Sobota 04. říjnaSvátek má Venku je 3 °C, Jasno

Noty za miliony. Filmové soundtracky vydělaly skladatelům na vily i letadla

Forbes Před 2 měsíci

Hudba, která podkresluje emotivní scény v hollywoodských blockbusterech není jen doplňkem uměleckého díla. Alba s filmovými soundtracky dokážou svým autorům vydělat stovky milionů dolarů a nastartovat hvězdné kariéry skladatelů i zpěváků.

Produkce hudby je pro bijáky zkrátka výdělečným byznysem, přestože se její prodejní čísla v posledních letech už zdaleka tolik netřpytí jako v minulém století. A které jsou tedy nejprodávanější filmové soundtracky historie? Podívejte se na nový žebříček, který sestavil Forbes Česko.

Ledové království – 10 milionů kopií

Nejmladší člen žebříčku nejvíce prodávaných filmových soundtracků prokazuje, že pouhým prodejem skladeb už se dnes téměř nevydělává – a aby ano, musí se jednat o opravdový trhák.

Až takový trhák, že se s lehkostí stal nejprodávanějším hudebním albem roku 2014. Soundtrack k animovanému filmu Ledové království navíc dodnes stojí jako jediný, který se dokázal mezi ta nejkupovanější alba v 21. století dostat.

Zásluhu na tom měl hlavně pár skladatelů Lopezových. Pro Kristen, která do té doby pracovala na hudbě pouze pro film Medvídek Pú z roku 2011, to byl největší dosavadní úspěch. Její manžel Robert už měl zkušenosti z úspěšných muzikálů Avenue Q a The Book of Mormon, i pro něj to ale byl další vrchol.

Kromě výdělků z úspěchů se jim tak dostalo řady ocenění a Lopez se díky písni Let it go probojoval do prestižního spolku EGOT, tedy držitelů ocenění Emmy, Grammy, Oscar i Tony.

Kolik přesně jim Ledové království vyneslo není přesně známo, rozhodně si ale špatně nežijí – předloni si v Brooklynu koupili dva byty v přepočtu za 238 milionů korun.

Forrest Gump – 12 milionů kopií

Jeho úspěch na tomto seznamu není ten největší, k zbohatnutí ale americkému skladateli Alanu Silvestriovi bezpochyby pomohl. Soundtrack k oscarovému filmu Forrest Gump ale k více než dvanácti milionům prodaných kopií vynesla hlavně kompilace dobových hitů, které ve filmu zazněly.

Silvestri, který složil hudbu i k snímkům Návrat do budoucnosti nebo Avengers: Endgame, si přesto žije ještě luxusněji než Lopezovi. Za své výdělky si v osmdesátých letech minulého století pořídil rozsáhlé sídlo v Kalifornii nedaleko města Santa Cruz.

Muž, který v něm složil většinu ze svých nejúspěšnějších skladeb, ho letos nabídl k prodeji. Kdo by chtěl načerpat stejnou kreativitu, jakou ve svých dílech prokazuje Silvestri, může si jeho sídlo pořídit v přepočtu za 350 milionů korun.

Lví král – 15 milionů kopií

V počtu prodaných kopií i soutěži Zlatý glóbus roku 1994 překonal soundtrack Forresta Gumpa animák Lví král. Na tom pracovala legenda filmové hudby Hans Zimmer, který za něj vyhrál svého prvního Oscara.

Toho si Disney vybralo i díky jeho předchozí práci na filmu Síla muže, jehož hudbu natočil s pomocí jihoafrických sborů. Z důvodu obavy o jeho život ho ale společnost Disney znovu do Jižní Afriky nepustila – film Síla muže se totiž věnoval apertheidu, což se tamní vládě nelíbilo.

Dilwale Dulhania Le Jayenge, Aashiqui a Saajan – 20 milionů kopií

Mezi nejprodávanější soundtracky se dostalo i několik zástupců Bollywoodu. Všechny tři filmy vyšly v devadesátých letech minulého století a zabývají se hlavně romantikou.

Na hudbě k filmům Aashiqui i Saajan pak pracovalo duo Nadeem Saifi a Shravan Rathod, jedni z nejpopulárnějších a nejvýkonnějších skladatelů v Indii. Své nejlepší období měli mezi lety 1990 a 1991, kdy složili hudbu k třinácti filmům a dvakrát vyhráli cenu indického magazínu Filmfare pro nejlepší skladatele.

Flashdance – 20 milionů kopií

Když v roce 1983 vyšel americký muzikál Flashdance, jeho tvůrci vůbec nečekali, že se stane až takovým hitem. Hitem však byl a s ním i jeho soundtrack, který během pár dnů od premiéry zmizel z obchodů.

V reakci na to se studio Casablanca Records rozhodlo vytvořit k některým z písní videoklipy složené ze scén z filmu, čímž odstartovalo trend, který funguje dodnes.

Filmaři totiž zjistili, že prokládáním záběrů z filmu do videoklipů promítaných například na televizní stanici MTV dokážou levně a efektivně snímek zpropagovat.

Purpurový déšť – 20 milionů kopií

Jedna z nejznámějších skladeb hudebníka Prince pochází ze stejnojmenného filmu z roku 1984. A podobně jako Flashdance, i Purpurový déšť měl vliv na dnešní hudební průmysl.

Když americká aktivistka Tipper Gore koupila album pro svou dceru, nevěděla, že v písni Darling Nikki zmiňuje Prince masturbaci. Asociace amerického nahrávacího průmyslu na její výtky reagovala zavedením označováním explicitního obsahu ve skladbách, které vydrželo dodnes.

Prince mezitím nashromáždil majetek ve výši tři a čtvrt miliardy korun, o které po jeho smrti v roce 2016 vedli příbuzní muzikanta dlouhé soudní spory.

Za zvuků hudby – 20 milionů kopií

Přes 230 týdnů se udržel v žebříčku dvou stovek nejpopulárnějších alb ve Spojených státech Billboard 200 a dokonce sedmdesát týdnů na první příčce obdobného žebříčku ve Velké Británii.

Pro skladatele Richarda Rodgerse a Oscara Hammersteina II to však byl jejich poslední společný projekt – Hammerstein zemřel devět měsíců po premiéře muzikálové verze na Broadwayi.

Nikdy se tak nedočkal největšího úspěchu svého projektu, který přišel až v roce 1965 s vydáním filmu inspirovaného muzikálem. Rogersovi se ale bez kreativního partnera už nikdy nepodařilo na předchozí úspěch navázat.

Pomáda – 28 milionů kopií

I legendární film Pomáda z roku 1978 se inspiroval muzikálem a řadu z jeho skladeb převzal, s tou nejslavnější – „You’re the One That I Want“ – ale přišel sám. Hlavní tahák alba nazpíval John Travolta a Olivia Newton-John, přičemž za notami stál skladatel John Farrar.

Ten si ale vůbec nebyl jistý, zda za něco stojí. Píseň prý složil jen jako „nouzovou“ a byla podle jeho slov „zoufalá“. Režisér Randal Kleiser s ním souhlasil a přestože píseň nenáviděl, žádnou jinou neměl.

Ukázalo se, že ani jednomu z nich instinkt neradil dobře. Píseň se dostala na první místo žebříčků ve Spojených státech, Velké Británii či Austrálii.

Titanic – 30 milionů kopií

Původně hudební skladatel James Horner po složení hudby pro Vetřelce už nikdy s režisérem Jamesem Cameronem spolupracovat nechtěl, protože ho donutil během jediné noci přepsat již složenou hudbu, ještě jednou se do toho ale pustil v roce 1997 – a byl z toho vrchol jeho kariéry.

I díky hitu „My Heart Will Go On“ se album Titanic stalo nejprodávanějším orchestrálním filmovým soundtrackem všech dob a Hornera to dostalo mezi špičku filmové hudby.

Pro Camerona pak složil hudbu i k filmu Avatar, ani to podle něj ale nebylo snadné. Podle svých slov na něm musel několik měsíců v kuse pracovat každý den od čtyř od rána do desíti hodin večer.

Za svou práci si však mohl pořídit několik jím milovaných soukromých letadel. Ty nakonec stály i za jeho tragickou smrtí v roce 2015, kdy při pilotování jednoho z nich havaroval a zemřel.

Hříšný tanec – 32 milionů kopií

Pokud si je v něčem řada nejprodávanějších soundtracků podobná, je to neochota, se kterou k nim členové filmového týmu přistupovali. Horner nechtěl dělat s Cameronem, Farrarovi ani Kleiserovi se nejúspěšnější píseň nelíbila a zpěvák Bill Medley několik měsíců odmítal nazpívat ústřední píseň k romantickému filmu Hříšný tanec z roku 1987.

Nejen, že se mu měla narodit dcera, a on ženě slíbil, že u toho bude, ale navíc nechtěl být v další neúspěšné skladbě a název filmu podle něj zněl, jak ze „špatného porna“.

Nechat se po narození dcery přemluvit se ale ukázalo jako ta lepší volba. Duet s Jennifer Warnes jim přinesl ocenění Grammy, skladatelům Oscara a vydavatelství RCA Records třetí místo mezi nejprodávanějšími filmovými soundtracky všech dob.

Horečka sobotní noci – 40 milionů kopií

Zatímco Horner skládal hudbu k Avatarovi několik měsíců, skupina Bee Gees to k filmu Horečka sobotní noci zvládla během několika dnů. A byl z toho druhý nejlépe prodávaný soundtrack historie.

Nejenže na práci nepotřebovali moc času, ale nepotřebovali ani vědět, o čem přesně film je. I ve chvíli, kdy skládali nejoblíbenější skladbu „Stayin‘ Alive“, ještě scénář neviděli. A stejně to po premiéře měli i někteří fanoušci – místo sledování filmu si koupili pouze album.

Osobní strážce – 45 milionů kopií

Zápis v Guinessově knize rekordů a vůbec největší bohatství v dějinách soundtracků přineslo svým autorům album k filmu Osobní strážce z roku 1992. Ústřední znělku k němu napsal již zmiňovaný Alan Silvestri, známý hudbou k Forrestu Gumpovi, největší hvězdou však byla americká zpěvačka Whitney Houston.

A jak je pravidlem i u ostatních alb, i tady se hlavní hvězda bála – dostala totiž nabídku nejen na zpěv, ale také jednu z hlavních rolí ve filmu. Tu nakonec po přesvědčení hercem druhé hlavní role, Kevinem Costnerem, přijala.

Cover verze písně „I Will Always Love You“ pak sám prodal více než 25 milionů kopií a stal se nejlépe prodávanou skladbou ženské interpretky. A jak už to tak bývá, píseň původně vůbec neměla být tou hlavní – Houston ji doporučil až Costner.

The post Noty za miliony. Filmové soundtracky vydělaly skladatelům na vily i letadla appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek