Pondělí 11. srpnaSvátek má Venku je 12 °C, Jasno

Klimatizace nestačí. Firmy s horkem bojují zmrzlinou i prací v noci

Forbes Před 1 dnem

Léto bylo dosud mírné, v posledních dnech však horko dorazilo. Největší firmy Česka proto kreativně řeší, jak pomoci svým zaměstnancům, aby při vysokých teplotách neztráceli na produktivitě ani dobré náladě. A nejde jen o pouhé zapnutí klimatizace.

V posledních desetiletích vzrostla průměrná teplota nejvýrazněji v červenci a srpnu a snad nejviditelnější opatření, která společnosti přijaly k boji proti přehřívání během těchto měsíců, jsou ve změnách přístupu k práci.

Mezi nejrozšířenějšími je dnes už známý home office. Například Česká spořitelna nechává na dohodě v rámci jednotlivých týmů, zda a v jaké míře bude některý z jeho členů, nebo dokonce celý tým, využívat práci z domova.

„Někteří zaměstnanci v období veder preferují práci z domova, aby se vyhnuli dojíždění, jiní naopak tráví více času v kanceláři, protože například doma nemají dostatečně funkční klimatizaci,“ přibližuje Filip Hrubý z České spořitelny.

info Zdroj Fakta o klimatu (CC BY 4.0)
Trend nárůstu teplot v Česku v jednotlivých měsících

Fyzicky náročnou práci si však na doma nechat nelze, společnosti tak v jejich případě přistupují k jiným opatřením. Například Orlen Unipetrol s teplotami počítá už při plánování pracovních činností a náročnější aktivity realizuje v ranních nebo večerních hodinách.

Pokud to však charakter činnosti umožňuje, ani tato firma nemá námitky proti práci z domova. Během letního období také klade větší důraz na zástupnost v týmech, což je potřeba hlavně kvůli dovoleným.

Ty jsou podle Lady Gadas z Orlen Unipetrolu zodpovědné za pokles efektivity spíše než horko samotné. „Vysoké teploty však mohou vést ke snížené koncentraci a zvýšené únavě, což může zvyšovat riziko chybovosti nebo úrazu,“ přibližuje Gadas.

„Máme zavedená režimová opatření, kde pokud teplota na pracovišti překročí třicet stupňů Celsia, jsou v různých tepelných koridorech zařazovány ve výrobních prostorech dohodnuté teplotní přestávky během směn navíc. Při nárůstech teplot jsou úměrně navyšovány doby odpočinku,“ informuje Kateřina Boukalová ze Škody Auto.

Na horko jsou připraveni i v energetické skupině ČEZ, kde ve strojovnách či kotelnách panuje zvýšená teplota celoročně bez ohledu na situaci venku. Jelikož je navíc společnost součástí kritické infrastruktury státu, musí pracovat nepřetržitě i ve ztížených podmínkách.

„U pracovníků distribuce elektřiny se proto prodlužuje doba bezpečnostních přestávek s tím, že práce jsou zpravidla plánované na brzké ranní hodiny, kdy ještě není takové teplo,“ zmiňuje mluvčí společnosti Ladislav Kříž. 

Osvěžení i zmrzlina

Každé léto omílaná nutnost pravidelně a správně pít se odráží nejen v povinnostech zaměstnavatelů poskytovat pracovníkům vodu, ale i ve vlastní aktivitě společností nad rámec povinností daných zákonem.

Třeba mobilní operátor O2 finančně přispívá na nápoje technikům a dalším pracovníkům, kteří pracují ve venkovních podmínkách. V Praze i dalších lokalitách po celé republice pak rozdává zdarma i zmrzlinu a zajišťuje pravidelný přísun ovoce do kuchyněk.

Řetězec supermarketů Lidl nabízí na všech pracovištích automaty s pitnou vodou. Jelikož ale jeho zaměstnanci tráví většinu pracovní doby ve vnitřních klimatizovaných prostorech, nevnímá tato společnost větší vliv počasí na nemocnost či produktivitu. 

„Tato opatření jsou dlouhodobě zavedená a osvědčená, a proto jsme je v souvislosti s rostoucími teplotami v posledních letech nijak výrazně neměnili,“ konstatuje mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková, ale dodává, že je firma případně připravena reagovat podle potřeby.

Adekvátní pitný režim má však ještě větší význam u manuálních profesí. Automobilka Škoda proto nabízí celoroční neomezený výdej chlazené vody po dohodě se sociálním partnerem Odbory KOVO.

„V letním období pracovní komfort zvyšují i poskytnuté minerální a iontové přípravky či zeleninové a ovocné saláty za zvýhodněnou cenu pro všechny zaměstnance. Tato opatření platí pro pracovníky celé firmy,“ vysvětluje Kateřina Boukalová ze Škody Auto.

Pro pracovníky distribuce elektřiny nabízí iontové nápoje také ČEZ, pracovníci distribuce plynu pak dostávají minerální vody. Ti, kteří pracují v horku po dlouhou dobu, mají přístup k takzvaným ochranným nápojům, které doplňují minerály v těle, a v elektrárnách i kancelářích se nacházejí automaty s chlazenými nápoji a barely s pitnou vodou.

Lehčí oděvy

Jedním z opatření, které Česká spořitelna přijala již před šesti lety v rámci snahy vyrovnat se s rostoucí četností tropických vln veder, bylo uvolnění pravidel pro oblečení.

„Dnes už tedy naši bankéři na pobočkách nemusejí nosit oblek nebo kostým a nevyžadujeme po nich ani dlouhé rukávy,“ říká Filip Hrubý z České spořitelny. Zaměstnanci, kteří nejsou v osobním styku s klienty, pak mohou nosit i šortky.

Vstřícný přístup k oblékání přitom Česká spořitelna razila již před pandemií, a to kvůli vysokému počtu mladých zaměstnanců. Podle Hrubého je u nich možné potkat jak pracovníky s piercingem, tetováním nebo v kraťasech, tak ženy, které preferují oblek nebo kostým.

Vyšší počet horkých letních dní v posledních letech reflektuje ve výběru osobních ochranných prostředků a oblečení také ČEZ. „Například pořizujeme oděvy s lehčí gramáží. Nicméně prioritní zůstává bezpečnost pracovníků,“ říká mluvčí skupiny Kříž.

K takové novince přistoupili i v Orlen Unipetrolu, kde letos testují možnost využití chladicích vest pro provozní zaměstnance. Ty mají přispět k vyššímu komfortu při obsluze technologického zařízení, i v tomto případě ale dbají, aby nedošlo k ohrožení pracovníků.

Letní zábava a osvěta

Specificky k teplu přistupují v O2, kde k radostnému zvládnutí léta nabízejí řadu aktivit. „Oblíbené je například grilování na střešní rozkvetlé terase pražské centrály, která se v létě mění na příjemné a zastíněné místo na neformální týmový meeting, oběd nebo jen krátký pobyt na čerstvém vzduchu,“ popisuje Pavel Milec, ředitel lidských zdrojů v O2.

Pravidelně tam pak probíhá i ranní jóga, kruhové tréninky nebo běžecké tréninky s trenéry RunCzech, přičemž letos k těmto aktivitám přibyl i týmový plážový volejbal.

Letní aktivity pomáhají zaměstnancům nejen lépe zvládnout horké dny, ale také utužovat vztahy.

„Letní aktivity pomáhají zaměstnancům nejen lépe zvládnout horké dny, ale také utužovat vztahy a zažít práci trochu jinak – v pohodovější a přátelštější atmosféře,“ tvrdí Milec.

Orlen Unipetrol zase v posledních letech poskytuje informační materiály se souhrnem doporučení pro zvládání vysokých teplot – a to jak ve výrobních, tak v administrativních prostorech. 

„Vedle tradičních doporučení jsme v posledních letech také začali hledat inovativní řešení. Rozšířili jsme komunikační kampaň o graficky zpracovaný materiál, který se věnuje rizikům a opatřením pro horké dny,“ upřesňuje Lada Gadas.

Kanceláře jsou připravené na tropy

Nejrozšířenějším způsobem, kterým teploty na pracovištích firmy korigují, však zůstávají klimatizace. Ty se objevují například v prodejnách Lidlu či v kancelářích a kontaktních centrech O2. Kromě klimatizace se ale klade důraz také na to, aby byly na horko připraveny i ostatní části budov.

Česká spořitelna aktuálně staví novou centrálu na Smíchově, která by měla zvládnout venkovní teploty do 43 stupňů Celsia – v Česku přitom dosud stanice nezaznamenaly vyšší teplotu než 40,4 stupně z roku 2012.

Spořitelna však předpokládá prodlužování období s tropickými teplotami, což se odráží v prostorách, do kterých se společnost začne stěhovat v roce 2028.

Její dosavadní centrála v pražské Krči je pak vybavena automatizovaným systémem stínění budovy, který reaguje na proměny teplot a intenzitu slunečního svitu a spouští žaluzie.

The post Klimatizace nestačí. Firmy s horkem bojují zmrzlinou i prací v noci appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek