Úterý 28. říjnaSvátek má Venku je 12 °C, Skoro Zataženo

Oraculum mění vizuál i filozofii. Česká značka vůní uvádí novinku a míří do světa

Forbes Před 3 hodinami

Z původně malého osobního projektu a vášně se vyklubal etablovaný brand Oraculum, který míchá niche parfémy s jasnou vizí. Tak, aby se svých nositelů dotkly na hlubší úrovni a splynuly s jejich identitou. Po čtyřech letech na trhu si značka nadělila facelift a vyzývá zákazníky k tomu, aby se nebáli změny.

Byl rok 2021 a zakladatelka brandu Renáta Tallarini (dříve Muchová) ze své profese food fotografky a tvůrkyně brandových kampaní skočila rovnou do světa prémiových vůní. Vstupní inspirací se pro ni mimo jiné stal nezapomenutelný zážitek z jasmínového parfému, který kdysi dostala od své maminky. 

Odrazovým můstkem Oracula byla šestice olejových parfémů. Zejména proto, že se hodily k firemní filozofii zahrnující myšlenku: parfém by měla být osobní volba dokreslující příběh a náladu daného člověka.

„Naše portfolio jsme také rozšířili o klasické alkoholové parfémy či vonné tyčinky, abychom mohli obstát v mezinárodním kontextu a být vnímáni jako plnohodnotný parfumérský dům,“ vzpomíná Tallarini.

Postupně vznikala čtveřice dnes už ikonických parfémů Santalist, Katarzist, Helenist a Arabesque (ten dokonce v roce 2024 získal ocenění Vůně roku) schovaných ve flakonech s originálními emblémy. Za dobu fungování se stihlo prodat přes deset tisíc produktů a jen od srpna 2023 do září 2025 jejich čisté prodeje přesáhly 3,7 milionu korun.

Všechny parfémy vznikají a vyrábějí se v Česku, díky čemuž má značka celý proces plně pod kontrolou. Vývoj nové vůně trvá zhruba půl roku a začíná inspirací, která se pozvolna proměňuje ve vzorky, testování a končí finálním laděním.

Letos však značka prošla viditelným rebrandingem. „Změnu jsme spustili ve chvíli, kdy bylo zřejmé, že Oraculum přerostlo své původní hranice. Značka se vyvíjela spontánně a pozvolna, ale chyběla jí jednotná vizuální identita a jasně strukturovaná komunikace,“ vysvětluje Tallarini.

Nejprve si sepsala desetistránkový dokument, kde si ujasnila, kam značku posunout. Následovala půlroční spolupráce s profesionály, s nimiž ladili novou typografii, logo, barevnost i celkový vizuální jazyk značky. „Na nových věcech pracujeme i nadále,“ objasňuje Tallarini.

A doplňuje, že dnešní Oraculum je skutečně především o odvaze k proměně. O tom nebát se překročit vlastní stín a přijmout vývoj jako součást života. Výsledkem je střídmá estetika, jež působí velmi kultivovaně i vyspěle.

Přebaly krabiček stále nesou otisk původních maleb, ale samotné flakony jsou zjednodušené. Klíčovým prvkem se stala číselná řada – každé číslo souvisí s jednou z pěti dominantních ingrediencí parfému. Tento systém zákazníkům umožňuje nejen objevovat složení, ale také nahlížet na vůni jako na osobní kód identity.

Současně také padlo rozhodnutí definitivně ukončit výrobu olejových parfémů. Jejich místo zaplnily praktické cestovní deseti mililitrové formáty klasických vůní. Novou kapitolu značka následně 18. září tohoto roku oslavila vydáním nového parfému pojmenovaného Krucifist. 

Název přitom nevznikl náhodou, ale byl inspirován symbolikou víry a rituálu, vyprávějící osobní příběh o odvaze procházet transformací, která bolí, avšak posouvá. Autorem přebalu krabičky je umělec Jan Bican. Je na něm malba stylizované Panny Marie v netradičním, živelném pojetí, která není pasivní ikonou, ale ztvárňuje manifest odvahy, rebelie i balancu mezi stínem a světlem.

Silné spojení pepře, cedru, bergamotu, levandule, hřebíčku, tonky nebo ambry funguje jako opojná jízda. Vůně je na začátku poměrně dramaticky dráždivá, ale pozvolna se vyprojektuje do nečekané jemnosti. 

I přestože je rozšiřování řady klasických parfémů pro brand klíčové, nechce zakladatelka chrlit desítky produktů, ale spíše se zaměřit na prvotřídní kvalitu. Buduje proto úzké a pečlivě zvolené portfolio odrážející podnikovou DNA. Momentálně se navíc soustředí na vývoj bytových vůní a na příští rok plánuje hned další dvě parfémové novinky. V jedné se objeví marakujový tón, druhá bude čistě gurmánská.

Samotné produkty jsou k dostání na oficiálním e-shopu. Mimo online prostředí je seženete u přibližně ve dvanácti českých parfumeriích či designových obchodů a ve dvou na Slovensku. 

Vizí značky je dostat se více do povědomí i mimo hranice české republiky a stát se seriózním hráčem také na poli mezinárodní parfumerie. A ačkoliv v tuto chvíli není hlavní priorita vybudovat kamenný obchod, sama zakladatelka nevylučuje, že by výhledově v horizontu pěti až deseti let mohl vlastní prostor vzniknout.

„Určitě by to nebyl pouze obchod, ale místo, kde by se propojily vůně, umění a zážitek,“ upřesňuje Tallarini. 

The post Oraculum mění vizuál i filozofii. Česká značka vůní uvádí novinku a míří do světa appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek