Dát sedm až deset kousků a jít? To je minulostí. Zatímco prodeje klasického piva postupně klesají, ta nealkoholická zažívají boom. Skoro každé desáté pivo prodané v Česku je nealkoholické.
Jen loni překročila celková produkce 1,6 milionu hektolitrů, což meziročně znamená téměř čtrnáctiprocentní růst. Za posledních pět let pak dokonce stoupl výstav nealko piva víc než o polovinu.
Pro pivovary se tak z téhle dřív opomíjené a spíše nutné vedlejší oblasti stává velmi zajímavý byznys. Podporuje to i fakt, že proti běžnému pivu se z nealka neodvádí spotřební daň.
„Zatímco ještě v roce 2004 tvořila nealkoholická piva pouze jedno procento z našich prodejů v Česku, v roce 2016 to už bylo šest procent a loni se nealkoholická piva podílela dvanácti procenty na našich tuzemských prodejích,“ říká Roman Trzaskalik, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje.
Na vytrvale rostoucí poptávku reagují pivovary dalším rozšiřováním nabídky ochucených i neochucených variant. Právě ochucená nealko piva si podle nedávného průzkumu Svazu pivovarů a sladoven dají rády dvě třetiny Čechů, po neochucené variantě sahá zhruba pět procent lidí.
Například ve Staropramenu jen loni zaznamenali u svých ochucených piv Cool sedmiprocentní růst prodejů. „Co se týče letošního roku, zatím nemohu uvést konkrétní čísla, ale i letos se prodeje vyvíjejí velmi pozitivně,“ potvrzuje mluvčí Pivovaru Staropramen Denisa Mylbachrová.
Podobná slova jsou slyšet i z dalších pivovarů. „V naší skupině se segmentu nealkoholických piv dlouhodobě velmi daří. Z obchodního pohledu sledujeme meziročně růst. Věříme, že tento pozitivní vývoj bude pokračovat i v následujících letech, a proto zvažujeme další rozšíření naší řady Refresh o nové příchutě,“ sděluje Martina Husková za Pivovary Lobkowicz Group.
Nealkoholické pivo už dnes není jenom nápojem pro řidiče, jako tomu bylo ještě před pár lety. Dnes už 85 procent Čechů podle Svazu pivovarů a sladoven uvádí, že alespoň občas pije nealkoholické pivo. Pravidelně si ho dává přes šedesát procent lidí a největší zájem je podle aktuálního průzkumu v Moravskoslezském kraji.
„Už dávno nejde jen o kompromis při řízení nebo sportu, Čechům nealko pivo chutná, mají své oblíbené varianty a je stále důležitější součástí nabídky pivovarů,“ shrnuje výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Tomáš Slunečko.

Mezi hlavní důvody, proč lidé pijí nealko piva, patří jednoduše fakt, že jim chutná, případně řídí nebo jsou v práci, chutná jim víc než limonády či běžné pivo nebo chtějí omezit spotřebu alkoholu.
„Nealko piva se stávají první volbou jako osvěžující nápoj, při sportu nebo při posezení s přáteli. Jejich obliba se zvyšuje průřezově napříč většinou skupin dospělých konzumentů,“ dodává Trzaskalik z Plzeňského Prazdroje.
Zároveň s růstem popularity nealko piv roste i obliba piva v plechovkách. Loni už představovaly skoro čtvrtinu všech použitých obalů na pivo. A tenhle trend nejspíš poroste dál. Stoupají ale i prodeje čepovaných nealko piv v restauracích a hospodách. Potvrzují to i data z Plzeňského Prazdroje.
„Nejlépe si v tomto směru loni vedl ochucený Birell, jehož prodeje v hospodách a restauracích meziročně posílily o víc než šest procent. Celkově Češi loni v hospodách a restauracích vypili celkem 24 milionů půllitrů čepovaného Birellu,“ uvádí Trzaskalik. Trend pokračuje i letos, a jak říká, nealko pivo už má pevné místo v české gastronomické scéně.
Zatímco nealko roste, prodej klasického alkoholického piva v Česku klesá. Loni Češi v průměru na osobu vypili o šestnáct litrů piva méně než v roce 2019. A meziročně to bylo o čtyři klasická piva méně. Podobný vývoj sledují pivovary i v dalších zemích.
„Celosvětově i v Česku pozorujeme trend přechodu spotřebitelů k nízkoalkoholickým a nealkoholickým pivům. S dospíváním generace mileniálů a větším příklonem k aktivnímu a zdravému životnímu stylu očekáváme v budoucnu příznivý vývoj v tomto segmentu,“ souhlasí Dita Maciel Jacobson z Heinekenu, který proto také rozšiřuje svoji nabídku nízkoalkoholických a nealko nápojů.
Za takové pivo může být v Česku stejně jako v celé Evropské unii označený sladový nápoj, jehož obsah alkoholu je menší než 0,5 procenta.
Do téhle oblasti se nově čím dál tím víc pouštějí také minipivovary. „Vidíme, že to lidé chtějí, zvažujeme, že se do nealko piv také pustíme,“ poznamenává Štěpán Tkadlec z Únětického pivovaru.
The post Češi na plech? Každé desáté pivo v tuzemsku je nealko a prodeje rostou dál appeared first on Forbes.