Česko předložilo Evropské komisi návrh na zmírnění požadavků na snižování emisí u nově vyráběných aut. Podle návrhu by automobilky měly vykazovat plnění emisních limitů za pětileté období namísto každoročního hodnocení. To by znamenalo, že případné sankce za nesplnění cílů by se nevyměřovaly každý rok, ale až po skončení pětiletého období, tedy po roce 2029.
Český návrh zároveň počítá s tím, že během tohoto období by musely automobilky snížit emise o patnáct procent. Podle ministra dopravy Martina Kupky, který o návrhu informoval na páteční tiskové konferenci, by změna mohla ulehčit automobilovému průmyslu v přechodu na přísnější emisní normy.
Zatím není jasné, jak Evropská komise na tento návrh zareaguje, jelikož snížení emisí v dopravě je jedním z klíčových cílů klimatické politiky Evropské unie.
Vysoké sankce za neplnění emisních cílů stanovené pro letošní rok ohrožují podle premiéra Petra Fialy konkurenceschopnost a životaschopnost evropského automobilového průmyslu.
Evropská komise proto musí podle premiéra přehodnotit svoje nereálné požadavky, které můžou znamenat horší dostupnost evropských vozidel a ohrožuje pracovní místa v autoprůmyslu.
Pro letošek platí limit pro průměrné emise CO2 u vyráběných aut v jednotlivých automobilkách na úrovni 93,6 gramů na kilometr, což je o devatenáct procent méně než loni.
Pokuta je pak pětadevadesát eur (zhruba 2380 korun) za každý gram nad limit krát počet registrovaných vozidel.
„Navrhovali jsme zrušení pokut, ale jako přijatelný kompromis se jeví zavedení pětiletého průměrného referenčního rámce na roky 2025 až 2029 pro patnáctiprocentní snížení emisí. Tento návrh umožňuje výrobcům prokazovat shodu na víceleté bázi, nikoli ročně. Zároveň neomezuje stávající cíl snížení emisí CO2 a nesnižuje celkový počet elektromobilů uvedených na trh Evropské unii v následujících letech,“ uvedl Kupka.
„Je potřeba změnit podmínky, které nyní brání evropským automobilkám dohánět technologický náskok konkurence. Musíme zajistit pro občany dostupné evropské automobily a zachovat tisíce pracovních míst v automobilovém průmyslu,“ dodal Kupka.
Podle něj by sankce za neplnění emisí omezily investice automobilek do dalších inovací a zdražily jejich výrobu. Například výroba elektromobilů v Evropě je podle něj o třicet procent dražší než v Číně.
Na aktuální strategický dialog s automobilkami má navázat Průmyslový akční plán Evropské unie pro automobilový sektor, který bude obsahovat konkrétní prosazované změny. Tento plán má začátkem března předložit eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas.
Úspěšný boj proti klimatickým změnám nelze podle ministra dopravy vést bez konkurenceschopného a životaschopného průmyslu.
Podle Kupky je potřeba nejen zabránit hrozícím vysokým pokutám za neplnění klimatických cílů, ale také rychleji revidovat zákaz spalovacích motorů v roce 2035. K iniciativě České republiky a Itálie se přidaly i Francie a Německo.
Zákaz spalovacích motorů by se podle Kupky mohl revidovat v druhé polovině letošního roku a ne až v roce 2026, jak bylo původně plánováno.
Kupka také zmínil, že vláda dál pracuje na podpoře vzniku takzvané gigafactory pro výrobu baterií do aut. „V krátkém čase se ukáže, že budeme mít možnost vyrábět baterie i u nás,“ uvedl.
Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie. V současnosti zaměstnává v celé Evropské unii 13 milionů lidí.
V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří čtyřiatřicet procent zpracovatelského průmyslu a čtyřiadvacet procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává půl milionu lidí.
Česko v rámci Evropy prosazuje i další kroky k posílení konkurenceschopnosti, například posílení surovinové bezpečnosti, snížení cen energií nebo omezení byrokracie o více než navrhovaných pětadvacet procent.
The post Česko navrhuje zmírnění emisních limitů. Sankce by se místo každého roku měřily jednou za pět let appeared first on Forbes.