Pátek 19. záříSvátek má Venku je 24 °C, Skoro Jasno

Vyhodí postavu a půl roku přepisuje. Jen aby děj plynul, říká redaktor Dana Browna

Forbes Před 4 hodinami

Se spisovatelem Danem Brownem spolupracuje přes dvacet let. A je nenápadným hrdinou v pozadí: i díky redaktorské práci Jasona Kaufmana se z Brownových titulů staly bestsellery. „Dan je výjimečný autor,“ prohlásil Kaufman v Praze pro Forbes Life.

Během čtvrteční tiskové konference Dana Browna k nové knize Tajemství všech tajemství zažil také svou chvilku slávy. A to když ho spisovatel vyzval, aby se v první řadě v Zrcadlové kapli Klementina postavil a ukázal se účastníkům. Odměnil ho hromový potlesk, pro redaktora nakladatelství ne úplně běžná situace.

Jenže Jason Kaufman není tak úplně obyčejným redaktorem. Stará se o knihy jednoho z nejpopulárnějších autorů současnosti, a to už od prvotiny Andělé a démoni z roku 2000, kdy se potkali v nakladatelství Pocket Books. „Dostávám hodně nabídek na podobné knihy, ale Dana jsem si rychle oblíbil, sedli jsme si a užívali, že spolu trávíme čas tvrdou prací,“ vzpomíná Kaufman.

Už před spoluprací s Brownem dělal redaktora řadě autorů thrillerů a detektivek. Ale když četl námět na Anděly a démony, poznal prý, že na americkém spisovateli je něco jiného.

„Vzal postavu akademika, profesora, který miloval symboly, kódy, historii, architekturu, umění nebo náboženství. To nejsou typické motivy, které by člověk čekal v thrilleru, a přesto je Dan tak výjimečný autor, že dokázal všechno propojit. A já tehdy vůbec netušil, jaký má potenciál, ale bylo jasné, že je nesmírně talentovaný,“ vzpomíná Kaufman.

Ač jejich spolupráce od začátku šlapala, prodejní výsledky zprvu nenesla. Andělů a démonů se při prvním tisku neprodalo ani deset tisíc kusů. „Přitom to za mě je velmi dobrá kniha,“ říká Kaufman.

Úspěch zkrátka v tomto případě neměl přijít přes noc. Ani druhá jejich společná kniha, Anatomie lži (2001), která je mimo sérii titulů s Robertem Langdonem, nebyla výraznějším prodejním hitem. Vše se změnilo až v roce 2003, kdy přišla Šifra mistra Leonarda a jméno Dana Browna náhle poznal celý svět, však se jí prodalo přes osmdesát milionů!

„Bylo tam něco magického ve vzduchu. Navíc jsme změnili vydavatele (Doubleday, pozn. red.) a šli do toho s novou energií,“ vzpomíná Kaufman.

Co bylo dál, je dobře známé. Brown vydal další díly langdonovské ságy Ztracený symbol, Inferno a Počátek. Vznikly filmové adaptace s Tomem Hanksem. Posledních zhruba deset let však v Brownovi zrála touha napsat knihu zasazenou do Prahy. Nejprve ale trvalo, než načerpal dost informací k příběhu, který chtěl odvyprávět, a pak samotné psaní.

Až 9. září román nazvaný Tajemství všech tajemství konečně vyšel. „Dan má obvykle velmi jasnou představu o tom, kam chce novou knihu zasadit. O Praze chtěl psát dlouho a skvěle se hodila k tématu, k lidskému vědomí. O lokalitách spolu hodně mluvíme, ale Dan mívá dost specifické nápady, takže je snadné s ním souhlasit,“ říká Kaufman.

Na rozdíl od předchozích lokací neměl příležitost Prahu s Brownem prozkoumat, částečně i kvůli pandemii koronaviru. A tak si společnou návštěvu vychutnávají až teď: na obou je vidět, že mají skutečně vřelý vztah.

Dan Brown: Je pro mě čest s Jasonem dělat

Spisovatel Kaufmanovy zásluhy často oceňuje, na Instagram umístil dvě společné fotografie z Prahy, a především: po redaktorovi se jmenuje jedna z postav nového románu Jonas Faukman.

„Asi žádný redaktor nesnil o tom, že z něj bude menší akční hrdina,“ pousmál se Brown. „Je pro mě velká čest dělat s Jasonem, je to můj velký kamarád.“

Nejen jeho ale na tiskové konferenci vyzdvihl, jmenoval i Petra Onufera z nakladatelství Argo, který Brownovi pomáhal zejména s pražskými reáliemi. „I když si všichni myslíme, že psát knihu je solitérní záležitost, není to tak. Tito lidé jsou pro její dokončení zcela kritičtí.“

A jak konkrétně vypadá spolupráce Browna s Kaufmanem? Ještě při předchozí knize, Počátku, si vyměňovali texty v papírové podobě, až s Tajemstvím všech tajemství přešli na digitál, s čímž se pochopitelně pojila i specifická bezpečnostní opatření. Brown mluvil o místě na internetu, k němuž se oba připojí, potvrdí si přenos přes telefon a pak se soubor zase smaže.

„Náš proces? Vedeme diskuse, čteme, házíme si nápady tam a zpět, a jakmile má Dan jasnější směr, tak prostě začne psát, ohmatává si cestu a posílá mi stránky. O těch pak mluvíme a zvažujeme, zda to má energii a zda to funguje,“ líčí Kaufman.

Spisovatelský um totiž nespočívá jen v tom, dobře psát, ale také ve schopnosti sebereflexe. Poznat, co za to nestojí, co by se dalo udělat lépe. „A Dan se nebojí stránky vyhodit. Myslím, že právě to nakonec vede k tomu, že kniha bývá úsporná a sevřená. Oba chceme, aby byla svižná – a když se začneme nudit my, čtenář se bude nudit také,“ říká Kaufman.

Snadno najde i čerstvý příklad. V Tajemství všech tajemství měla být původně další postava, která by se objevila zhruba v polovině děje. Někdo z Prahy, kdo znal všechna místa ve městě.

„Roky jsme se ji snažili udržet v knize, ale něco prostě nefungovalo. Měli jsme Langdona, Katherine, pak newyorskou dějovou linii s Jonasem Faukmanem a bylo toho moc. Nakonec jsme museli učinit těžké rozhodnutí a tu postavu vyhodit,“ popisuje.

Zní to jako nic, jenže vyndat postavu z rozepsané knihy není jen tak. Trvalo šest měsíců, než se kniha upravila tak, aby se obešla bez daného charakteru. „Ale pak se uprostřed začal děj pohybovat svižněji. To je na naší práci těžké,“ podotýká Kaufman.

Jenže pokud něco Kaufmana a Browna bezpochyby spojuje, je to perfekcionismus. Nechtějí vydat knihu dříve, než jsou s ní naprosto spokojeni. Kaufman nepopírá, že i proto trvalo osm let, než kniha vznikla.

„Myslím, že je to u tak složité knihy nutné. Musí do sebe zapadat jako puzzle, každý dílek musí být perfektní. Takže trávíme hodně času přemýšlením, jak vše správně poskládat, jak ukrýt zvraty a překvapovat čtenáře,“ přibližuje.

Kaufman nepracuje jen s Brownem, jak sám říká, na to je spisovatelův tvůrčí proces příliš dlouhý. I tak se ale nemůže dočkat, až se zase pustí do další společné knihy. „Už chci zase redigovat nějaký prolog!“

The post Vyhodí postavu a půl roku přepisuje. Jen aby děj plynul, říká redaktor Dana Browna appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek