Když ji miluješ, není co řešit. Slogan, kterým česká společnost Kofola propaguje svůj stejnojmenný nealkoholický nápoj, dostává za hranicemi zcela jiné rozměry. Jen milovat ji totiž zjevně nestačí. Je nutné hlavně vyřešit, kde ji koupit.
Například v japonských obchodech kofola vůbec nejde sehnat, jedinou cestou je pro tamní obyvatele nákup online. Jenže to pak zvedne cenu jedné lahve zhruba čtyřicetkrát, než je běžné.
Ve svém videu, které viděly už desetitisíce lidí, na to upozorňuje mladý japonský influencer Yama. Mezi regály obchodu ve své zemi zoufale hledá nápoj, který sice ještě nezkoušel, ale moc by chtěl. „Na internetu vidím, že ji lidé milují po celém světě. Snažím se ji najít a jsem si docela jistý, že bude mít jedinečnou chuť, na kterou je Česko hrdé,“ říká influencer pro Forbes.
Zatím pokaždé, když po ní pátral, skončil u americké Coca-Coly. „V Japonsku zatím o Kofole není moc informací. Rád bych byl tím, kdo ji v budoucnu na zdejší trh uvede,“ dodává s nadsázkou.
Snažil se ji proto zatím sehnat přes internet, cena je ale pro něj příliš vysoká. „Čtrnáct set korun za jednu lahev, to je opravdu dost,“ poznamenává. Doufá proto, že ji brzy ochutná přímo v Česku.
Podle Martiny Rettové, export manažerky Kofoly ČeskoSlovensko, je značka silná hlavně na domácím trhu. V omezeném množství ji firma prodává rovněž do USA nebo Kanady, zpravidla do míst, kde žijí krajané.
Nápoj vyváží také do Polska, Maďarska, Rumunska, Velké Británie, Irska, Ukrajiny, Lotyšska nebo na Tchaj-wan. Poslední jmenovaná země je zatím tou nejvzdálenější, kde si lze kofolu koupit.
„Do Japonska momentálně žádné zboží napřímo nedodáváme. Částka za lahev, kterou Yama ve svém videu zmiňuje, bude pravděpodobně odpovídat dovozu Kofoly z Evropy do Japonska prostřednictvím zahraničního e-shopu. Po započítání všech nákladů je taková cena možná,“ vysvětluje Martina Rettová. Firma sama konečnou cenu nařizovat nemůže. Pouze doporučuje maloobchodní částky.
„Pokud bychom ale vycházeli ze znalostí, které máme díky našim obchodním partnerům, pak běžná cena našich produktů prodávaných například na americkém trhu se pohybuje ve výši kolem čtyř až šesti dolarů (83 až 125 korun) za dvoulitrový nápoj,“ prozrazuje.
Japonsko sice není zemí, kterou má Kofola na exportním seznamu, neznamená to ale, že se to nemůže do budoucna změnit. Jak manažerka potvrzuje, v současné době firma jedná s distributory, kteří projevili o Kofolu a další nápoje zájem.
„Letos jsme se například účastnili největšího potravinářského veletrhu v Asii, Foodex Japan v Tokiu, kde jedním z našich cílů bylo právě najít distribučního partnera pro Kofolu a další naše značky,“ podotýká Rettová.
To, že se do propagace Kofoly zapojují v jednotlivých zemích i tamní influenceři, vítá. Sama společnost je oslovuje hlavně tam, kde to dává přirozený smysl pro značku a pro jejich osobní styl.
Většinou jde o dlouhodobé vztahy, kdy by měli být influenceři opravdovými fanoušky a ambasadory nápoje. „Letos s námi spolupracuje například vítězný pár loňské reality show Love Island Kiki a Trabo,“ doplňuje Rettová.
Kofola je na československém trhu dlouhodobě stabilním produktem. Velká část prodejů se odehrává v gastronomii, kde si oblibu dlouhodobě získává čepovaná verze. Velké prodeje jsou především v období Vánoc, které jsou pro nápojářskou firmu jedním z největších prodejních vrcholů v roce.
Majitelem Kofoly, s jejímiž akciemi se obchoduje na pražské burze, je 77. nejbohatší Čech Jannis Samaras s rodinou. Hodnotu jeho majetku Forbes naposledy odhadl na 6,7 miliardy korun.

The post Kofolu milují i v Japonsku. Stojí tam ale jako šampaňské appeared first on Forbes.