Pátek 24. říjnaSvátek má Venku je 10 °C, Zataženo

Práh smrti, konec lásky i nový start. Bývalá tenistka dobývá trh s kabelkami z Prahy

Forbes Před 9 hodinami

Název Loro Oro znamená v italštině „jejich zlato“, ve španělštině „zlatý papoušek“. Tuzemskou značku úspěšných kabelek — šitých ve stejné italské továrně jako ty od Gucciho — založila před osmi lety Alina Janovskaja. Bývalá profesionální tenistka svůj příběh dlouho vyprávět nechtěla. Dnes ho líčí otevřeně a s odvahou.

Život Aliny Janovské byl jasně nalajnovaný. Rytmus mu udávaly backhandy a forehandy. Protihráčům je servírovala už od útlého dětství. Když bylo Janovské jedenáct, roky strávené na tenisovém kurtu se začínaly pomalu vyplácet. Padlo rozhodnutí. Rodina se – otec původem z Ukrajiny, matka z Arménie – přestěhuje do Česka, které nadějné tenistce skýtalo větší kariérní příležitosti.

Plánovaná budoucí hvězda grandslamů se ocitla v Praze. Dřina a sebekázeň ji dostaly až na světové kurty. A pak přišel zlom. Jediný úraz zapříčinil, že tenisová kariéra tehdy pro Janovskou navždy skončila. Dříve, než vůbec pořádně začala.

Dnes naproti mně v karlínské pobočce espresso barů Ema sedí elegantní šik třicátnice. Jakoby mimoděk si rukou s výrazným prstenem vlastní značky Loro Oro odhrnuje zkrácený rukáv černého sáčka. Kromě výrazného tetování odhalí obnažená kůže také stále patrnou jizvu. 

„Bylo mi osmnáct, když jsem měla vážný úraz zápěstí. Svět pro mě skončil. Jediné, co jsem znala, byl tenis,“ svěřuje se, zatímco si z obličeje odhrnuje neviditelné pramínky tmavých vlasů.

Tolikrát převyprávěná story profesionálních hráčů a hráček o rázné stopce má v tomto případě jedno specifikum. Červená se Janovské rozsvítila už na samotném prahu dospělosti. Ještě byl čas napnout životní elán jinam. Nezbývalo než se odrazit ode dna a začít úplně od nuly.

A takový je i příběh brandu Loro Oro, jejž Janovskaja o další dekádu později založila se svým tehdejším partnerem Pavlem Vojtíkem. Oproti strmé tenisové kariéře však cesta k vlastní firmě vedla oklikou. Tenkrát v rané dospělosti se Janovskaja nakonec rozhodla pro studium žurnalistiky. Na radu rodičů ale nakonec vystudovala mezinárodní vztahy.

„Byla jsem tehdy zapálená do politiky. Díky tenisu jsem procestovala celý svět. Studium mi ho ukázalo zase z jiné perspektivy,“ vzpomíná Janovskaja. 

Po absolutoriu na pražské Anglo-American University však její kroky vedly k interiérovému designu. Učila se za pochodu. Nový směr ji záhy svedl dohromady s jejím někdejším partnerem Vojtíkem – kdysi životním, dnes pouze pracovním.

Značku Loro Oro rozjel tehdejší pár v roce 2017. Konečným nakopnutím pro ně byl krach firmy Maki, kde spolu v té době pracovali. „Byla to příležitost, věděli jsme, že chceme být u zrodu. Nejen přeprodávat výrobky, které navrhl a vyrobil někdo jiný,“ vypráví podnikatelka, které v těch letech zemřel otec – profesionální gastronom, podnikatel a Janovské veliký vzor.

„Věděla jsem, že jestli mám někdy podnikat, chci být jako táta,“ říká s jistotou v hlase, v němž lze zaslechnout prožitou bolest ze ztráty i hluboký cit k zesnulému.

Loro Oro spatřilo světlo světa dva roky po úmrtí jejího otce. Na začátky vzpomíná podnikatelka s nostalgií. „Všechno bylo nové, vše jsme zažívali poprvé. Bylo to opojné, neuvěřitelné,“ komentuje a upřímně líčí probrečené noci. Slzy tehdy přicházely rovným dílem z vyčerpání i štěstí. 

Loro Oro
info Foto Se svolením Loro Oro

Mladé ženě chyběla škola i zkušenosti. Se smíchem i drobným zarděním přiznává, že Loro Oro začínalo coby výrobce peněženek. „Nevěděli jsme, jak takové věci fungují. Nechali jsme vyrobit tři tisíce kusů, a pak je prodávali několik let. Na první produkty jsme ani nedali logo,“ přiznává Janovskaja a klopí zrak nad vlastní naivitou.

Za poslední dekádu se svět nebývale proměnil. Kožené portmonky většinově nahradily ty virtuální, dostupné na kliknutí v telefonu. Zato kabelky si lidé, převážně ženy, kupují neustále. Na síle od vzniku Loro Oro nabral apel na udržitelnost a s covidem přibyl i ten na lokálnost.

„Mnoho věcí souvisejících s udržitelnou výrobou je pro nás standard. A právě proto to asi dostatečně nekomunikujeme. Ukazuje se však, že zákaznice to chtějí slyšet,“ podotýká Janovskaja. 

Kabelky i šperky, s nimiž začali v roce 2022, tak například zasílají v recyklovaných obalech. Veškeré kožené crossbody kabelky, loroorovsky typické „moonky“ (moon saddle bag) i kabelky na rameno šijí v italské továrně ověnčené mnohými certifikacemi. Od podmínek pro pracující po zpracovávání pouze druhotné kůže,  to znamená zbytného materiálu z potravinářského průmyslu.

Továrna se sídlem ve Florencii má však ještě jedno specifikum. Pro vyhlášenou kvalitu zde šijí kabelky i giganti oboru – značky jako Celine, Jacquemus, Cucci či Valentino.

„Alfou a omegou podnikání je schopnost vyjednávat a navazovat vztahy. A v Itálii to platí dvojnásob. S naším italským výrobcem se nám za roky spolupráce pro Loro Oro podařilo sjednat výhodné podmínky,“ uvádí Janovskaja s tím, že vyjma kvality je pro značku zcela zásadní právě i cenová dostupnost.

A právě ony dvě klíčové vlastnosti výrobků brandu Loro Oro nakonec v případě šperků rozhodly o přesunutí výroby z tuzemských a evropských zlatnictví do Asie. „Výroba v Unii se bohužel nevyplatila cenově ani kvalitou,“ vrtí hlavou Janovskaja. Rovně zastřižená ofina se jí nad obočím zachvěje.

Loro Oro
info Foto Se svolením Loro Oro

Odvaha postavit se sama za sebe

V životě Aliny Janovské došlo v posledních letech k několika životním otřesům. Rozchod s životním partnerem Pavlem Vojtíkem a spoluzakladatelem firmy byl první známkou nové životní etapy. Tou další byl kolaps organismu.

„Měla jsem vnitřní krvácení. Byla jsem na hraně života a smrti. Tělo řeklo: A dost. Dnes si připadám jako fénix, který povstal z popela,“ popisuje bez příkras Janovskaja, zatímco se jí jeden takový pozlacený fénix zhotovený coby přívěsek náhrdelníku houpe okolo krku.  

Ona radikální upřímnost je pro ni absolutní novum – v životě i podnikání. Až dosud se držela zpátky. Dnes přede mnou však sedí se vztyčenou hlavou. „Je potřeba hrát naplno a sama za sebe. To se ve mně zrodilo, když jsem prošla rehabilitací a po takové zkušenosti se vracela zpátky k práci,“ vypráví Janovskaja. Spolu s ní prochází nebývalou proměnou i Loro Oro.

„Hraniční zkušenost mi ukázala, jak krátký život je. Nemá cenu odkládat odvahu na někdy. Je potřeba být odvážná hned. Odvaha, a především odvaha žen, to je to, co mě teď zajímá ze všeho nejvíc,“ prohlásí. Z jejího hlasu je jasně čitelná hrdost i neustálý boj s vlastními strachy.

V tomto duchu se nakonec rozhodla nastavit Loro Oro nový směr. A nutno dodat, Vojtík ji coby spolumajitel brandu v jejích krocích podpořil. 

„S koncem vztahu jsem se nadechla, po dlouhé době jsem ucítila vlastní vnitřní sílu a rozhodla se vzít věci pevně do svých rukou,“ podotýká majitelka Loro Oro a přiznává, že zatím se s expartnerem učí, jak spolu pracovat i mimo vztah. „Nikomu bych to nedoporučila,“ přiznává.

Současná kolekce nese název Dare. Neboli odvaha. Sama stanula jako její tvář – pro podnikatelku, jež se vždy držela v pozadí, zcela nová životní zkušenost. „Dnes se na byznysových schůzkách učím svůj osobní příběh vyprávět úplně cizím lidem,“ podotýká Janovskaja. 

Pravdou je, že z ženské síly, nezávislosti a odvahy se stal v posledních letech trend. Janovskaja je za podobný společenský diskurz ráda. A to i za cenu toho, že z vnějšího úhlu ubírá – byť pozitivní – celospolečenský trend odvážných žen na síle jejímu vlastnímu příběhu. 

„Je důležité, abychom jako ženy byly více slyšet. Abychom se nebály říkat svůj názor a šly si za svými sny,“ konstatuje rezolutně. Sama vzhlíží například k Simoně Kijonkové a nejen jejímu příběhu se Zásilkovnou. „Její přínos pro e-commerce je nevyčíslitelný,“ podotýká designérka kabelek a šperků.

Ruku v ruce s vlastní nabytou sebedůvěrou se Janovskaja rozhodla začít s mentoringem. Podnikatelům a podnikatelkám na startovní čáře radí s designem, nastavením cash flow či jak dobře postavit e-shop.

Sama se však stále učí. Především v propagaci dnes hledá nový způsob, jak komunikovat se zákaznicemi. „Marketing pro mě nic neznamenal, pak jsem objevila ten senzorický a s ním úplně nový svět,“ přemítá Janovskaja.

V tomto typu komunikace jde předně o vytvoření hlubokého emocionálního spojení mezi zákazníkem a značkou. Cílem je zprostředkovat zážitek, jež prohloubí vztah ke značce. Ideálním výsledkem je srdcový brand obklopený věrnými zákazníky a zákaznicemi. 

„Chystáme například exkluzivní eventy pro členy našeho klubu, kterému se chceme nadále intenzivně věnovat,“ doplňuje.

Z hlediska obchodní strategie se Janovskaja chce nadále soustředit na mezinárodní expanzi. „Cílovou destinací je Velká Británie. Rozjednané máme Nizozemsko a Maďarsko,“ prozrazuje plány do budoucna. 

S pronikáním na zahraniční markety má již majitelka firmy zkušenosti. Loro Oro již dříve rozšířila mimo jiné do Polska. „Tamní trh se ale s covidem změnil. Nelokálnost je tam dnes nepřekonatelná překážka,“ podotýká s tím, že dnes se její příprava na expanzi velmi proměnila. 

Bez důkladných rešerší, výpočtů či co nejzevrubnějšího průzkumu trhu, jehož je schopna, už dnes nikam nevyráží. „Základní pravidlo zní: Nikdo na vás nikde nečeká s otevřenou náručí, v každé zemi začínáte úplně od nuly. To je potřeba mít neustále na paměti,“ podotýká. 

Součástí rozšíření portfolia Loro Oro jsou rovněž plány na spolupráci s dalšími designéry a designérkami i lídry a lídryněmi firem. „Zatím víc nemohu prozradit, ale v Česku je tolik šikovných lidí a všichni se navzájem víc a víc podporují. To je skvělá výchozí pozice pro spolupráci,“ přemýšlí nad změnami tuzemského trhu. 

Od dob, kdy ještě žila s Vojtíkem, který dle jejích slov vydělával na živobytí, zatímco Loro Oro se pomalu stavělo na vlastní nohy, se mnohé změnilo. Dnes je brand soběstačný a Janovskou dávno živí.  „Příští rok cílíme na obrat padesát pět milionů, za dva roky na sto,“ komentuje.

A co dnes majitelka úspěšné značky s léty praxe radí začínajícím designérům a designérkám?

 „Nikdo vám to na začátku neřekne, ale než zazní první souhlas – třeba od výrobce, který se uvolí zhotovit první prototypy neexistující značky – uslyšíte stokrát ne. Jako žena obzvlášť. S prvním vysloveným ano se ale strhne lavina přijetí. Vytrvejte, počkejte si na ni, protože ta jízda za to stojí,“ uzavírá žena, která se právě vytrvalosti naučila na tenisovém kurtu a která již osm let řídí byznys Loro Oro. V budoucnu navíc Janovskaja plánuje další značku, spojenou s její prapůvodní vášní – sportem.

The post Práh smrti, konec lásky i nový start. Bývalá tenistka dobývá trh s kabelkami z Prahy appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek