Středa 30. dubnaSvátek má Venku je 12 °C, Jasno

Logistika je v devadesátkách. Největší inovace byly kontejnery, říká Dravecký

Forbes Před 1 měsícem


Logistika je páteří moderní ekonomiky, přesto zůstává často přehlíženou oblastí. V Česku tvoří pět až deset procent HDP, ale podle Andrého Draveckého, spoluzakladatele logistické společnosti Ringil, je její rozvoj stále na úrovni devadesátých let. „Pokud nevyužijeme technologie, které máme k dispozici, můžeme mít v budoucnu vážný problém,“ varoval na prvním Forbes eventu jarní sezony – Trendsetters 2025.

Dravecký upozorňuje, že logistika čelí nejen technologickým výzvám, ale i geopolitickým rizikům. „Je extrémně křehká. Pamatujete na uvíznutí Ever Given v Suezském průplavu v roce 2021? Každý den blokády stál světový obchod 200 miliard dolarů. A podobné hrozby číhají i dnes,“ připomněl s tím, že výročí této události přichází právě v těchto dnech.

K nejistotám přispívají i globální politické otřesy. „Co se týče výroků Donalda Trumpa o clech a obchodu, mám jedno pravidlo – počkat minimálně čtyřiadvacet hodin, jestli jeho slova opravdu platí,“ okomentoval s nadhledem aktuální situaci.

Dalším problémem je stárnoucí pracovní síla. „V kamionové dopravě nám chybí půl milionu řidičů a do pěti let bude situace kritická. Mladí lidé už o tuhle profesi nestojí,“ říká Dravecký. Pokud se něco nezmění, narazí logistika brzy na svůj limit.

Podle Draveckého je řešením digitalizace, autonomní vozidla a umělá inteligence. „Možností je spousta, ale musíme je začít využívat,“ apeluje podnikatel.

https://forbes.cz/vytvorila-silnou-firmu-ted-chce-alexandra-kala-dostat-cesko-mezi-technologickou-elitu/

Zatím se však logistika mění jen pomalu. „Největší revolucí bylo zavedení kontejnerové přepravy. Skutečný pokrok se ale odehrál jen v poslední městské míli, kde firmy tlačí konkurence. To, co se děje v zákulisí, je stále jako z minulého století,“ říká Dravecký a přidává příklad z Německa: „Dodnes tam řada firem objednává kamionovou dopravu faxem.“ Budoucnost logistiky tedy závisí na tom, jak rychle se odhodláme ke změnám.

The post Logistika je v devadesátkách. Největší inovace byly kontejnery, říká Dravecký appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek