Představte si malebnou krajinu českého venkova. Je vyvedená v jemných barvách zelené, modré nebo oranžové. Připomíná poetické výjevy malíře Františka Tichého nebo naivní realismus Joži Uprky. Atmosféra je ale přece jen odlišná, mnohem radostnější a laskavá.
Podzimní výlohy pro Hermès přesně v tomto duchu vytvořila mladá malířka Anna Kyjovská. A jde o zásadní milník v její kariéře.
Podobná zakázka je z říše snů. Nejen proto, že Hermès představuje světoznámý a respektovaný brand. Hlavním důvodem je, že podobné kolaborace jsou (minimálně) v českém prostředí vždy výsledkem pečlivého a v mnoha ohledech objevného výběru.
V minulosti výlohy vytvořila Veronika Velčovská Jiroušková, Marek Cpin, ale třeba i dvojice Terezie Lexová a Štěpán Smetana, která v té době ještě zdaleka nebyla slavná. Francouzský výrobce koženého zboží a luxusních doplňků se zkrátka nebojí sáhnout po jménech, která jsou svěží a neokoukaná. To je příklad i malířky Anny Kyjovské.
„K umění mě vedli rodiče. V obývacím pokoji nám se sestrou dělali výstavky prací ze zušky. Dokonce nás nechali pomalovat i auto barvami na sklo. Jezdili s ním pak několik let,“ směje se Anna.
Cesta k malbě tak byla v jejím případě relativně přímočará. Její rukopis pak zásadně ovlivnilo prostředí, ze kterého pochází. Malba Anny Kyjovské je prostoupena citacemi na lidové umění, najdete zde odkazy na ruralismus i zjevnou lásku k přírodě. A fascinaci obyčejnou krásou života.
„Svůj styl bych popsala jako všední náměty s metaforami, které se dotýkají osobních rovin.“ I proto na plátnech najdete tak fádní věci jako kousek kostkovaného ubrusu nebo výřez postavy v květované blůze. Při pohledu na starší práce je zjevné, že se malířka ubírá cestou větší přímočarosti.
Současná plátna tak působí jako letmé vzpomínky, záblesky lovené z paměti, kdy už si nejsme úplně jistí každým detailem. Silná emoce ale dovoluje vybavit si to podstatné. Ať už je to dezén látky, barevnost, nebo úsměv člověka.
„Věřím, že inspirace je často univerzálně rozpoznatelná a může vést k hlubšímu porozumění. Nejdřív mezi mnou a obrazem. A pak snad i mezi obrazem a divákem.“
Anna Kyjovská odešla z rodného Slovenska studovat do ateliéru Vladimíra Skrepla na AVU. „Náš ateliér nebyl typicky malířský. Prolínaly se v něm různé přístupy umělců, kteří pracovali s odlišnými médii. I já proto nyní nezůstávám jen u jedné techniky a mám potřebu doplňovat malbu jinými prostředky.“
Zlomů ve své kariéře ale vidí víc. Ačkoli Hermès je nyní ten nejviditelnější. „Ještě na škole si můj obraz koupil raper Yung Hurn. Ovlivnilo mě i přijetí do rezidenčního ateliéru Prám v Libni, protože jsem kvůli tomu dala výpověď v práci a začala se věnovat jen malbě,“ vyjmenovává umělkyně iniciační okamžiky své dosavadní kariéry.
Nedávno se navíc odstěhovala i s manželem do Znojma a porodila první dítě. Rok 2025 je tak pro Annu Kyjovskou víc než turbulentní. Výlohy pro Hermès spustily i větší zájem médií a sběratelů. V několika kolekcích jsou její obrazy zastoupené už nyní.
Jeden z velkých snů se jí ale stále nesplnil. „Umím si představit, že bych vytvořila malířskou výzdobu pro kostel, případně pro kapli. Miluju Vence Chapel ve Francii od Henriho Matisse,“ svěřuje se malířka a připomíná i svoji druhou oblíbenou sakrální intervenci – výzdobu kostela svatého Václava v Sazovicích s figurálními motivy od Vladimíra Kokolii.
A opravdu. Když se hlouběji ponoříte do rukopisu Anny Kyjovské, najdete tam s oběma umělci řadu styčných motivů. Ať už jednoduchou stylizaci linie těla jako u Matisse, nebo specifické zachycení pomíjivosti, typické pro Kokoliu.
Mladá malířka také výrazně vyniká svojí schopností vyjádřit aspekty, které pro řadu lidí mohou být druhořadé. „Čím dál víc si uvědomuji, že se skrze svou práci snažím dojít k laskavosti a empatii,“ zamýšlí se nad svojí cestou.
K návrhu výlohy v Pařížské ulici si ji módní dům Hermès vybral s ohledem na letošní téma: Vše začíná skicou. Relativně abstraktní a technické zadání se ale v realizaci Anny Kyjovské přetavilo v hlubokou definici lidství.
Její scénografické výjevy, ve kterých najdete koně, stromy i vesničany v láskyplné synergii, jsou připomenutím toho, že na začátku všeho stojí něco jednoduchého – ať už tah tužkou, pohlazení, nebo milé slovo. Podobný závan optimismu v našich životech a ulicích dnes často chybí.
V Pařížské se jím můžete nechat ovanout až do 14. listopadu.
The post Zachytit letmé vzpomínky. Malířka Anna Kyjovská vytvořila výlohy pro Hermès appeared first on Forbes.







