Už je plnoletá a nedávno se Agáta vydala do světa. Tedy alespoň do Evropy. Výběrové hračkářství Agátin svět, které vlastní sestry Kristýna Křížová a Lucie Vlčková, se pořádně rozrostlo. Za posledních pět let zdvojnásobilo obrat na loňských bezmála 170 milionů korun a kromě Česka už Agáta prodává hračky a vybavení pro děti v dalších šesti zemích Evropy.
Právě expanzí na zahraniční trhy chce podnikatelské duo do budoucna vyvážit to, co se v Česku nezadržitelně blíží. Klesající porodnost jednoduše vede a dál ještě povede k tomu, že hraček, ale třeba i školních batohů, které Agátin svět také prodává, bude v Česku potřeba podstatně méně.
„V dobách největšího boomu nastupovalo do školy každý rok 120 tisíc prvňáčků, teď se narodí ročně zhruba osmdesát tisíc dětí, takže ten trh se výrazně zmenší,“ říká Kristýna Křížová. Poraženectví byste však v jejím hlase hledali marně. Za osmnáct let, co spolu se sestrou Lucií vedou Agátin svět, už zažily náročných období několik. Nikdy se z nich ale nehroutily.
Třeba jako v době pandemie, kdy musely zavřít své obchody. Paradoxně však nakonec právě tahle náročná doba sestry přiměla k odvážnému kroku do zahraničí. Sice už před pandemií prodávaly i na Slovensku, ale to – se vší úctou – braly spíše jako přirozenou součást domácího byznysu.
„Covid byl takovou zatěžkávací zkouškou pro firmu i vzhledem k neustálým změnám. A my jsme najednou viděly, že ta firma funguje, je silná, že je připravena jít dál. Že na sebe můžeme naložit víc,“ vysvětluje Kristýna Křížová a přirovnává to k situaci, kdy rodiče mají doma talentované dítě, které také nenechají jen se válet doma na gauči.
Heureka letos už pošestnácté rozdala ocenění v anketě ShopRoku. Agátin svět získal hned dvě ocenění: první příčku v kategorii Cena popularity: dětské zboží a druhé místo v kategorii Cena kvality: dětské zboží. Kompletní výsledky si můžete prohlédnout zde.
Foto: Heureka ShopRoku 2024
Po přípravách a zkoumání různých evropských trhů se Agátin svět vydal před čtyřmi roky rovnou do dvou – naprosto odlišných – zemí: do Německa a Slovinska. A zatímco slovinský trh začal fungovat hned dobře, protože tam nebyla zdaleka taková nabídka, jakou sestry z Prahy přinesly, v Německu byl start podstatně těžší.
„Počítaly jsme s tím, ale říkaly si, že to je pro nás takový maraton. Jak je ta země velká, je tam opravdu kam růst. A prostě, ten maraton můžete doběhnout jenom tehdy, když se postavíte na jeho start,“ popisuje Kristýna Křížová.
První roky si musel český e-shop získávat důvěru místních, ladit například platební metody i doručování. Postupně se to ale dařilo a s tím, jak začaly přibývat pozitivní recenze, šel také prodej v Německu vzhůru. Poslední rok a půl už má prý Agathas Welt, jak se e-shop u našich západních sousedů jmenuje, stabilní postavení a roste.
Hned o rok později se dvojice sester rozhodla pro další dvojboj a vstoupily na rakouský a italský trh. Rychle viděly, že se zkušenosti sice hodí, ale každá země je tak specifická, že se nedá plánovat podle toho, co znají z Česka nebo dalších zemí.
Obzvlášť v Rakousku se prý potvrdily zkušenosti i dalších českých e-shopů, že rozjet e-commerce podnikání v téhle zemi je složité. „Ani s veškerou podporou kampaní se nám tam nedařilo rozjet, a tak jsme to nakonec utlumily na úplné minimum a jen překlápěly na rakouský web obsah toho německého. Postupně to však začalo pomalu fungovat, začalo se to nabalovat, přibývaly recenze zákazníků a od loňského léta už nám Rakousko dělá velkou radost,“ říká Křížová.

Vedle toho Itálie s nadsázkou odpovídá představě italské domácnosti, kdy to jde jednou nahoru, jindy dolů. „Je to hodně volatilní, zatímco u Němců si už dokážeme plánovat obraty dalších měsíců, v Itálii jednou vyletí vzhůru a další měsíc jdou dolů. Ale věřím, že se to také srovná,“ dodává starší ze sester.
Na konci minulého roku se vydaly s Agátou ještě do Chorvatska a tím by se měla zahraniční expanze zastavit. Alespoň takový je nyní plán.
Obě sestry, které hračkářství rozjely v době, kdy měly malé děti a chyběly jim tady hračky, jež znaly například z Francie, stavějí celý byznys ze svého a ani pro zahraniční rozvoj nepřibíraly žádného investora.
„Nejsme a ani nemůžeme být střelci, kteří by vrhli neomezené rozpočty do dalšího růstu. S tou rodinou, jak ji teď máme, jsme spokojené. Ono to je podobné jako v životě. Také není možné mít pořád další a další děti, je potřeba ty, které už máte, vychovat, dovést k dospělosti a na tom teď pracujeme,“ říká Kristýna Křížová. Jinými slovy: plán je růst v dalších zemích a postupně posílit jejich podíl na tržbách firmy, jež nyní ze 75 procent pocházejí z Česka.
Firma, která kromě e-shopu provozuje také kamenné obchody, letos plánuje o něco vyšší obrat a zisk než v minulém roce.
„Čekáme lepší rok, ale zároveň jsme realisté a situace není lehká. Například na Slovensku, ale i u nás sledujeme oslabenou kupní sílu, ve Slovinsku hrají velkou roli tržiště, jako je Temu, a k tomu u nás klesá porodnost,“ vypočítává aktuální výzvy na trhu.
Pro Agátin svět, který každoročně vyhlašuje například soutěž Hračka roku a je velmi aktivní i mimo samotný prostor e-commerce a svých obchodů, to však znamená hlavně to, že se rozroste.
Když bude méně dětí, musí víc zaujmout a oslovit ty starší. „Pracujeme na tom, co přidat do nabídky, jak zaujmout větší děti. A samozřejmě po osmnácti letech na trhu jsme se v Česku dostaly k nějakému stropu. Dál nám pomůžou ostatní trhy,“ dodává Křížová.
The post Že je v Česku méně dětí? Najdeme je jinde, říkají majitelky Agátina světa appeared first on Forbes.