V době, kdy digitální snímky a storýčka zahlcují svět, sází Ondřej Wolf na opak a otevírá v Praze analogový butik. Jeho Kamera Boutique staví na trvalosti, poctivém řemeslu a návratu k autentickému prožitku z fotografie. Nejde mu o pomíjivý obsah, ale o emoce a zážitek z pořízení snímku, které se znovu vynoří při každém pohledu na fotografie.
Že má pořizování analogových snímku svoje dané fáze, bere Ondřej Wolf jako výhodu. „Když fotíme na film, víme, že fotku nebudeme mít hned. V momentu, kdy snímek pořizujeme, jsme ale schopni lépe vnímat, co fotíme, jsme blíže realitě,“ vysvětluje. Sedíme v nově otevřeném krámku, butiku. Nalevo od nás jsou baňky s chemií na vyvolání filmů, v pozadí hraje gramofon.
Paralela s vinylovými deskami tu nevyznívá náhodně. Stejně jako hudební nadšenci objevují kouzlo fyzického nosiče oproti streamování, majitelé analogových fotoaparátů se vracejí k filmu kvůli jinému rytmu a autenticitě zážitku.
„Nastavovat si takové nenucené bariéry je zásadní, abychom věci prožívali autentičtěji. Zpomalení a rituál mají hodnotu,“ připomíná Wolf. Projekt tak staví na hodnotách, které se zdají být v přímém rozporu s moderní dobou okamžité spotřeby. „To je ale ten zásadní faktor – přesně tohle lidé chtějí,“ říká. Tento způsob focení podle něj volí v metropoli přibližně 30 tisíc lidí měsíčně a čísla pořád rostou.
Mít svoje publikum
Koncept Kamera Boutique vznikl z vášně k analogové fotografii a kvalitnímu designu. Ještě před ním fungoval i Leica klub pro všechny obdivovatele klasických analogových foťáků Leica.
Ondřej Wolf s designérem Michalem Froňkem následně začali pod novou značkou dávat těmto analogovým fotoaparátům druhý život. Přirozené pokračování je pak butik v centru Prahy, kterému dominuje jejich první fotoaparát – Edice 1 navržená právě Michalem Froňkem. Jedná se o Leicu M2 posunutou do roviny šperku a inspirovanou tradičním českým hodinářským řemeslem.



Restaurování ikonických fotoaparátů Leica je prvním pilířem, na nichž butik staví. „Dodnes jsou hodnotovou ikonou. Ale bylo třeba je vyladit, připravit na dalších sto let, inovovat materiály a výrobní postupy,“ popisuje Wolf práci na limitovaných edicích, kde každý kus prochází precizní renovací s použitím prémiových prvků – od nově vyrobených titanových tlačítek až po Super-Luminova barvu, díky níž expoziční hodnoty ve tmě září.
Druhým pilířem butiku je pak prodej a vyvolávání kinofilmů. Kamera Boutique tento proces posouvá na novou úroveň – zaměřuje se na vybrané typy filmů, zavádí jejich snadnou správu pomocí QR kódů a díky otevřené laboratoři dává zákazníkům možnost nahlédnout do fascinujícího světa zpracování 35mm filmu.
„Za měsíc od otevření jsme zpracovali už stovky filmů. Pomohla tomu i akce na první film zdarma,“ pochvaluje si Wolf. Hlavní část zákazníků přitom netvoří profesionální fotografové, ale lidé, kteří rádi zachycují každodenní život a už je nebaví jen „cvakat“ chytrým telefonem.






Butik v centru Prahy přitahuje překvapivě širokou skupinu zákazníků. „Od studentů po lékaře, herce a designéry,“ popisuje Wolf svou klientelu spojenou podobnými hodnotami a vkusem. Místo slouží i pro setkávání této komunity.
„Jedním z poslání prostoru je, aby se tu vídali lidi, kteří by se třeba normálně nesetkali, ale spojuje je společná věc,“ vysvětluje Wolf důležitost fyzického místa v digitální době. Naráží ale i na hodnotu samotných fotografií. „Co vidíte, nejsou jen fotky, ale emoce, názory, postoje…,“ dodává.
Hotovost? Ne, děkuji
Ačkoliv analogové focení vychází z více než sto let staré techniky, moderní technologie Wolf na druhou stranu jednoznačně vítá, obzvlášť, když šetří čas. „Je pro nás zásadní, aby nebyla filmová fotka vnímána jako archaická věc, proto jsme se platební proces rozhodli plně digitalizovat a přijímáme od začátku platební karty,“ říká provozovatel butiku.
„Pomáhá nám to i šetřit čas a další náklady spojené s hotovostními platbami – to by totiž pak mohlo vést ke zdražení produktů. A to nechceme, protože věříme, že je naším posláním umožnit tento kouzelný zážitek každému,“ doplňuje.
Visa je jednou z největších platebních sítí světa, která propojuje podnikatele s více než 4,8 miliardy potenciálních zákazníků – držitelů platebních karet Visa. V Česku podnikatelům pomáhá program Česko platí kartou, který nabízí platební terminál na šest měsíců zdarma a doteď jej využilo už více než 55 tisíc obchodníků. Na podporu žen podnikatelek Visa a ČSOB v roce 2024 spustily program She’s Next, který jim pomáhá v růstu díky mentoringovým programům a další aktivitám na podporu jejich podnikání.
The post Digitálu navzdor. Nový pražský butik oživuje svět analogu appeared first on Forbes.