Čtvrtek 19. červnaSvátek má Leoš Venku je 24 °C, Polojasno

Wichterle, Havel, Panenka. Nový spot líčí Česko jako zemi mnoha talentů a vizí

Forbes Před 3 měsíci

Česko jako zemi dobrých nápadů a lidí, kteří mění svět k lepšímu, ukazuje nový spot, jejž právě představila Česká centra. 

Se sloganem „We Do It the Czech Way / Děláme to po našem“ cílí především na zahraniční publikum, které Česká centra jako platforma veřejné a kulturní diplomacie oslovují prostřednictvím svých 26 misí po celém světě. 

Uvedení nového spotu proběhlo s velkým úspěchem na prestižním knižním veletrhu TIBE na Tchaj-wanu, kde mělo Česko letos svůj národní stánek. České centrum Tchaj-pej, které funguje od loňského roku, patří k nejnovějším a zároveň strategicky vyprofilovaným misím v síti.

Spot má napomoci vzájemnému lepšímu poznání mezi oběma zeměmi a následně bude provázet aktivity i v ostatních Českých centrech a českých zastupitelských úřadech ve světě.

V minutovém videu se na jednom virtuálním pódiu potkají vynálezce Otto Wichterle, fotbalista Antonín Panenka, filmová tvůrkyně Daria Kashcheeva i nadšenci, kteří se starají o jedinečný český systém turistických značek.

Spot doprovází parafráze skladby Vltava Bedřicha Smetany od současného českého hudebního skladatele Jiřího Trtíka.

Video začíná ikonickým momentem z moderních českých dějin, kdy na prahu nové, demokratické éry vítá na Pražském hradě tehdy ještě československý prezident Václav Havel kapelu The Rolling Stones, jejíž vystoupení v roce 1990 v Praze se pro mnohé Čechy a Češky navždy stalo symbolem návratu svobody. 

Minutový klip dále oslavuje české nápady i netradiční řešení: vynález kontaktních čoček za použití prototypu stroje vyrobeného z dětské stavebnice, onu kurážnou fotbalovou penaltu, která dodnes v mnoha jazycích nese označení „panenka“, vizionářství Karla Čapka, které je například v souvislosti s rozvíjející se umělou inteligencí stále naléhavější a rovněž oceňovanější…

Dále také mimořádnou tradici české hudby i moderní kinematografii, která stojí na pevných historických základech. Ve spotu zazní motta jako „Naše vynálezy otevírají oči“ či „Naše značky vám ukážou směr“.

„Chyběl nám spot, který by Česko v zahraničí představil jako zemi s mimořádnou kulturní tradicí, která má mnoho tváří – od klasické hudby po Čapkova robota. Chtěli jsme ukázat český talent, vize i smysl pro krásu v každodennosti. Nechybí ani Václav Havel a The Rolling Stones,“ vysvětluje generální ředitelka Českých center Jitka Pánek Jurková, jedna z účastnic našeho žebříčku Nejvlivnější ženy Česka.

„Pracovali jsme s konceptem ‚českých memes‘, měli jsme ambici vybranými okamžiky ilustrovat českou identitu v její autentické podobě, s respektem, bez šovinismu, s nadsázkou. Rádi uslyšíme, které momenty by tam přidali čeští diváci,“ dodává.

Spot České ikony od Českých center
info Foto Česká centra

Spot ocenil i šéf české diplomacie. „Při svých cestách po světě se setkávám s úkolem představit co nejlépe Česko. Těší mě, že tento spot poukazuje právě na ty atributy, které mám na češství sám tolik rád. A jsem rád, že vedle Českých center bude spot sloužit k šíření dobrého jména Česka i na našich zastupitelských úřadech,“ říká ministr zahraničních věcí ČR Jan Lipavský.

Režisérem spotu je audiovizuální tvůrce Jakub Jahn. Spot vznikl v koprodukci s Českou televizí, která Českým centrům poskytla archivní záběry „malých“ i „velkých“ momentů z moderní společenské historie Česka.

Projekt vznikl jako variabilní, tyto momenty se mohou měnit, v plánu jsou další či specializované verze, které vzejdou například z veřejné debaty.

„Spolupráce s Českými centry nás těší. Jsem přesvědčen, že i toto je cesta, jak Českou republiku představit v dobrém světle v zahraničí. I díky archivním záběrům České televize tak můžeme ukázat, za kolika skvělými činy a počiny stojí právě Češi,“ přibližuje smysl spolupráce za Českou televizi její generální ředitel Jan Souček.

„Když jsme procházeli zajímavými momenty z historie české kultury a společnosti, nemohli jsme si nevšimnout, že dobré věci a úspěchy se v Česku nezřídka rodí díky improvizaci a osobitým řešením. Z českého ‚kutilství‘, v tom nejlepším slova smyslu, které se prolíná různými obory, se rodí velké věci, na které můžeme být pyšní,“ dodává vedoucí vnějších vztahů Českých center Tereza Šídlová.



The post Wichterle, Havel, Panenka. Nový spot líčí Česko jako zemi mnoha talentů a vizí appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek