Pondělí 29. záříSvátek má Venku je 8 °C, Jasno

Nula emisí a žádný hluk. Michal Závišek v Brně představil letadla budoucnosti

Forbes Před 1 dnem

Letadla jako každodenní dopravní prostředek. Neobtěžují hlukem a jejich uhlíková stopa je nulová. To, co může znít jako sci-fi, pomalu zhmotňují v Brně. Konkrétně ve společnosti Honeywell Aerospace, v jejím největším výzkumném a vývojovém centru v Evropě.

Právě v jihomoravském městě vyvíjí firma, která spadá do koncernu americké společnosti, nové typy elektrických a vodíkových letadel.

Na zářijové konferenci Forbes Next Big Thing ve Fait Gallery promluvil o plánech a vizích Honeywellu zástupce této společnosti Michal Závišek. „Budoucnost městské i příměstské dopravy vidíme v elektrických letadlech s vertikálním vzletem a přistáním, která budou propojena přímo s městskou dopravou,“ prohlásil.

Koncept je prý jednoduchý: cestující nasedne na letadlo ve vertiportu, třeba u nádraží, použije stejnou jízdenku, jaká běžně platí na tramvaj, a během několika minut bude na druhém konci města či regionu. Pro delší, mimoměstské trasy, budou letadla vybavena palivovými články na vodíkový pohon.

„Dokážou dodat výkon až jeden megawatt, což je ideální pro padesáti až sedmdesátimístná letadla. Naší ambicí je, aby tato technologie byla bezpečná, spolehlivá a cenově dostupná, jakmile dosáhneme kritického bodu adopce,“ popisuje Závišek.

Největší technické výzvy spočívají podle něj v miniaturizaci systémů. Všechny bezpečnostní a řídicí mechanismy, které jsou dnes v Boeingu nebo Airbusu, bude potřeba přizpůsobit menším letadlům a snížit jejich náklady.

Brněnské týmy proto vyvíjejí pokročilé navigační systémy, odolné vůči poruchám satelitní navigace, a autonomní systémy, které postupně umožní provoz bez pilotů.

info Foto Martin Svoboda
Michal Závišek ukázal na Forbes Next Big Thing, jak budou vypadat letadla nové generace.

„Dnes už existují bezpilotní letadla pro přepravu nákladu. Naším cílem je, aby i komerční doprava mohla fungovat autonomně a bezpečně,“ vysvětluje Závišek.

Rychlost nových letadel se bude pohybovat od 150 do 250 kilometrů v hodině, což odpovídá aerodynamickým možnostem menších komerčních letadel.

Na rozdíl od vrtulníků jsou moderní elektrická letadla tišší, jednodušší na údržbu a efektivnější. „Většina konceptů funguje tak, že se vrtule při letu překlopí a letadlo pak letí konvenčně. Vrtulníky tyto možnosti nenabízejí,“ tvrdí Závišek.

Honeywell do výzkumu a vývoje významně investuje. Jen v oblasti vodíkových palivových článků jde o padesát milionů dolarů za poslední tři roky, v rámci širšího konsorcia se investice v první fázi pohybuje kolem dvou set milionů dolarů.

Brněnská firma je rovněž klíčovým centrem vývoje černých skříněk – kompletně vyvíjených a dodávaných právě z tohoto regionu. Včetně školení personálu pro jejich vyšetřování a provoz.

The post Nula emisí a žádný hluk. Michal Závišek v Brně představil letadla budoucnosti appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek