Stačí přijet k čerpací stanici, natankovat palivo, posadit se do vozu a zaplatit na dotykovém displeji, bez nutnosti chodit ke kase. I to dnes umí auta, konkrétně nové škodovky. Automobily se totiž mění v něco, co funkcemi nejvíc připomíná chytrý telefon, což je na jednu stranu lákavé, na druhou fakt, který vzbuzuje řadu otazníků.
Je to skoro šest let, kdy Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost varoval před používáním telekomunikační techniky od čínské společnosti Huawei. Odborníci ale zároveň upozorňovali, že běžný majitel mobilního telefonu takové obavy mít nemusí. Úřady v západních zemích se přesto této značce začaly programově vyhýbat.
Letos zažíváme něco podobného s elektromobily. V únoru před těmi čínskými varovala například americká ministryně obchodu Gina Raimond. Nemusíme ale chodit do Spojených států. V Evropě na bezpečnostní rizika elektromobilů z Číny upozorňoval například bývalý šéf zpravodajské služby MI6 Richard Dearlove nebo někdejší ředitel Vojenského zpravodajství v Česku Jan Beroun.
Nelíbí se jim, co všechno elektromobily o posádce a místech, kde se pohybují, vědí. Ale hlavně, jak dál se získanými daty pracují, respektive jak s nimi pracují ti, kteří se k nim mohou dostat.
Data a kyberbezpečnost jsou celkově v automobilovém byznysu velké téma. Potvrzuje to i poradenská společnost Deloitte, podle níž budou elektronické systémy do roku 2030 představovat polovinu celkových nákladů na nový vůz. Trh s kybernetickou bezpečností pak ve stejném roce dosáhne hodnoty skoro čtrnácti miliard dolarů.