Startup Talkbase měl všechny ingredience pro úspěch: technologické nadšení, silný tým, prestižní klienty jako Grow Therapy, Make nebo Mews – a také historicky největší pre-seed investici v Česku. Přesto po třech letech končí. Důvod? Trh komunitních platforem, na který před časem sázeli i technologičtí giganti, se ukázal jako slepá ulička.
„Na začátku bylo osm takových firem. Dnes jsme poslední, kdo z původních hráčů zbyl,“ říká Klára Losert, zakladatelka Talkbase, společnosti, která vznikla jako platforma pro týmovou správu komunit a řízení komunitních programů.
V roce 2022 startup získal padesát milionů korun od fondů J&T Ventures a Credo Ventures. Pro českou scénu šlo o rekordní pre-seed. Ve stejné době konkurenti Talkbase, často podporovaní desítkami milionů dolarů, nabírali tempo. „Trh byl na vrcholu a nikdo netušil, jak rychle přijde pád,“ dodává Losert.
Jenže po třech letech startup končí. Ne proto, že by selhal produkt, tým nebo exekuce. Ale protože celý trh, na který Talkbase vsadil, se ukázal být slepou uličkou. „Komunity ve firmách fungují, ale jen výjimečně jako reálný byznys. Mnoho firem je buduje z přesvědčení, ne z obchodní nutnosti,“ vysvětluje.
S postupným útlumem zájmu začaly mizet zakázky. „Vlna propouštění, například v Miro, Toptal, Cisco a dalších technologických firmách, nás připravila o klíčové klienty. Můžete mít sebelepší produkt, ale trhu neporučíte,“ říká zakladatelka.
Talkbase navíc čelil i vnitřním zkouškám. „Spoluzakladatel vyhořel, vedla jsem firmu sama, a do toho shořel celý trh. Produkt jsme zkomplexnili, zaměřili se na enterprise klientelu – ale někdy to nestačí,“ shrnuje Losert.
Talkbase je platforma, která firmám měla pomáhat lépe spravovat jejich komunity. Jejich nástroj umožňuje měřit, jak komunitní programy přispívají k růstu firmy, a to díky analýzám a integracím s dalšími nástroji. Cílem bylo, aby firmy dokázaly efektivně řídit komunitní aktivity a ukázat, jaký mají skutečný přínos.
V posledních měsících zakladatelé zvažovali i prodej. Nabídky přišly, ale většinou mířily jen na tým. Ten ale zakladatelka nechtěla prodat a zájem neměl ani samotný tým. Talkbase oficiálně ukončí činnost na konci června. Do té doby se tým bude soustřeďovat na podporu stávajících klientů.
„Klientům pomáháme dostat se ke svým datům. Někteří k nám přešli poté, co jejich předchozí dodavatelé skončili,“ říká Losert, která zůstává s investory v dobrých vztazích. „Víme, že investice jsou risk, i tak jsme se snažili udělat vše probto, abychom našli aspoň soft-landing. Vždy jsme vše transparentně řešili jak s týmem, tak s investory. Nakonec jsme se všichni shodli, že sami trh nezměníme.“
Co bude dál? Zakladatelka Talkbase se chystá na mateřskou, ale z byznysového světa nezmizí. „Chci dál mentorovat, podporovat podnikatelky a ideálně se zapojit do smysluplného projektu. Až přijde ten správný čas,“ uzavírá Klára Losert.
The post Český startup Talkbase končí. Rekordní investici a globální klientele navzdory appeared first on Forbes.