Mít vysoké tržby vypadá skvěle, ale nakonec vždy záleží na tom, nakolik se je podaří přetavit v zisk. A právě při pohledu na tuto efektivitu se některé rodinné firmy stávají Davidem, který poráží jinak neotřesitelné české Goliáše. Kdo si tedy v tomto měřítku vede nejlépe a jaké mají plány s vydělanými penězi?
Nejdříve je vhodné uvést, jak jsme k výpočtu efektivity jednotlivých rodinných firem došli. U každé společnosti jsme vzali průměrný zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace (EBITDA) za roky 2022 až 2024. Ten jsme vydělili průměrem z tržeb za stejné období. Výsledek vynásobený stovkou pak uvádí, na kolik procent se podařilo firmám proměnit tržby v zisk.
Nejlépe si v tomto srovnání vedla společnost SCS Software založená bratry Pavlem (na úvodní fotografii) a Petrem Šeborovými a jejich společníkem Martinem Českým. Herní studio stojící za kultovním titulem Euro Truck Simulator 2 přetavilo tržby v zisk z téměř 85 procent.
Na pomyslné „bedně“ skončila na druhém místě společnost Le Cygne Sportif Groupe rodiny Seidlových (61 procent), bronzová je Traxial rodiny Prázdných (47,8 procenta). V top desítce se také umístily s efektivitou od 37 po 25 procent firmy Betonpres, Atmos, Hrdlička, Marlenka, Czech Inn Hotels, Royal Spa a uzavírá ji Prosperita holding.
Například až na 24. místě v tomto ohledu končí Amalar rodiny Kellnerových či na 13. místě Czechoslovak Group, za nímž stojí Strnadovi.
Jak upozorňuje za nejefektivnější společnost Pavel Šebor, oproti podnikům, které prodávají fyzické věci, je jejich herní studio ve výhodě. Když mají vývojáři softwaru nebo her úspěšný projekt, lze jej dobře škálovat. Příjmy a v důsledku zisky tak mohou „ulétnout“ vysoko.
„Firmy, které produkují fyzické výrobky nebo se živí jejich distribucí a prodejem, opravdu nemají moc šanci zvedat marže. Zatímco u softwaru prodávaného digitálně se může stát, tak jako nám, že se prodávají miliony kopií, aniž by se jakkoli změnily výdaje,“ tvrdí generální ředitel SCS Software.
Jeho společnost měla průměrné tržby za tři poslední roky ve výši 1,074 miliardy korun a hodnota EBITDA činila v průměru 907 milionů korun.

„Naše firemní kultura ale neklade samotnou ziskovost na první místo,“ poznamenává Šebor. Nesledují například poměr čistého zisku vůči investovaným penězům ani nedělají analytiku prodeje.
„Jsme kreativní firma, důležitější pro naši dlouhodobou stabilitu je spokojený tým, pocit, že věci děláme dobře, ne příští kvartální výsledky,“ shrnuje filozofii studia.
Mezi nejefektivnějšími českými firmami jsou i další, kteří nestavějí zisk na první místo. „Zisk patří mezi tři naše nejdůležitější ukazatele. Na úplném vrcholu ale stojí péče o zákazníka,“ říká Michal Ponec, jenž má ve výrobci střešních krytin Betonpres na starost obchodní rozvoj.
I podle Martina Hrdličky, spolumajitele největší geodetické a geomatické firmy v Česku – Hrdlička holding –, není zisk jediným měřítkem úspěšnosti. Z jeho pohledu může být společnost dočasně ve ztrátě, pokud prochází například restrukturalizací, jejíž cílem je přinést prosperitu do budoucna.
Všechny oslovené podniky se shodují v tom, jak s vydělanými penězi nakládají. „Vracíme peníze do firmy,“ prozrazuje Petr Chábera, sales ředitel Czech Inn Hotels, za níž stojí rodina Svobodových. V jejich případě kupují dva až tři hotely ročně.
Největší česká hotelová síť v roce 2024 koupila za stovky milionů korun pražský Wellness Hotel Step u pražské O2 areny, nejvyšší tuzemský hotel Grand Hotel Prague Towers (dříve Corinthia Prague) a brněnský Barceló Palace.
Poncovi v Betonpresu teď zase nejvíce investují do výstavby nové továrny a výrobní linky na střešní tašky. U Hrdličků se zisky, které nezůstanou v jednotlivých firmách v rodinném holdingu či se nepoužijí na jejich rozvoj, míří do „holdingové banky“. Ta je pak využívá k akvizicím nebo investicím.
Například v SCS Software investovali v uplynulém roce do zařízení nových kanceláří. Cílem bylo dosáhnout co nejvyššího komfortu pro pracovníky. Třeba i tím, že si vybudovali vlastní posilovnu.
A zatímco dřív na vydělané peníze hleděl Šebor s partnery jako na rezervu na horší časy a nijak aktivně s nimi nezacházeli, teď se jejich pohled mění. Finance nechtějí nechat ležet.
„Vnímáme, že by si to aktivnější přístup zasloužilo, ale ještě stále se v tomto směru rozkoukáváme. Pokud bychom někam investovali, tak spíš z pozice spolujezdce na zadní sedačce, přes nějaké fondy a podobně, než že bychom měli ambici aktivně spolupodnikat a vstupovat přímo do firem.“
V Betonpresu si pak umějí udělat i radost, když se rodinné firmě daří. „Někteří členové rodiny mají slabost pro starší zajímavá auta, takže se u nás pár kousků najde,“ usmívá se Michal Ponec.
The post Lekce z efektivity. Které rodinné firmy umějí nejlépe přetavit své podnikání v zisk? appeared first on Forbes.