Jdete nakupovat dárky, slyšíte ji. Zapnete televizi a zase. Jedete v autě, i tam vás z rádia dostane. Píseň, které nemůžete každé Vánoce uniknout. Jak se takový zimní hudební stroj na peníze tvoří?
Návod k tomu je poměrně přímočarý a jako šablona nám může posloužit ten zcela nejznámější vánoční hit – All I Want For Christmas Is You od Mariah Carey.
Nejenže si díky němu zpěvačka vysloužila přezdívku „Královna Vánoc“, ale zároveň na něm každý rok i jednatřicet let po vydání vydělá odhadem více než dva miliony dolarů (skoro dvaačtyřicet milionů korun). Aby si zajistila takový pasivní příjem, stačilo se řídit několika pravidly, která posluchači milují.
První ingrediencí pro úspěšnou zimní pochoutku je „rolničkový“ efekt. Zkrátka, když chci vyvolat příjemnou vánoční atmosféru, zapojit rolničky, které si lidé se zimou spojují.
Ty se totiž kdysi dávaly na saně, a když tak chtěl skladatel Leopold Mozart posluchače naladit na správnou zimní náladu, použil je ve své skladbě Musikalische Schlittenfahrt z roku 1755.
O 103 let později pak už byly tak známým vánočním motivem, že daly za název i jedné z dodnes nejznámějších zimních skladeb – Jingle Bells od Jamese Lorda Pierponta. Carey pak rolničky na saních nejen zmiňuje, ale jsou v její skladbě i slyšet.
Důraz na pocity
Neméně důležité jsou emoce, které píseň v posluchačích vyvolává. Největší vánoční hity obvykle reflektují veselou atmosféru svátků, zahrnují však i komplexnější pocity. Kupříkladu Last Christmas od Wham! vypráví o neopětované i pravé lásce.
All I Want for Christmas is You je v tomto mistrovské. Píseň je o touze po lásce, text však prokládají zmínky o všem vánočním a veselém – vzduchu naplněném dětským smíchem, saních, Santa Clausovi, vánočním stromečku, kouzelných sobech nebo světelné výzdobě.
To je ostatně příklad i písně Štědrý večer nastal od Xindla X. Ten v ní až agresivně zpívá o obvykle příjemně vnímaném Štědrém večeru, koledách, chumelení za okny, vánočním stromku či ozdobách.
„Tato poměrně netradiční skladba funguje velmi dobře ve vánočních playlistech digitálních servisů jako Spotify, v rádiích ale samozřejmě vzhledem ke své břitké textové složce nemůže téměř zaznít,“ říká Marcel Vyšín, A&R Director v Universal Music, pod nímž Xindl X vydává.
Neméně důležitým je kontrast textu a hudby, který se vyskytuje u všech z těchto písní. Zatímco na pozadí hraje veselá hudba až svádějící k tanci, text písně je o poznání ponuřejší. Většina úspěšných vánočních hitů proto má tempo kolem 115 až 120 úderů za minutu.
Touha po domově i odmítnutí materialismu
Podle Vyšína tak v rádiích často uspějí písně přinášející silnou melodii a text, který je lidem blízký či sálá lehce romantickou poetikou. Například Sněhulák Michala Hrůzy nebo Vánoční kapely Kryštof a Karla Gotta.
Důležité je i to, co Velšané nazývají „hiraeth“ – hluboká touha po domově či minulosti. Takový návrat a bloudění zmiňuje Bing Crosby ve své písni White Christmas, ale i Václav Neckář v Půlnoční.
Velmi častým tématem je také láska nad materialismus. Carey v písni vydělávající miliony dolarů zpívá o tom, že nechce dárky, ale lásku, a podle Jackson 5 v Give Love on Christmas Day „není většího daru než lásky“.
I zpěvačka Eartha Kitt v písni Santa Baby zesměšňuje ženu, která od svého „Santy“ chce extravagantní a drahé dary. Skladba z roku 1953 se hraje dodnes a prodalo se jí více než 620 tisíc kopií.
Návrat do minulosti zvládá All I Want for Christmas is You i dalším způsobem – využívá postup akordů známý jako „doo-wop“. Ten se proslavil v padesátých a šedesátých letech minulého století, a když tak píseň vyšla v roce 1994, zněla pro posluchače nostalgicky.
K tomu přispělo i využití techniky způsobu nahrávání „Wall of Sound“ od producenta Phila Spectora, která byla rovněž oblíbená v šedesátých letech. „Jsou to velmi tradiční, staromódní Vánoce,“ řekla o písni v době jejího vydání Carey.
Krátké i dlouhé
Na rozdíl od letních hitů se pak u vánočních písní tolik neřeší délka. Careyina skladba má čtyři minuty, Last Christmas od Wham! čtyři a půl minuty a Půlnoční od Neckáře dokonce pět minut.
Oproti tomu Rockin‘ Around The Christmas Tree od Brendy Lee stačí dvě minuty a Santa Claus Is Coming to Town se v závislosti na verzi táhne od dvou a půl po čtyři a půl minuty.
Zdá se tedy, že ať už má skladba dvě minuty, nebo pět, recept na vánoční hit zůstává stejný. Ingredience jako nostalgie, rolničky a láska fungují na Západě na lidskou psychiku všude a ani u nás tomu podle všeho není jinak.
„Netroufám si porovnávat vkus českých a zahraničních posluchačů, ale myslím, že je hodně podobný. Míra patetičnosti je v tomto období posunutá i u lidí, kteří jsou jinak poměrně striktní,“ uzavírá Vyšín.
The post Chce to rolničky a lásku. Takhle se tvoří nesmrtelné zimní hity appeared first on Forbes.











