V běžně nepřístupné budově, kde mívali ateliér Oskar Kokoschka nebo Jiří Trnka, bude od 4. do 7. září možné vidět to nejlepší z nové tvorby nejvlivnějších současných českých umělců. Čtvrtý ročník výstavy Art Index Pop-up, sestavený z padesáti jmen zastoupených v první stovce žebříčku J&T Banka Art Indexu, přináší do pražského paláce Bellevue dvě stě výrazných uměleckých děl.
V rohové budově naproti Novotného lávce se za žlutou oponou skrývá vchod do neorenesančního paláce s výjimečným výhledem i silnou historií, jehož sláva již z průběhu let zašla. Ještě před pár lety v přízemí sídlila luxusní restaurace, ale zbytek budovy již roky chátrá a je v havarijním stavu.
Palác Bellevue na Smetanově nábřeží v Praze byl postaven v devatenáctém století podle návrhu architekta Konstantina Mráčka. Před druhou světovou válkou měl v jeho nejvyšším patře ateliér malíř Oskar Kokoschka a po něm jej převzal výtvarník Jiří Trnka.
Z ochozu místa, které v předrevolučních i porevolučních časech muselo zažít mnohé, je neopakovatelný výhled na věžičky okolních domů, Karlův most i Pražský hrad.
V roce 2023 palác Bellevue koupila EP Real Estate (EPRE) spadající do skupiny firem Daniela Křetínského a Patrika Tkáče a v blízké době jej čeká velká rekonstrukce. Od zítřka na čtyři dny hostí velkou přehlídku tvorby nejúspěšnějších současných českých umělců, kteří se rekrutovali do první stovky žebříčku J&T Banka Art Index.
Monumentální kontrast místností s ošoupanou podlahou a oloupanou omítkou a děl našich nejperspektivnějších výtvarníků tvoří neopakovatelnou atmosféru, kterou je možné zažít na veřejně (a zdarma) přístupné výstavě Art Index Pop-up jen pár dní.
Letošním tématem přehlídky, která se koná každé dva roky pod kurátorskou taktovkou art specialistky J&T Banky Valérie Horváth, je „Odhalte umění“. Zve totiž k objevování toho, co aktuálně vzniká na české výtvarné scéně, s cílem pomoci se na ní lépe orientovat – nejen sběratelům a investorům, ale i milovníkům umění z řad veřejnosti.
Ti mohou zároveň odhalit i neobvyklé prostory, které jsou běžně nepřístupné. Ve třech patrech paláce je vystaveno celkem dvě stě děl, mezi něž patří malby, sochy, video, instalace i konceptuální tvorba.
První z děl je viditelné hned z rušné ulice a vznikalo až těsně před vernisáží; konceptuální umělec Tomáš Vaněk v rámci pokračování svých Participů na terase nafoukl obří balonky, které následně posprejoval. Pod stropem úvodního sálu paláce, kde kdysi bývala restaurace a z nějž se na tuto terasu vchází, je zavěšena další monumentální instalace – Sběratelé kostí.
Sochař Dominik Lang její pomocí parafrázuje kostru velryby z Národního muzea, o níž dodnes v muzejních kruzích koluje řada peprných historek; když ji Vojtěch Náprstek na konci devatenáctého století koupil od norských rybářů a převezl do Prahy, uspořádal prý přímo pod ní opulentní banket.
„Dominik Lang to pojal jako konceptuální připomínku oné skutečné velryby, k čemuž využil materiály, které se využívají v sochařství. Vytvořil v podstatě takovou vnitřní kostru sochy a pohrává si tak s tématy, jako je sběratelství, mecenášství a umělecká tvorba jako taková,“ říká kurátorka výstavy Valérie Horváth.
Svým pojetím lehce připomíná žirafu Lenku, již Eva Koťátková představila na bienále v Benátkách i ve Veletržním paláci. Dlouholetá jednička žebříčku J&T Banka Art Index vystavuje části tohoto projektu i v paláci Bellevue.
Zastoupeny jsou i další dvě umělkyně z první trojky, tedy Kateřina Šedá (s projektem Národní sbírka zlozvyků) a Anna Hulačová se sochami, do nichž inkorporuje včelí plástve.
Tvorba žen-umělkyň má na výstavě i další silné zastoupení. Valentýna Janů, která v žebříčku patří mezi největší „skokanky roku“, zaplnila jednu z místností měkce čalouněnými kruhovými objekty, černým flitrovaným žebříkem vedoucím do stropu a také site-specific tečkami na oloupaných stěnách, z nichž ještě prosvítají provizorní tapety z dobového tisku.
„Vycházím z feministické perspektivy, kdy se skrze tyto objekty doptávám na otázky postavení žen ve společnosti. Často proto pracuji s objekty, které připomínají domácí prostředí, a ptám se, kdo tuto domesticitu vytváří nebo kdo pro ni musí pracovat,“ vysvětluje umělkyně.
Ženská témata reprezentuje například také tvorba autorské dvojice Johana Pošová & Barbora Fastrová, které přetvořily dětské kočárky či sedačky. Pozoruhodné objekty mají na výstavě také například Marie Tučková (závěsná textilní díla v kombinaci se sklem) či Romana Drdová, která vytvořila obří kovový korzet s plechovými šlahouny. Reprezentuje brnění, které navenek chrání, ale zároveň omezuje v pohybu.
Na okolních zdech jej doplňuje malba Igora Hosnedla, ale také jemné kresby Marie Lukáčové s detaily z kuchyně a přípravy jídla, které si sarkasticky pohrávají s tématy, jako je tradiční pozice ženy nebo tvorba domova.
Výraznými instalacemi na výstavu přispěl také Matyáš Chochola, který zaplnil menší sál u vchodu svými Reverzními oltáři postmodernity i zmenšeninami soch Ctností a Neřestí inspirovanými barokními plastikami na Kuksu, nebo třicetiletý laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého Jakub Choma.
Zastoupeny jsou i satirické „kresby“ Krištofa Kintery, závěsný abstraktní objekt gradientních barev od Jana Kalába, 3D videoprojekce od Jakuba Nepraše nebo hlučný zvedák s názvem Volnoběh od Romana Štětiny, který reprodukuje zvuky běžícího motoru auta.
Samostatnou místnost dostal k dispozici Petr Dub, který v ní představil sloupy z cyklu „Memy a Totemy“ s pevným betonovým základem a zabudovanými nástavci, jejichž barevné aplikace z naopak lehké hmoty, často ve tvaru kamenů nebo lebek, se dají libovolně obměňovat.
Celkem výstava představuje výběr děl padesátky umělců, mezi které dále patří například Adam Štech, Jiří Petrbok, David Krňanský, Jiří Černický, Martin Lukáč, Filip Housek nebo „skokan roku“ Jan Vytiska. Symbolický význam má právě v prostorách paláce Bellevue obraz Tomáše Císařovského s názvem Poslední letadlo z Prahy, který představil loni na své výstavě ve Spot Gallery.
Zobrazuje totiž zlomový okamžik v životě malíře Oskara Kokoschky, jak se svou ženou Oldou prchal před nacisty do Londýna. Oceňovaný rakouský malíř s českými rodinnými kořeny se tak symbolicky vrací do domu, z jehož podkroví namaloval řadu svých vrcholných děl s pohledy na Pražský hrad. Návštěvníci čtyřdenní výstavy mají možnost zažít je také – v rámci komentovaných prohlídek.
The post Atraktivní prostory a nejvlivnější umělci. Vyrazte na Art Index Pop-up, než skončí appeared first on Forbes.











