Sobota 06. záříSvátek má Venku je 21 °C, Polojasno

Why do it? Nike v nové kampani přizpůsobuje ikonický slogan mladé generaci

Forbes Před 7 hodinami

Proč to vůbec dělat? Proč si to dělat těžší? Touhle otázkou, kterou klade americký raper Tyler, The Creator, začíná minutový spot značky Nike k nové kampani cílící na generaci Z. Nike v něm přetváří svůj ikonický slogan z roku 1988 „Just do it“, tedy v češtině „Prostě to udělej“, v otázku „Why do it?“, která má oslovit mladé sportovce a donutit je hledat vlastní motivaci.

Kampaň, ve které vystupují globální hvězdy jako tenista Carlos Alcaraz, basketbalista LeBron James nebo hráčka basketbalové WNBA Caitlin Clark, reaguje podle prohlášení značky na obavy současné mladé generace, která prý vyrůstá ve světě plném tlaku na výsledek a pro kterou je neúspěch děsivý.

„Oslovujeme tím mladou generaci, která váhá vyrazit do světa kvůli strachu z perfekcionismu,“ uvedla Nicole Graham, výkonná viceprezidentka a marketingová ředitelka Nike. „Když mluvíme s mladými sportovci, působí jako papiňák plný srovnávání, snahy být dokonalý, strachu ze selhání a v mnoha případech dokonce strachu z toho cokoli zkusit,“ řekla.

Původní heslo „Just do it“, které podle všeho z kampaní Nike nemizí, jen ustupuje do pozadí. Poprvé se objevilo už v roce 1988 v klipu s osmdesátiletým běžcem běžcem Waltem Stackem, jak běží přes most Golden Gate Bridge, a mělo ukázat, že sport je pro každého.

Nike rozhodně není první značkou, která se rozhodla změnit několik desetiletí používaný slogan a přizpůsobit se době nebo oslovit novou generaci. Americký fastfoodový řetězec KFC se například snažil obměnit svůj slogan „It’s Finger Lickin‘ Good“ (Tak dobré, až si budete olizovat prsty), a to dokonce několikrát. V roce 2011 se značka na čas pokusila přejít na heslo „So Good“, aby působila globálněji a více moderně.

A podruhé se fráze s olizováním prstů, kterou KFC používá od roku 1956, musela na nějakou dobu odebrat do ústraní v době pandemie covidu. „Nacházíme se v ojedinělé situaci. Náš ikonický slogan se nehodí do současného prostředí,“ uvedla v roce 2020 v prohlášení Catherine Tan-Gillespie, globální vedoucí marketingu KFC.

Podobně dlouhou tradici jako KFC narušil i další americký fastfood Burger King. Ten svým sloganem „Have it your way“, používaným přes čtyřicet let, připomínal zákazníkům, že si mohou svůj burger přizpůsobit podle sebe. V roce 2014 ale firma přešla na novou frázi „Be your way“, která měla odkazovat na autenticitu a rovnost.

Příklad změny zažitého sloganu najdeme i Česku. V roce 2011 oznámil server Seznam.cz překvapivou změnu svého dlouholetého claimu „Seznam – najdu tam, co neznám“ na nový „Seznam – najdu tam, co hledám“, kterou doprovázela celá marketingová kampaň.

„Internet byl tehdy neznámým prostředím a tomu také odpovídal slogan Seznam – najdu tam, co neznám. Nyní už je ale internet pro většinu lidí něčím, bez čeho by se neobešli. Stal se pro nás zdrojem všeho, co zrovna hledáme. Změna sloganu je proto jen reakce na internet současné doby,“ vysvětloval tehdy změnu generální ředitel Seznamu Pavel Zima.

Nový slogan se ale neudržel dlouho. Když se v roce 2012 vracel do firmy její zakladatel a většinový vlastník Ivo Lukačovič, provedl rošádu znovu a původní dovětek „najdu tam, co neznám“ se vrátil na své místo. Seznam to tehdy vysvětlil tím, že se firma vrací ke svým kořenům.

The post Why do it? Nike v nové kampani přizpůsobuje ikonický slogan mladé generaci appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek