stále častěji jsou přes týden kanceláře plné, a i to, že polovina našeho kancelářského portfolia je zcela obsazena a celková obsazenost je nad pětadevadesáti procenty, je dobrý signál.

Chtějí firmy po covidu flexibilnější prostory? Je to trend, který tu zůstal?

Vidíme různé modely, jak naši nájemci přistupují k fungování kanceláří. Ať to je rotování týmů, pevně stanovené dny v kanceláři, hybridní režimy… Ale obecně bych řekla, že je tu stále větší poptávka po tom, aby lidé v kancelářích prostě byli přítomni. Sama jsem zažila různé formy fungování kanceláří, ale vnímám benefity osobní přítomnosti v kanceláři.

Neformální, spontánní konverzace na pracovišti se online nahradit prostě nedají. Zrovna včera jsme se s pár manažery sešli náhodou v kuchyňce a vyvinula se z toho velmi zajímavá a produktivní diskuze. To je velmi cenné. A myslím, že lidé si to uvědomují.

Máte zkušenosti s trhem i z dalších evropských zemí. Pozorujete nějaké zásadní rozdíly mezi českým a, řekněme, polským trhem?

Hlavním rozdílem je asi velikost. Varšava je mnohem větším trhem než Praha a zároveň má Polsko více velkých měst, zatímco v Česku se většina byznysu soustředí do Prahy. Další rozdíl, který mě upřímně překvapil, je v podílu domácích investorů.

V Česku tvoří přes osmdesát procent trhu domácí investoři, zatímco v Polsku je to jen patnáct procent. Kdybychom se podívali třeba na Německo, tak co se týče nájemního bydlení, je český trh build-to-rent stále nový, zatímco v Německu je velmi silný, ostatně až osmdesát procent lidí žije v německých velkoměstech v nájmu.

A pokud bychom porovnávali development, jsme na tom v mezinárodním srovnání skutečně tak špatně z hlediska povolovacích procesů?

Je to skutečně velmi zdlouhavý proces, což developerům ztěžuje přípravu i realizaci projektů. Určitě je to velká výzva. Jsem tu zatím krátce, takže si netroufám říct, proč to tak je, ale zdá se to být zásadní překážkou.

Co jsou vaše klíčové klíčové cíle, na kterých po svém příchodu do Česka pracujete?

AFI je na českém trhu skoro třicet let. Začínali jsme nákupními centry, pak kancelářemi a rezidencemi na prodej. V poslední době se soustředíme na kanceláře a značku AFI Home v nájemním bydlení. Mým prvním hlavním cílem je zvyšovat kvalitu služeb a provozní efektivitu – zavádíme digitální nástroje, zjednodušujeme procesy a zlepšujeme komunikaci.

Nedávno jsme spustili aplikaci pro nájemníky, kteří s námi mohou bez problémů komunikovat přímo z telefonu. A chtěli bychom celý proces co nejvíce zjednodušit. Od prvního kontaktu, výběru bytu, uzavření smlouvy, správy bytu… A na základě zpětné vazby také přidáváme třeba komunitní prostory pro nájemníky.

Obsazenost teď máme extrémně vysokou, dokonce 99 procent z téměř devíti set bytů je v současnosti pronajato. To je ideální moment pro zlepšení kvality našich služeb a také zdvojnásobení velikosti portfolia. A tím druhým hlavním cílem jsou investice do nových projektů, rozšiřování našeho portfolia a zajištění budoucnosti a konkurenceschopnosti AFI v České republice.

Můžete říct, jak velké portfolio v Česku celkem spravujete?

Celková hrubá podlahová plocha všech projektů AFI v Česku je 174 tisíc metrů čtverečních. Aktuálně máme celkem 872 jednotek v projektech nájemního bydlení a ubytovacích služeb pod značkou AFI Home a ve výhledu máme dalších 1 100 jednotek.

Alespoň v Česku není úplně běžné vidět ženu v pozici CEO realitní firmy. Narazila jste v tomto ohledu na nějaké překážky?

V realitách působím osmnáct let a je to skutečně převážně mužské prostředí. Ale zároveň musím dodat, že v AFI je polovina výkonného vedení tvořena ženami – CEO, CFO, šéfka právního oddělení… A tak to funguje už řadu let. V Česku tvoří ženy dokonce šedesát procent zaměstnanců AFI. Takže se ve své roli cítím velmi komfortně.

Jaké vlastnosti jsou podle vás klíčové pro úspěch v realitách?

Asi bych uvedla kreativní myšlení, odolnost a schopnost pracovat v nejistotě. Ta trpělivost, kterou u sebe tedy moc nepozoruji, také pomáhá, ale důležitější je podle mě právě odolnost.

The post Vlastnit byt? Mladí raději investují jinde a jdou do nájmu, říká šéfka AFI appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek