Čtvrtek 01. květnaSvátek má Venku je 19 °C, Skoro Jasno

Airbus končí po třiceti letech s divizí Beluga Transport. Důvodem jsou provozní potíže

Forbes Před 3 měsíci

Evropský výrobce letadel Airbus ukončuje provoz své specializované nákladní divize Airbus Beluga Transport, která využívá obří letouny Beluga k přepravě nadrozměrných nákladů. O práci tak přijde pětasedmdesát zaměstnanců. Agentuře AFP to řekla mluvčí společnosti, podle které všechny lety provozované AiBT byly s okamžitou platností pozastaveny.

Beluga je podle Airbusu největším nákladním letadlem na světě podle přepravovaného objemu. Letoun má název podle kytovce běluha, kterému je podobný. Do provozu byl uveden v roce 1995 speciálně pro přepravu velkých částí letadel mezi výrobními závody Airbusu. V roce 2019 začal Airbus nahrazovat první generaci letadel BelugaST většími Beluga XL. Ty i nadále převážejí díly mezi závody Airbusu.

V roce 2022 Airbus spustil AiBT, aby komerčně využil čtyři starší letouny Beluga i pro externí zákazníky. Nabízel přepravu nadrozměrných nákladů pro zákazníky z oblasti letectví, energetiky, námořnictví, vojenství a humanitární pomoci.

Airbus Belugapic.twitter.com/ckALhUQ1jx

— Massimo (@Rainmaker1973) January 15, 2025

Airbus uvedl, že v některých oblastech nastal znatelný posun směrem k využívání námořní dopravy, i když poptávka po globální letecké přepravě zůstává vysoká. To však nebylo hlavním důvodem ukončení činnosti. „Hlavním problémem byly značné provozní potíže,“ protože letadlo vyžadovalo speciální vyškolené týmy a zařízení pro nakládku, dodala mluvčí.

Letoun BelugaST unese až sedmačtyřicet tun nákladu a nákladový prostor má největší vnitřní průřez na světě ze všech dopravních letadel. Pojme nadrozměrný náklad o šířce až 7,1 metru a výšce 2,7 metru. 

The post Airbus končí po třiceti letech s divizí Beluga Transport. Důvodem jsou provozní potíže appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek