Zatímco ještě přednedávnem šlo při koupi bytu licitovat o slevě, teď se kupující musí připravit na to, že bude muset naopak nabídnout více, aby uspěl. Opět totiž nastupuje způsob prodeje, který může zvednout cenu až o desítky procent.
Dnes je situace taková, že na jedné straně je mnoho lidí hladových po vlastním bydlení, jenže bytů a domů není tolik k dispozici. Převis poptávky nad nabídkou tak nahrává majitelům nemovitostí, kteří toho mohou při jejich prodeji využít.
Na scénu se proto ve větší míře vrací prodej bytů či domů skrze aukce. Ty už v Česku byly praxí před několika lety a jejich používání vrcholilo během pandemie covidu, než se trh ochladil. Někdejšímu zájmu o reality pomáhala i úroková sazba ve výši dvou procent. Dnes je vyšší, činí 3,5 procenta.
Přestože je aktuálně úrok u hypoték vyšší, lidé už nechtějí čekat, zda dojde k jeho snížení, a pouštějí se proto do nákupu. Podle investora do realit Libora Váky se u zájemců o koupi nemovitostí projevuje takzvaný FOMO efekt – fear of missing out, tedy strach z toho, že jim něco uteče.
„Lidé nechtějí, aby jim ujel vlak s cenami bytů a chtějí něco za každou cenu také koupit a vlastnit,“ říká majitel více než sto padesáti bytů.
Prodej v podobě aukce se týká hlavně nemovitostí „z druhé ruky“, kde často asistují realitní kanceláře. U novostaveb, kde si prodej organizují developeři, je to ojedinělé.
Liší se také způsob, jak aukce v podání realitních kanceláří vypadá. Někdy zájemci dají tajně každý svou nabídku a vyhraje ten, který uvedl nejvyšší částku. Dělají se ale i živé aukce, kde se mohou zájemci přehazovat. Například společnost M&M Reality z toho dělá živé videopřenosy podobné televizním volebním studiím.
Jak se shodují lidé z realitního prostředí, prodejní cena se v aukci může zvednout o pět až patnáct procent. Například v rámci aukce konané M&M Reality se v létě prodal byt 1 + 1 v Brně za 4,64 milionu korun, tedy zhruba o šestnáct procent více, než byla původní cena 3,99 milionu.
Existují však i případy, kdy se nemovitost prodala o desítky procent dráž, než kolik byla vyvolávací cena. To může být i díky tomu, že makléř úmyslně inzerovanou cenu podsadí, aby nalákal více zájemců. Ti pak z obavy z toho, aby nevyhrál někdo jiný, nabídnou více.
Aukční prodeje se dělají hlavně u malých bytů do velikosti 2 + kk, a to ve větších městech. Ostatně o malé byty v posledních letech zájem narůstá. „Vzhledem ke zvyšující se poptávce po menších bytech očekávám, že aukcí bude v budoucnu přibývat,“ uvádí Artem Saykin, realitní makléř z kanceláře Re/Max Partner.
Jejich větší výskyt očekává i Váka, podle něhož je používání aukcí na trhu stále ještě na začátku. I tak se už však dnes podle Saykina dělají aukce u dvaceti až pětadvaceti procent ze všech nabídek bytů.
Aukce místo slev
Přitom ještě nedávno, konkrétně mezi lety 2022 a 2023, ale občas i v uplynulém roce, šlo při koupi bytu získat od prodávajícího slevu, jak se shodují lidé z branže. „Ještě loni bylo na secondhandovém trhu veřejným tajemstvím, že inzertní ceny jsou většinou připravené na poměrně výrazné slevy,“ líčí František Brož, mluvčí digitální realitní služby Bezrealitky.
Teď je doba přihazování. A ta se začíná projevovat i na trhu s nájemním bydlením v některých větších městech. Byť v tomto případě nejde přímo o aukce. Například právě portál Bezrealitky umožňuje, aby zájemci o byt rovnou pronajímateli nabídli, že budou platit vyšší nájem, než stanovuje inzerát, aby zvýšili svou šanci.
Aukce u nájmů, zejména obálkovou metodou, se pak používají v případech, kdy radnice nabízí obecní byty.
The post Částka v inzerátu je jen odrazový můstek. Vrací se praxe, která zvedá cenu bytů appeared first on Forbes.