Jindřichohradecká likérka Fruko-Schulz loni skončila ve ztrátě 10,62 milionu korun, v předchozím roce měla zisk třináct milionů korun. Tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží meziročně klesly o 27,5 procenta na 207,39 milionu korun. Firmě poklesl prodej výrobků v Česku i v zahraničí, hlavním důvodem bylo navýšení spotřební daně na lihoviny, vyplývá z výroční zprávy společnosti. Počet zaměstnanců navýšila na osmdesát sedm, rok předtím jich bylo sedmdesát osm.
„Rok 2024 je tak z hlediska objemu výroby a hospodářského výsledku výrazně poznamenán změnou spotřební daně na alkohol o deset procent a snahou zákazníků se masivně předzásobit na konci roku 2023. To způsobilo omezení objednávek z českého trhu na dobu přibližně pět měsíců. Přestože byl prodej výrobků nižší, začalo se dařit prodeji výrobků s vyšší přidanou hodnotou,“ stojí ve výroční zprávě v obchodním rejstříku.
Od ledna 2024 vláda zavedla konsolidační balíček s cílem snížit strukturální deficit státního rozpočtu, mimo jiné u některých daní zvýšila sazby.
Fruko-Schulz loni vyrobil 749 949 litrů čistého alkoholu, což představuje 2,1 milionu litrů objemu lihovin. V meziročním srovnání je to o dvacet dva procent méně.
„Tento pokles jsme především zaznamenali v prodeji tuzemáku, kterého jsme v roce 2023 prodali 1,46 milionu litrů, oproti roku 2023 to byl pokles o dvacet devět procent. I v exportu jsme zaznamenali pokles, a to z 917 196 litrů v roce 2023 na 575 785 litrů v roce 2024,“ uvedla firma ve zprávě.
Podíl exportu na celkových tržbách byl skoro třicet devět procent, vyváží do několik desítek zemí. Firma je po Božkovu druhý největší výrobce tuzemského rumu v Česku.
Likérka navazuje na tradici firmy Moritz Schulz, která ve městě od roku 1898 vyráběla ovocná a dezertní vína. Po znárodnění v roce 1948 spadal podnik pod skupinu Jihočeská Fruta. V roce 1993 vznikla společnost Fruko-Schulz.
V roce 2023 se změnil majitel společnosti. Ruští akcionáři ze skupiny Ladoga prodali Fruko-Schulz Českému hospodářskému holdingu. Nejznámějším produktem je jindřichohradecký rum s etiketou plachetnice. Jde o výrobek, jenž má na trhu tradici několik desetiletí. Likérka však dodává na trh i jiné alkoholické nápoje.
The post Likérka Fruko-Schulz skončila loni ve ztrátě přes deset milionů korun appeared first on Forbes.