Pondělí 05. květnaSvátek má Venku je 12 °C, Skoro Zataženo

Čedok hlásí nejvyšší tržby od roku 1989. Meziročně vzrostly o více než polovinu

Forbes Před 1 rokem

Cestovní kancelář Čedok loni zaznamenala meziročně téměř pětinásobný nárůst provozního zisku EBITDA o 278 milionů korun na rekordních zhruba 350 milionů korun. Tržby kanceláře oproti roku 2022 vzrostly o 56 procent na 7,8 miliardy korun. Novináře o tom v úterý informoval generální ředitel Čedoku Stanislav Zeman.

Čedok loni podle Zemana překonal výsledky z roku 2022, nejlepší výsledky od roku 1989. Cestovní kancelář loni odbavila 420 tisíc lidí, meziročně o 55 procent více. Nejčastěji šlo o rodiny s dětmi a páry.

Mezi nejžádanější destinace v minulém roce patřilo Řecko, následované Tureckem, Egyptem či Španělskem, včetně Baleárských a Kanárských ostrovů. Poptávané byly také exotické destinace jako Zanzibar, Thajsko nebo Dominikánská republika. V případě poznávacích zájezdů vedla Francie, Itálie, Portugalsko, Velká Británie a Egypt. Průměrná cena zájezdů se podle Zemana loni zvýšila zhruba o pět procent.

Charterové lety Čedok loni vypravil ze všech českých mezinárodních letišť, nově od loňského srpna také z Českých Budějovic. Čedok se také vrátil do Bratislavy. Nejvíce turistů, 64 procent, odlétalo z Prahy, 18,6 procenta z Brna, 7,4 procenta z Ostravy, 3,9 procenta z Bratislavy, tři procenta z Pardubic a méně než dvě procenta z Českých Budějovic a z Karlových Varů.

Pobytové dovolené podle Zemana tvořily osmdesát procent prodaných zájezdů, patnáct procent připadlo na poznávací pobyty, které Čedok organizuje i do exotických destinací, a pět procent na zájezdy, kdy klienti využili vlastní dopravu.

Více než sedmdesát procent Čechů si loni pořídilo pobyty se stravováním all inclusive, patnáct procent s polopenzí, dvanáct procent pouze se snídaní a nejméně, dvě procenta bez stravy. Zhruba čtyřicet procent klientů Čedoku se ubytovalo v pětihvězdičkovém hotelu, nejvíce, pětačtyřicet procent ve čtyřhvězdičkovém. Do tříhvězdičkových hotelů zamířilo třináct procent turistů, zbytek tvoří dvě procenta.

Čedok loni podle Zemana navyšoval počet zaměstnanců, zejména v prodeji. Počet zaměstnanců loni meziročně stoupl o sedmdesát na 281 zaměstnanců. Cestovní kancelář loni navýšila také počet delegátů, průvodců a animátorů o 139 na 355. Čedok loni otevřel 53 nových poboček, nejčastěji v menších městech v regionech. Podle Zemana Čedok online prodá pouze čtyřicet procent zájezdů, většinu v kamenných pobočkách.

Letos Zeman očekává provozní zisk EBITDA 400 milionů korun. Bude podle něj pokračovat trend ubytování v hotelech s pěti a čtyřmi hvězdičkami. Letos bude Čedok létat do více než padesáti destinací v letní sezoně, uvedl. „Rozšiřujeme významně nová spojení právě z těch regionálních letišť, ani ne tolik z pražského letišt,“ řekl Zeman.

Čedok letos začne létat například do egyptského Marsa Matruh na pobřeží Středozemního moře. Z Ostravy začnou charterové lety na ostrov Fuerteventura v Atlantském oceánu, do italského města Lamezia Terme, do destinací v Albánii nebo na řecký ostrov Thasos.

Čedok je nejstarší tuzemská cestovní kancelář, založena byla v roce 1920 a od roku 2016 je součástí polské skupiny ITAKA. Klienti si mohou vybírat z nabídky pobytových i poznávacích zájezdů po Česku, po Evropě i jinde ve světě, ať už letecky, autobusem, vlakem nebo vlastním automobilem.

K dalším velkým cestovním kancelářím v Česku patří například Fischer, Blue Style, Alexandria, Travel Family nebo České kormidlo. Na trhu dále funguje cestovní agentura Invia.

Pokračovat na celý článek