05. říjnaSvátek má Venku je 11 °C, Oblačno Déšť

Začala bez půjček i e-shopu. Na modelínách postavila byznys za desítky milionů

Forbes Před 5 hodinami

Na začátku bylo patnáct tisíc korun a ambice pomoct ostatním rodičům najít smysluplnou zábavu pro děti. I když to vůbec nebylo v plánu, záhy se z toho stalo rychle rostoucí podnikání. Dneska má zakladatelka a majitelka firmy Mámy v rejži Dominika Podhráská obrat v desítkách milionů a chystá expanzi do zahraničí i nové pobočky v Česku. 

V prostorném obchodě, který připomíná hernu pro děti (a také jí reálně trochu je), je po ránu ještě klid. Police jsou plné pestrobarevných dóz, nechybějí stylové hračky a po ploše prodejny jsou rozmístěné různé stolečky s modelínami. S úderem půl desáté, kdy se obchod Mámy v rejži v pražských Vršovicích otevírá, se sem nadšeně hrnou první malí návštěvníci.

Dominika Podhráská se může usmívat. A taky to dělá. Bez zkušeností z podnikání se jí povedlo vytvořit rychle rostoucí firmu, která dává radost nejen jí, ale i dětem a jejich rodičům. 

Před čtyřmi lety na český trh přivedla takzvané senzorické boxy, ve kterých jsou podle různých témat nejrůznější hračky, barevné sypké materiály nebo třeba modelíny.

„Zaujalo mě to na zahraničních webech a různě jsem to zkoušela doma vytvářet pro mé syny,“ popisuje vystudovaná psycholožka začátky, kdy o tom dávala příspěvky na svůj Instagram. Barvila rýži, vařila vlastní modelínu, k tomu přidávala různé herní drobnosti a ukazovala, jak si s tím s dětmi hraje. 

Postupně jí lidé psali, že se jim moc líbí, co dělá, ale nemají čas ani fantazii na to, aby něco takového vytvořili pro své děti také. „A tak jsem si řekla, že když je o to zájem, budu dávat dohromady takové krabice, k tomu jim dám návod a budu to prodávat,“ vzpomíná. Začala s tím v létě před čtyřmi lety, tehdy ještě se svou kamarádkou. Plán byl celkem jasný: nabízet boxy do konce roku a pak s tím skončit. 

Jenže rychle se ukázalo, že trefily přesně to, co na trhu chybělo. Během necelého půlroku prodaly tematické boxy na hraní za milion korun. „A hlavně zkraje dalšího roku poptávka vůbec neopadla, ale naopak vystřelila ještě výš,“ říká Dominika Podhráská. Modelíny vařily doma na pánvi, balíčky chystaly v pracovně a přitom u sebe měly své malé děti. Kamarádka, se kterou začínala, vysoké tempo a nečekaný zájem vydržela jen pár měsíců. 

Ale sama Dominika Podhráská, bývalá špičková sportovkyně, jež má na kontě několik titulů mistryně republiky ve florbalu a která několik let hrála i v české reprezentaci, se jen tak nevzdává. Vůle a výdrž vytrénované z vrcholového sportu se projevily i tady. „Zpětně vůbec nechápu, jak jsem to zvládla. Bylo to šíleně náročné, samozřejmě mi hodně pomáhala rodina,“ vzpomíná na začátky.

Objednávky jí chodily ve zprávách na Instagramu, ty si přepisovala do tabulky, po nocích balila balíčky a s těmi jezdila do Zásilkovny. „Tam už jsem byla jak doma,“ směje se. O tom, že by si udělala e-shop, zkraje vůbec nepřemýšlela. Jednoduše proto, že neplánovala, že by u toho zůstala, a tak jí přišlo zbytečné se tím zdržovat. 

info Foto Michael Tomeš

Nakonec ji přesvědčil zájem, který ani po měsících vůbec neopadal. Naopak. A tak asi po roce, co doma začala skládat takzvané smysloboxy a míchat první modelíny, kterým říká mamolíny, spustila e-shop a rozjela firmu Mámy v rejži.

Zatímco první rok prodala zboží za několik milionů korun, ve druhém roce to bylo už přes třináct milionů a o rok později téměř trojnásobek. Jak říká, jednak jí pomohlo, že ji sledovalo na Instagramu dost lidí, kteří pak přešli na firemní profil Mámy v rejži, a také to byla doba po pandemii covidu, kdy byli lidé zvyklí být hodně doma s dětmi a hledali, co nového s nimi dělat. 

„Navíc smysloboxy nebo třeba i jen mamolíny či slizy nejsou jen hračka, ale slouží pro rozvoj dítěte. K tomu rozvíjí i vztah s rodiči, protože často příjemné materiály do hraní vtáhnou i je. To je věc, která se mi na tom moc líbí,“ říká žena, která původně pracovala jako školní psycholožka. Ostatně to, že tenhle typ hraček funguje i jako spojka mezi generacemi, dobře vidí i na kroužcích pro rodiče s dětmi, které pořádá ve svém obchodě v pražských Vršovicích. 

Obchod funguje už druhým rokem. Samotná výroba kinetických písků, slizů a mamolín s nejrůznějšími doplňky, flitry a hračkami (a dalšího zboží) probíhá také v Praze, ale dávno už nejde o „garážový“ produkt. Výrobna se nedávno přestěhovala do nových velkých prostor, protože původní jednoduše nestačily.

Celkem pro firmu Mámy v rejži pracuje už přes 35 lidí včetně lektorek kroužků. A ačkoli Dominika Podhráská mluví o tom, že letos už bude růst pomalejší, ani zdaleka nestagnuje.

Obrat firmy, která je od začátku zisková a funguje kompletně bez úvěrů a investic, by se měl letos dostat zhruba na 50 milionů korun. „Vnímám, že jsme se tady možná dostali na nějakou hranici, takže budu chtít oslovit další zákazníky, a to nejen v Česku,“ říká podnikatelka. 

info Foto Michael Tomeš

Sama ale nikam nespěchá, nejprve chce příští rok spustit nový web, který bude fungovat rovnou i v různých jazykových mutacích. A pak vyrazí dál. Potenciál vidí ve Španělsku, ale třeba i v Nizozemsku a vyzkoušet chce nejspíš také maďarský trh. Nové obchody mají vzniknout i v Česku.

„Myslela jsem, že už letos se nám podaří otevřít další pobočku v Praze, ale nakonec jsem do toho nešla, protože by to vyžadovalo mnohamilionové investice. Ale sleduju další možnosti zajímavých prostor. Samostatné téma jsou pobočky a franšízy v dalších městech, to už začínám řešit s právníkem,“ říká podnikatelka, která se i přes velký růst firmy snaží držet balanc mezi prací a časem s rodinou. 

„Předchozí roky byly dost náročné, letos jsem předala část agendy mým lidem a chtěla si dát větší klid,“ směje se s tím, že tenhle plán se úplně nepovedl. Dvě věci si ale pořád drží plně pod svou kontrolou. Jednak je to vymýšlení nových produktů, jak říká, nápady nedocházejí a ráda čerpá inspiraci i z tipů od zákazníků. A druhá věc jsou sociální sítě a komunikace přímo se zákazníky.

„Jasně, že to někdy není snadné, ale jsem ráda, že s nimi můžu být v kontaktu a jejich pozitivní reakce jsou to, co mě na celé té práci baví nejvíc. A je fakt, že mi v tom možná pomáhá i to, že jsem psycholožka,“ dodává. 

Podobně jako se její podnikání rozeběhlo bez velkých plánů, pokračuje i teď dál. „Mám nějaký plán v hlavě, ale myslím, že díky tomu, že nehodím přesné cíle na papír, nemůže mě to ani tolik stresovat. Určitě by firma mohla růst víc, ale asi bych si pak nedovolila mít i čas pro sebe. A takhle tlačit na to nechci,“ říká přesvědčivě. Ambici dosáhnout v obratu sto milionů korun ale má. Jen prý tak docela nezáleží, jestli to bude za dva roky, nebo za pět. Hlavní je, aby se z toho, co začalo jako hra s dětmi, neztratila radost. 

The post Začala bez půjček i e-shopu. Na modelínách postavila byznys za desítky milionů appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek