Pondělí 28. dubnaSvátek má Venku je 14 °C, Skoro Jasno

1:0 pro lidstvo. AI živé zaměstnance prozatím nenahradí, zjistili vědci

Forbes Před 2 dny

Výzkumníci z Univerzity Carnegieho–Mellonových v americkém Pittsburghu zkusili v rámci odvážného experimentu nahradit pracovníky firmy autonomními AI agenty. Pokus však skončil fiaskem. Nejmodernější modely umělé inteligence nedokázaly plnit zadané úkoly stejně efektivně jako lidé a studie tak potvrdila, že současná AI ještě zdaleka není připravena plně převzít lidskou práci​ do vlastních rukou.

Vědci vytvořili virtuální firmu se všemi náležitostmi: interními weby, chatovací platformou ve stylu Slacku i digitálními „kolegy“ v rolích personalisty a technického ředitele, na které se ostatní agenti mohli obracet s prosbami o pomoc​.

Do tohoto simulovaného podniku nasadili několik špičkových modelů AI a zadali jim úkoly z oborů financí, administrativy a softwarového vývoje, jež by běžně řešili zaměstnanci​.

Spektrum úloh sahalo od analýzy databází kavárenského řetězce přes shromažďování zpětné vazby o výkonnosti inženýra a sepsání hodnotící zprávy až po zhlédnutí videoprohlídek kanceláří a výběr nejlepšího prostoru z hlediska vybavení pro zdraví zaměstnanců​.

Výsledky byly tristní. Nejvýkonnější model (Claude od společnosti Anthropic) dokázal úspěšně dokončit jen necelou čtvrtinu zadaných úkolů​. Všechny ostatní, včetně nového Gemini od Googlu či technologie společnosti OpenAI pohánějící ChatGPT, zvládly jen kolem desetiny úloh​.

„V žádné kategorii zadání se AI agentům nepodařilo splnit většinu úkolů,“ uvedl Graham Neubig, profesor z Univerzity Carnegieho–Mellonových a spoluautor studie​. Jinými slovy, ani v jednom typu práce agenti nepřekonali lidské úsilí, což výrazně zpochybňuje vize brzkého nástupu plně automatizovaných kanceláří​.

Proč robotí zaměstnanci selhali?

Podle autorů studie se především ukázalo, že technologie postrádají „selský rozum“ a tápou v situacích, které by člověk snadno vyřešil. Například jeden AI agent zíral na jednoduché vyskakovací okno a nedokázal kliknout na křížek pro jeho zavření​. Když si potom vyžádal pomoc u HR botu, dostal jen plané sliby místo řešení a úkol zůstal nedokončený.

Jindy zmatený AI „zaměstnanec“ nemohl v podnikovém chatu najít správnou osobu, a tak místo ní vytvořil uživatele se stejným jménem​.

Další virtuální pracovníci nepochopili formát zadání – například nedokázali vložit odpovědi do připraveného dokumentu – nebo nerozumněli konverzaci s „kolegy“ a předčasně označili úkol za splněný​. Tyto chyby vedly k častému nedokončení či chybnému provedení úloh. V simulované firmě tak panoval chaos a termíny se neplnily.

Přesto mnozí lídři firem po takových agentních systémech pokukují. Nedávný průzkum poradenské společnosti Deloitte mezi dvěma a půl tisíci manažerů ukázal, že více než čtvrtina podniků zkoumá využití autonomních agentů ve velkém​.

Hlasitě o nich mluví i šéfové technologických gigantů – například CEO Salesforce Marc Benioff prohlásil, že dnešní ředitelé „vedou poslední čistě lidské pracovní síly“, a Jensen Huang z Nvidie odhaduje, že „brzy bude každé IT oddělení spravovat flotilu AI agentů“​.

info Foto Andrea de Santis | Unsplash
AI roboti ještě nedokážou konkurovat lidem v komplexnějších činnostech.

Realita je však střízlivější: současné systémy umělé inteligence si zatím nevědí rady s komplexním slepencem podnikových aplikací a chybějí jim sociální dovednosti, které jsou klíčové například v HR nebo v žurnalistice.

Ani firmy, jež nyní s AI agenty slaví dílčí úspěchy, se zatím neodvážily odstavit lidi na vedlejší kolej​. Například 116letá finanční společnost Moody’s experimentuje s trénováním AI agentů na svých rozsáhlých interních datech, od nichž si slibuje urychlení analýzy finančních výkazů​.

Americká farmaceutická firma Johnson & Johnson hlásí, že díky interním AI asistentům dokázala zkrátit dobu některých chemických procesů při vývoji léků o polovinu.

Tyto projekty ukazují, že firmy zatím využívají AI spíše jako podporu pro lidské experty než jako jejich náhradu. Navzdory rychlému pokroku tak systémy umělé inteligence stále selhávají v komplexních úlohách a trh prozatím nesměřuje k masivnímu nahrazování zaměstnanců z masa a kostí technologiemi.

The post 1:0 pro lidstvo. AI živé zaměstnance prozatím nenahradí, zjistili vědci appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek