Pátek 27. červnaSvátek má Venku je 19 °C, Skoro Zataženo

Jak zajistit kvalitní vzdělání? Školství je v přerodu, říká Slejška z Eduzměny

Forbes Před 6 hodinami

Jak by se mělo změnit české školství? Podle Zdeňka Slejšky, ředitele Nadačního fondu Eduzměna, potřebuje změnu přístupu. V podcastu odhaluje, jaké konkrétní výzvy nás čekají, co znamenají nové změny pro učitele a rodiče a proč je teď čas na významnou transformaci.

„České školství se nachází v přerodovém stavu,“ říká Zdeněk Slejška hned v úvodu podcastu Jak být lepší. „Tento školní rok přinesl důležité změny, například v rámci rámcových vzdělávacích programů, které budou pro školy velkou výzvou.“ Jak školy přizpůsobí své výukové plány, bude zásadní pro to, jak se vzdělávací systém posune.

Slejška však varuje, že české školství stále trpí výraznými nerovnostmi. „V Česku máme skvělé školy, ale také takové, které jsou na úplně opačném spektru kvality. A to má důsledky pro naše děti,“ vysvětluje. Rodiče čelí dilematu, zda poslat dítě do školy, která je nad průměrem, nebo pod ním. „To jsou obrovské nůžky, které se šíří napříč regiony a školami,“ hodnotí.

K vzdělávání se nedostal náhodou. „Pocházím ze skautu a tam jsem se naučil, že je důležité věnovat se dětem jiným způsobem,“ říká. Sám věří, že školství by mělo vyhovovat širokému spektru dětí, nejen těm, pro které je tradiční výuka přirozená.

„A já jsem patřil mezi ty, kteří si věc potřebují zkusit v nějaké interakci. A toto byl způsob, jak jsem přišel k tomu, jak to změnit. Hledal jsem způsob, jak proměnit vzdělávání tak, aby vyhovovalo většímu množství dětí,“ popisuje.

Eduzměna nevnímá školství jako izolovaný problém, ale jako ekosystém. Kromě školního prostředí se zaměřuje i na zapojení rodičů, zřizovatelů a dalších subjektů. „Nejde jen o to, měnit výuku učitelů, ale celý přístup k výuce. Je důležité, aby se změna dotkla všech. Rodičů, dětí, škol i komunity,“ vysvětluje Slejška.

Jedním z konkrétních projektů je regionální přístup k proměně škol, kde Eduzměna podporuje školy při definování jejich filozofie a strategických cílů. Důležitým krokem je také zlepšení spolupráce mezi školami a rodiči, která je v mnoha případech stále na velmi základní úrovni.

Slejška je přesvědčen, že české školství potřebuje změnit přístup. „Pokud nezačneme školství opravdu brát jako prioritu, rychle nám ujede vlak,“ varuje. Dnes je školství často vnímáno spíše jako „politické téma před volbami“, ale po volbách to bývá zapomenuto. „Musíme si uvědomit, že pokud se změny nezačnou dělat teď, budeme za pár let čelit velkému problému,“ dodává.

Jak změny v českém školství ovlivní vzdělání dětí v následujících letech? Jak mohou rodiče zajistit, že jejich děti budou těžit z nových školských reforem? Jak investice do vzdělávání mohou přinést miliardové úspory pro českou ekonomiku? Dozvíte se v novém díle podcastu Jak být lepší!

The post Jak zajistit kvalitní vzdělání? Školství je v přerodu, říká Slejška z Eduzměny appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek