Setkaly se při natáčení seriálu Dcera národa. A také na jednom gauči během akce Forbes Misfits Night na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Herečka Antonie Formanová a castingová režisérka a producentka Maja Hamplová prozradily, o čem sní i co by na filmové branži změnily.
Maja Hamplová do Varů přijela se dvěma filmy, které obsazovala – s road movie Karavan, jež se představila i v Cannes, a s mysteriózním snímkem Na druhé straně léta. Antonie Formanová se zase ujala role patronky organizace Sue Ryder, která se zaměřuje na téma důstojného stáří a byla charitativním partnerem letošního festivalu.
„Zažila jsem díky tomu Vary z úplně jiné perspektivy. Tím, že jsem tu letos nebyla s filmem, jsem stihla poměrně dost promítání. A jsem naplněná hezkými filmovými i nefilmovými zážitky,“ popsala svůj festivalový týden Formanová.
Patřilo mezi ně i promítání restaurované verze filmu jejího dědečka Miloše Formana Přelet nad kukaččím hnízdem, který letos slaví padesáté výročí. Na festival ho přivezl oscarový herec Michael Douglas, který film spoluprodukoval.
Nejslavnější československý režisér všech dob za tento film získal Oscara stejně jako za film Amadeus. Jeho talentovaná vnučka, jež působí v Dejvickém divadle, dostala Českého lva za film Okupace a zahrála si i menší roli po boku světových hvězd v životopisném dramatu Jeden život o Nicholasi Wintonovi, by ráda alespoň částečně šla v dědečkových stopách.
„Nevím, jestli tím snem jsou zrovna Oscary. To je pro mě strašně vzdálené. Ale láká mě práce v zahraničí a chtěla bych prolomit svůj strach z hraní v cizím jazyce. Líbilo by se mi zkusit spolupráci s lidmi jiných národností mimo náš rybníček. To je několik malých střípků, které skládají jeden velký sen,“ prozrazuje členka loňského výběru Forbesu 30 pod 30.
Pro Maju Hamplovou, která je dalším velkým talentem českého filmu, je dlouhodobým snem zvýšit prestiž role castingového režiséra. Lidé, kteří dávají filmu tvář, v Česku nejsou zdaleka tak docenění jako ve světě, kde to je jedna z nejdůležitějších pozic ve filmovém průmyslu.
„Mám pocit, že obsazuji filmy a seriály, které jsou pro mě pokaždé velká výzva. A když nějaké dosáhnu, objeví se další,“ líčí Hamplová.
Jednou z těch nejnáročnějších byl casting pro film Banger z drogového prostředí s Adamem Mišíkem v hlavní roli. „Obsazovali jsme tam i lidi, kteří nejsou herci, ale to téma se jich týká. A vždy když se obsazují neherci, je to velký risk.“


Hamplová zároveň působí jako producentka a produkovala mimo jiné filmy Úsvit, Stínohra nebo Iveta. „Co se týče produkce, chtěla bych vyrobit film, který bych dělala z podstaty a na dřeň. Snímek, u kterého bych měla pocit, že když ho neudělám, umřu,“ představuje svoji vizi.
Obsazovala a produkovala také seriál Dcera národa. „Dělaly jsme ho spolu s Antonií, která tam naprosto skvěle hraje hlavní roli Zdeňky Havlíčkové, dcery Karla Havlíčka Borovského. Takže máme za sebou hezkou pracovní historii a máme se rády,“ popisuje vztah obou žen Hamplová.
Jako producentka se přitom snaží zlepšovat podmínky pro ženy u filmu tak, aby v náročné branži mohly pracovat i s dětmi. „Pro matky v kreativních profesích, jako jsou maskérky, scenáristky nebo kameramanky, je naprosto nereálné být dvanáct až šestnáct hodin na place. Proto se jim snažíme naše produkce přizpůsobovat, aby nemusely na dlouhé roky vypadnout z práce, kterou mají rády,“ líčí Hamplová.
Na část diskuse se k ní a Formanové na pódiu v rámci debatní štafety přidal také návrhář Jan Černý, kterého Hamplová mimo jiné obsadila do filmu Banger a který se díky akci Czech Grand Design zná i s Antonií Formanovou.
„Naše světy k sobě mají blíž, než by lidé čekali. U Dcery národa jsme například spolupracovali s módní návrhářkou Zuzanou Kubíčkovou. V zahraničí bývá běžné, že se návrháři podílejí na kostýmech spolu s kostýmními výtvarníky, ale v Česku ještě ne,“ srovnává Hamplová.
A propojení módy a filmu vítá i Antonie Formanová. „Je to vzájemná fascinace oborů mezi sebou. Znám se s módními návrháři, objevuji se v jejich světě. A v divadle zase úzce spolupracuji s kostýmními výtvarníky. Takže provázanost módy a herectví je nesmírně důležitá, ať už na jevišti, nebo na červeném koberci.“

The post Formanová sní o zahraničí. Hamplová chce lepší podmínky pro ženy u filmu appeared first on Forbes.