Úterý 06. květnaSvátek má Venku je 10 °C, Polojasno

Nejsme tu proto, abychom měnili scénář. Jak u filmu fungují koordinátoři intimity?

Forbes Před 2 hodinami

I když byste je v Česku spočítali na prstech jedné ruky, o jejich profesi je v posledních měsících hodně slyšet. Jak u tuzemského filmu fungují koordinátorky intimity? Co je jejich hlavním posláním? A proč je skvělé i to, když je herci ke své práci nepotřebují? Zeptali jsme se jedné z nich, Jany Neustupové. 

„Mohly bychom náš rozhovor posunout na odpoledne?“ prosí mě v den domluvené schůzky Jana Neustupová. „Skočilo mi do toho setkání s jednou herečkou, s níž pracujeme na novém projektu,“ dodává. Jak mi později vysvětluje – byť z pochopitelných důvodů nemůže jít příliš do detailů –, tohle byl přesně ten typ schůzky, který jako koordinátorka intimity pravidelně absolvuje. 

Přípravné rozhovory s herci a režiséry tvoří gros její práce. A byť jde v českém kontextu a filmovém prostředí o velmi mladou profesi, o její obsah je nejen v poslední době nebývalý mediální zájem. Možná i proto, že se pozice objevila vedle těch veřejnosti známých i na předávání letošních Českých lvů.

V tuzemsku se intimní koordinaci věnují podle slov Jany Neustupové, která pracovala například na seriálu Vlastně se nic nestalo a dalších českých i zahraničních projektech, tři filmové profesionálky. Ty s odstupem několika let navazují na trend zahraničních – zejména amerických – produkcí, které s touto profesí před natáčením i při něm mnohdy počítají automaticky, zhruba od roku 2018.

K tomu, že se k procesu zkoušení a samotného filmování v posledních letech přizývají právě i speciálně certifikovaní koordinátoři intimity, přispělo hnutí MeToo. Průkopníkem pak bylo HBO v čele s intimní koordinátorkou Aliciou Rodis a seriálem The Duce (Špína Manhattanu), záhy se ale přidal i Netflix, například s Itou O’Brien v Sex Education. 

Do Česka dorazila profese – respektive poptávka po ní – zhruba před dvěma lety. Jana Neustupová se k ní dostala oklikou. I když vystudovala ve Velké Británii režii, v Česku se věnovala ochraně zdraví a bezpečnosti práce na filmovém setu. Při natáčení jedné zahraniční produkce ji práce intimního koordinátora zaujala, a tak se rozhodla v oboru vycvičit a získat osvědčení. 

U filmu nebýváme proto, abychom měnili nebo přepisovali scénář.

Její hlavní úkol? Oficiální definice zní: Koordinátor intimity má za úkol zajistit bezpečné, etické a transparentní prostředí při choreografii a natáčení scén zahrnujících nahotu, simulovaný sex nebo jiné intimní situace. Jeho role spočívá v komunikaci mezi herci, režisérem a produkcí, stanovování jasných hranic a zajištění souhlasu všech zúčastněných.

„U filmu nebýváme proto, abychom měnili nebo přepisovali scénáře. Snažíme se zejména zajistit sladění představ herců a režisérů, zprostředkovat hladkou komunikaci a následně dohlížet na to, aby vše probíhalo na základě předem stanovených hranic a domluv,“ potvrzuje Jana Neustupová. 

Co to znamená v praxi? Když je intimní koordinátor přizván k natáčení filmu nebo jiného audiovizuálního obsahu, nejčastěji začíná procházením scénáře, kdy si detailně poznamenává, co všechno je třeba probrat s režiséry.

Proč je v této scéně nahota? Kolik procent vršku těla v ní vidíme? Jaká je vize té či oné sexuální nebo intimní scény? A jak plánuje tuhle vizi režie přenést na kameru? „Režiséři to mnohdy kvůli množství práce sami nevědí, a tak si to ujasňují až v detailním rozhovoru s námi,“ popisuje.

info Foto Vlastně se nic nestalo
Foto z natáčení seriálu České televize Vlastně se nic nestalo | Foto Česká televize

Jakmile se zpřesní představy režie, intimní koordinátor prochází jednotlivé scény s herci, zjišťuje, co všechno jsou ochotni při natáčení podstoupit, a tyto požadavky následně opět ladí s režií. Dalším krokem v procesu je choreografie jednotlivých scén, kdy se alespoň rámcově stanoví, jak bude výsledek vypadat. To aby při natáčení nedocházelo ke změnám. 

„Jsem samozřejmě přítomná i na setu, ale tam se snažím být neviditelná,“ říká Jana Neustupová. I tak tam plní svou nezastupitelnou roli: při práci s českými produkcemi se stará například o zakrývání herců či o zajišťování speciálního spodního prádla. To při natáčení intimních scén nebo simulovaného sexu zakrývá zvolené části těla. 

„V zahraničí se o toto stará kostýmní oddělení, ale modesty garments, jak se speciální prádlo nazývá, v Česku řešíme my,“ dodává s tím, že ona to své nakupuje na specializovaných webech. Ty, jak prozrazuje, mnohdy provozují sami intimní koordinátoři, kteří tak výrobky zásobují své kolegy. 

Modesty garments, jak se speciální prádlo nazývá, v Česku řešíme my.

Na setu má pak Jana Neustupová i další funkci: dohlíží na to, aby scény vznikaly podle předem domluveného scénáře. I přes předchozí konzultace se totiž stává, že kvůli časovému presu nebo nenadálým změnám při natáčení dojde k úpravě podoby intimní či sexuální scény.

Byť se intimní koordinátoři snaží zajistit hladký proces natáčení, z něhož si nikdo ze zúčastněných neodnese trauma nebo nebude muset svolit k něčemu, s čím nesouhlasí, mezi lidmi z branže i mimo ni stále existuje názor, že profese brzdí proces a klade nepřirozené překážky mezi herce a kameru.

Zatímco čeští herci se s intimními koordinátory teprve seznamují, v zahraničí na ně existují nejen pozitivní, ale i vyhraněné názory. V rozhovoru pro Vanity Fair se k nim odmítavě vyjádřila americká herečka Gwyneth Paltrow, negativní postoj zastává i herečka Kim Basinger nebo herec Michael Douglas. Ten prohlásil, že intimní koordinátoři jsou ti, „kteří ubírají režisérům možnost kontroly“.

„Zmínění herci už možná mají vybudovaný systém, jak se s natáčením podobných scén vypořádat. Jsou navíc zkušenější, známější, a tak si dokážu představit, že komunikace názorů či případného nesouhlasu je pro ně snazší. Pokud nás takový herec nepotřebuje a zvládne si vše hlídat sám, je to vlastně skvělé,“ říká Jana Neustupová. 

Ne všichni jsou však podle jejích slov ve stejné pozici – zejména mladší herci, kteří mohou ve snaze prorazit snáze podlehnout případnému tlaku. Ani tak ale podle české koordinátorky intimity neplatí, že by byla její profese určena primárně začínajícím nebo výhradně mladým hercům.

I díky velké medializaci si prý tuzemské filmové prostředí začíná postupně uvědomovat nejen to, že tu intimní koordinátoři jsou, ale především, jak jejich přítomnost u filmu může pomoci. „Když vše probíhá, jak má, herci se mohou díky nám lépe soustředit na práci a svou pozornost plně věnovat hereckému výkonu,“ myslí si Jana Neustupová.

Aby si místní produkce daly přítomnost intimních koordinátorů do vnitřních předpisů – jako to má například vzpomínané HBO, ale i Netflix nebo Amazon Prime Video –, zatím podle Jany Neustupové nehrozí. Vstřícnější postoj ke své profesi ze strany tuzemského filmového průmyslu ale vnímá. 

A jestli se nebojí další konkurence, která na českém trhu přirozeně přibývá? „Ano, tím, že o intimní koordinaci s kolegyněmi hodně mluvíme, si sice konkurenci vychováváme, mám ale za to, že je to zdravé. Když si vás někdo najme jen proto, že jste téměř jediný, není to dobře. S režiséry a producenty si musíte primárně sednout lidsky,“ říká.

The post Nejsme tu proto, abychom měnili scénář. Jak u filmu fungují koordinátoři intimity? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek