Sobota 17. květnaSvátek má Venku je 8 °C, Zataženo

Z módy vyhořela. Designérka a kaskadérka Petra Ptáčková se po letech vrací na scénu

Forbes Před 9 hodinami

Poslední pražský fashion week, kde měli návštěvníci možnost vidět tvorbu svérázné módní designérky Petry Ptáčkové, proběhl v roce 2019. Letos se na akci po delší tvůrčí odmlce vrátila a říká: „Dnes možná poprvé cítím, že bych chtěla dělat byznys.“

Ta ulice pod Pražským hradem je stejně jako každý den plná zahraničních návštěvníků. My tam jsme také; nikoli za suvenýry, nýbrž na cestě do čerstvě zřízeného prostoru módní designérky Petry Ptáčkové, která sídlí hned naproti turistickému obchodu s plyšovými medvídky. „Moc se tu nerozhlížejte, je to zatím jen provizorium,“ říká mi někdejší členka výběru 30 pod 30.

Na nové adrese, která je už zaplněná modely z její poslední módní přehlídky, sídlí sotva několik dní. K lukrativnímu prostoru v samém centru města se, jak mi později vypráví s půllitrem vychlazeného piva z nedaleké hospody U Kocoura v ruce, dostala právě přes kontakt v této legendární malostranské hospodě.

Rozhovor s Petrou Ptáčkovou je velmi osobní, návrhářka, kterou v době jejích začátků mnozí titulovali jako jednu z nejoriginálnějších a nejperspektivnějších u nás, mluví otevřeně, a když narazí na témata jí blízká, jako jsou upcyklované materiály nebo fungování módní výroby u nás, zdá se, jako by ztrácela pojem o čase.

Spíš než o zmíněná témata jsme se ale zjišťovali, co designérka, která vystudovala střední technickou školu zaměřenou na oděv a po neúspěšné přihlášce na UMPRUM docházela na Ecole de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne v Paříži, dělala poslední roky. V jejím módním CV se totiž objevila vcelku nepřehlédnutelná mezera.

Na letošní Mercedes-Benz Prague Fashion Week se vrátila po dlouhých šesti letech. „Velkým milníkem byl v tomto asi covid,“ říká sedmatřicetiletá designérka, které byste možná i díky její drobné fyzické konstituci odhadovali sotva třicet let.

„Stejně jako mnoha dalším se mi změnily hodnoty, začala jsem přemýšlet nad tím, jestli to, čím si vydělávám, mě opravdu dělá šťastnou,“ říká. 

Dodává také: „Nebojím se říct, že jsem vyhořela. Módu jsem nějakou dobu úplně nenáviděla.“ Proto se rozhodla – i přes rozjeté projekty, kterým byl například brand spodního prádla Mad Love Body, kde figurovala jako kreativní vedení –, změnit směr. A tak se v posledních několika letech vrátila ke svému dlouholetému koníčku a druhé profesi: kaskadérství.

Jak se módní návrhářka, která v době svého největšího úspěchu prodávala v concept storech po celém světě, dostane k tak netradiční profesi, ptáte se? Náhodou. Konkrétně přes natáčení reklamy, kam byla vybrána díky capoeiře, kterou už jako teenagerka ovládala. Při akrobatických prvcích během natáčení oslnila, a tak se dostala do skupiny kaskadérů Filmka Stunt Team. 

S nimi za poslední roky projela hned několik filmových setů. Podílela se například na snímku Vyproštění 2, dobrodružném seriálu Kolo času nebo na druhé sezoně amerického seriálu Nadace, který se natáčel na řadě míst v tuzemsku.

Módní tvorba tak na nějakou dobu ustoupila na druhou kolej. Petra Ptáčková se jí však nikdy zcela nevzdala. Před třemi lety se spojila například se značkou Ferdinand, pro niž vytvořila kolekci rzí barvených ponožek. Ty se mimochodem stále vyrábějí a módní designérka pracuje i na nové řadě na nadcházející sezonu.

Zaměstnal ji také hotelový projekt Specula ve Švýcarsku, kam byla přizvána k art direkci a k zajištění výroby uniforem celého projektu: pro místní pivovar, hotel i horskou restauraci.

„Byla to výzva. Netvoříte oděv na odiv, ale heavy-duty řešení,“ říká k pracovní zkušenosti, která ji vytěžovala poslední rok. Vedle toho ale tvořila především do šuplíku, o kterém – jak přiznává –, věděla, že ho jednou znovu otevře.

„Módu můžete nenávidět, ale když vás baví technologie oděvů stejně jako mě, nikdy se jí nezbavíte. Pořád zkoumáte, co je jak ušité nebo jaké materiály byste mohli použít vy sami,“ říká tvůrkyně, která po studijní zkušenosti v Paříži zamířila na program Academic Master in Creative Knitwear Design do Itálie.

Módu můžete nenávidět, ale když vás baví technologie oděvů stejně jako mě, nikdy se jí nezbavíte.

Onen šuplík, kam sbírala nápady, znovu naplno otevřela letos. Své nejnovější modely – které však navazují na její předchozí módní tvorbu – představila na pražském týdnu módy. Podle Lukáše Loskota, šéfa Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, šlo o její vůbec nejlepší kolekci. „Bylo to velmi dojemné, na konci přehlídky jsem byl velmi emotivní,“ řekl Forbesu.

Stejně jako ve svých kreativních začátcích netvořila Petra Ptáčková pro divácký „wow efekt“. V oděvu, jak několikrát během rozhovoru připomíná a demonstruje, když bere své modely do ruky, jí jde primárně o jeho konstrukci, kombinovatelnost a výsostnou praktičnost sloužící jeho nositeli.

Kdyby v dnešním světě nešlo o vyčpělé klišé, slušelo by se napsat, že Petře Ptáčkové jde také o udržitelnost a nadčasovost. Módní designérka je už léta známá tím, že tvoří primárně z upcyklovaných nebo eticky získaných materiálů (v nové kolekci najdeme například svrchník z vlny textilní designérky Lindy Havrlíkové) a ve svých kolekcích rozhodně nehoní trendy. 

K oděvu přistupuje spíše jako k výzbroji kreativního člověka, k doplňku dotvářejícímu jeho svět. O tom svědčí i modularita jednotlivých kusů z Petřina ateliéru: například zdánlivě obyčejná unisex bílá košile visící na jednom z přeplněných štendrů s novými modely má na rozdíl od klasických odepínací límec a manžety, tudíž pro svého majitele i vícero variant využití.

Módní show, kterou hudebně doprovázela violoncellistka Terezie Kovalová, můžeme od designérky brát jako signál, že je zpět. A přestože nešlo o doslovnou retrospektivu nebo shrnutí toho nejlepšího, co české tvůrkyni pod rukama za léta na tuzemské scéně vzniklo, reminiscence na její dřívější kolekce přítomné byly. 

Třeba pánský kabát se vzorem „připomínajícím struny Jimiho Hendrixe“ využívá stejný materiál, s nímž Petra Ptáčková pracovala už v minulosti a který si nechala speciálně vyrobit v jedné české textilní výrobě. Jak designérka doufá, i díky jeho častému použití se stane podpisem její značky. 

Tu by chtěla v nejbližší době rozvíjet a se svou tvorbou znovu oslovit nákupčí a showroomy, v nichž prodávala před lety a kteří jí vedle Paříže pomohli uspět na asijském trhu. „Dnes možná poprvé cítím, že bych chtěla dělat byznys a proniknout do jeho fungování,“ říká žena, jejíž modely bylo kdysi možné koupit v losangeleském concept storu H. Lorenzo. 

„Věřím tomu, že když něco chcete, začnete to přitahovat. Ano, zní to jako velký ezoblábol, ale zatím mi to takto v životě fungovalo. Proto nemám tendenci tolik plánovat,“ říká módní designérka. Zároveň však dodává: „Vím, že moje estetika je bližší lidem v zahraničí, takže prezentaci v Paříži – ať už v jakékoli formě – se nevyhnu.“

The post Z módy vyhořela. Designérka a kaskadérka Petra Ptáčková se po letech vrací na scénu appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek