Nápad v hlavě nosila přes pět let a letos získalo její divadelní představení Coco&Igor o módní návrhářce Coco Chanel a Igoru Stravinském pevné obrysy. Proč se režisérka Adéla Stodolová rozhodla propojit divadlo s fine diningem? A proč je po podobných zážitkových večerech dnes tak velká poptávka?
Seděli pohodlně usazení u stolu. Čtyřiaosmdesátiletá módní návrhářka a ikona designu Coco Chanel a její někdejší přítel a milenec, hudební revolucionář Igor Stravinskij. Debatovali nejen o tom, co před desítkami let, kdy se poprvé setkali, prožili, ale i o velkolepých plánech do budoucna.
Jaké by to bylo, kdyby si tuhle scénu mohl divák prožít i jinak než pouhým sledováním děje na jevišti? To ve své nové inscenaci zkoumá režisérka a choreografka Adéla Stodolová, autorka divácky úspěšných her, jako je Werich, Meda, Forman nebo Marta, vytvořených pro Letní scénu Musea Kampa.
Její nová hra Coco&Igor, která se bude hrát letos v listopadu a prosinci na rekonstruovaném statku Voděrádky v Říčanech u Prahy, totiž nebude běžným divadelním představením. Osudy legendární designérky a skladatele se tu propojí s finediningovým zážitkem, módní přehlídkou a hudebním představením.
„O něčem podobném jsem snila dlouho,“ říká režisérka Adéla Stodolová, autorka her Krajina 0 či režisérka nedávno uvedené hry Smečka. „Divadlo pro mě není jen to, kdy na scénu přijdou připravení herci a do hlediště usednou nepřipravení diváci. Vždy se do svých projektů snažím dostat víc,“ dodává.
Víc v tomto případě znamená nejen samotné divadelní představení přibližující osud dvou významných osobností dvacátého století, ale i autorskou hudbu – v podání Ondřeje Gregora Brzobohatého –, čtyřchodové degustační menu z pera cateringu White Circus nebo módní prezentaci se speciálně vytvořenou kolekcí od designérky Zuzany Kubíčkové, která má s kostýmy pro divadlo i film zkušenost.
Cítím, že jsme často z přebytku informací otupělí, proto máme takovou touhu zažít něco imerzivního.
Adéla Stodolová mluví o právě chystaném projektu jako o všesmyslovém zážitku. „Cítím, že jsme často z přebytku informací otupělí, proto máme takovou touhu zažít něco imerzivního, zážitkového, dobrodružného. A divadlo má v tomto ohledu neuvěřitelnou sílu a magii,“ dodává k myšlence žena, která dlouhodobě spolupracuje na choreografiích pražského fashion weeku.
K ní se dostala nejen díky inspiraci filmem Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec, ale už jako studentka nonverbálního a komediálního divadla na HAMU. Proč spolu umělecké školy, jako je DAMU, FAMU, ale třeba i UMPRUM, více nespolupracují, ptala se tehdy. I proto se ve svém novém projektu, kde vedle režijní role zastává i funkci producentky, rozhodla zapojit designéry.
Jmenovitě jde o vzpomínanou Zuzanu Kubíčkovou, která k inscenaci tvoří speciální kolekci inspirovanou právě tvorbou Coco Chanel. „Máme tady tolik šikovných kreativců, ale většina z nich si jede jen to svoje. Není to škoda? Vždyť právě i Coco Chanel tvořila ve své době kostýmy pro Jeana Cocteaua,“ připomíná Adéla Stodolová.

V kulisách, o jejichž podobu se postará jeden z nejvýkonnějších scénografů u nás Marek Cpin, tak bude během zážitkového divadelního představení možné sledovat i novou kolekci české módní návrhářky v pohybu, v pečlivě nacvičené, byť o poznání uvolněnější módní přehlídce.
To samé se týká samotné scény, kde se objeví kusy nábytku od produktového designéra Karla Matějky či sklo od sklářského výtvarníka Františka Jungvirta. Součástí divadelního zážitku pak bude i katalog, kde si diváci budou moct jednotlivé modely prohlédnout a v případě zájmu i objednat.
Zda se režisérka nebojí kritiky z přílišné komercionalizace divadla, kdy vedle zážitku můžete odejít i s objednávkou oděvu nebo kusu nábytku? „Takto jsem o tom nepřemýšlela. Přijde mi naopak, že si takto s tvůrci můžeme vzájemně pomáhat. Jejich klientela se dostane k nám a ta naše k nim,“ říká.
Nepanuje u tvůrkyně také strach, že herci budou v celém příběhu jen kulisou k zážitkově servírovanému degustačnímu menu? „Netvoříme představení, kde herci budou hrát, zatímco se lidé ládují houskami nebo si plní talíře u rautu. Jíst se bude ve chvílích, kdy neprobíhají dialogy,“ ubezpečuje Adéla Stodolová.
„Mrzí mě, že jsem nápad nerealizovala dříve. Cítím, že po podobných věcech je dnes poptávka,“ říká.
Odkazuje tak například k nedávno uvedenému divadelně-gastronomickému projektu Beef od Zátiší Catering Group a dalším vznikajícím autorským projektům kolegů z oboru.



Samotné zkoušení inscenace Coco&Igor by mělo probíhat od konce léta. Ladit se bude souhra všech složek, od divadelní, gastronomické až po tu hudební. Divadelních večerů, které diváka vezmou na večeři s Coco Chanel a Igorem Stravinským, proběhne v roce 2025 celkem deset.
A jak Adéla Stodolová přiznává, pro všechny zúčastněné to bude velká výzva. Herci budou muset improvizovat a sledovat, jak funguje soulad mezi jevištěm a diváky. „Z Kampy jsem ale v tomto ohledu dost vycvičená. Déšť, parníky, křičící lidé v parku nebo herci v jezírku mě připravili na nejrůznější katastrofické scénáře.“
„Nejvíce se ale těším na to, až diváci skrze představení pocítí rebelství, vizionářství a touhu po životě obou postav. Ani Coco Chanel, ani Igor Stravinskij, kteří mimochodem zemřeli tři měsíce po sobě, si až do smrti nepřipouštěli, že jsou staří. To mě neuvěřitelně fascinuje, možná i proto, že sama stárnu,“ dodává Adéla Stodolová.
The post Móda, hudba, fine dining. Přijďte na večeři s Coco Chanel a Igorem Stravinským appeared first on Forbes.