Ještě před pár lety by se zájemci o křeslo šéfa německé automobilky Porsche rvali. Lovebrand všude, kam se podíváš. Evropa, Asie, Amerika… A ještě v roce 2023 i snové hospodářské výsledky. Jenže pak přišel pád.
Deset let Oliver Blume seděl na židli generálního ředitele Porsche. A deset let úspěšně pracoval na jejím růstu. V roce 2014, tedy rok před jeho nástupem na pozici CEO, automobilka ze Stuttgartu prodala necelých 190 tisíc aut.
V rekordním roce 2023 jich bylo ještě o 110 tisíc víc. Logicky se dařilo i finančně, když v roce 2014 byl zisk po zdanění 2,2 miliardy eur, a v roce 2023 dokonce 5,2 miliardy eur. Jenže počínaje loňskem se rychle se točící byznysová kola Porsche zadrhla.
Začalo se proto spekulovat, jestli nepřišel čas Blumeho, který od roku 2022 navíc zároveň zastával pozici šéfa celého koncernu Volkswagen, nahradit. Tady příběh navíc dostává i českou stopu, protože německá média jeden čas spekulovala i o tom, že by se do čela Porsche mohl posadit Klaus Zellmer, předseda představenstva mladoboleslavské Škody Auto.
Dávalo to smysl, protože Zellmer u Porsche strávil víc než dvě dekády a dotáhl to pořádně vysoko. Pět let řídil aktivity značky nejprve doma v Německu, poté stejnou dobu strávil na obchodně ještě důležitějším trhu v Severní Americe. Jenže Zellmer nakonec zůstal věrný skvěle vydělávající Škodě Auto, kde má podepsanou smlouvu až do roku 2028.
Do Porsche tak přišel člověk „zvenku“. Ačkoli nový CEO stuttgartské automobilky Michael Leiters (na úvodní fotografii), který na šéfovské křeslo usedne oficiálně od ledna příštího roku, v ní pracoval mezi roky 2000 a 2013.
Předtím, než z ní odešel do Ferrari, odpovídal za modelové řady Porsche Macan a Cayenne. V Itálii pak dohlížel na vývoj první série hybridních vozů Ferrari: SF90 Stradale a 296 GTB.
Poslední skoro tři roky pak Leiters šéfoval britské značce McLaren, kde podle oborového magazínu Automotive News musel prosazovat elektrifikaci, hájit nový designový směr, řešit softwarové problémy, plné využití kapacit výroby, stabilizovat prodej a zvažovat opatrné rozšiřování produktové řady. To vše jsou otázky, které jsou relevantní i pro Porsche, píše Automotive News.
V Porsche ho čeká kopec práce a pořádně nervózní akcionáři, kteří s nelibostí sledují, jak se hodnota akcií jejich firmy od roku 2022, kdy se s nimi začalo obchodovat na burze, propadla na polovinu. V Porsche se totiž během posledních dvou let sešlo všechno špatné, co šlo.
Výsledkem souběhu řady faktorů je to, že za uplynulé tři kvartály zisk po zdanění meziročně klesl o 95,9 procenta na 114 milionů eur, tedy 2,8 miliardy korun. Od července do září Porsche dokonce vykázalo provozní ztrátu, která činila 966 milionů eur.
Asi největší problém nastal v Číně, což byl pro Porsche extrémně důležitý trh, kde ještě v roce 2023 prodalo skoro osmdesát tisíc aut. Pro představu, jak důležitý region to je, postačí uvést, že v celé Evropě včetně domácího Německa se za stejnou dobu prodalo 110 tisíc vozidel.
Na čínský byznys Porsche naplno dolehly následky tamní realitní krize a fakt, že Číňané si zvládli postavit výrazně levnější a líbivá auta, která těm z Porsche zdatně konkurují. Za prvních devět měsíců letoška se tak prodeje Porsche v Číně propadly o 28 procent.
Leiters by to měl zvrátit, ale mnoho možností, jak to udělat, nejspíš nemá. Cenou se Porsche podbízet téměř jistě nebude a tlak čínských domácích automobilek naopak zesiluje. Je tak možné, že Porsche v Číně dopadne podobně jako Škoda Auto, která je na tom na tamějším trhu podobně.
Škodovka svůj kdysi největší trh prozatím oficiálně neopouští, ale zároveň je zřetelné, že už od něj nemá žádná zásadní očekávání a pozornost přesouvá hlavně do Indie a Vietnamu. Jestli a kam kormidlo otočí Leiters, se zatím neví.
Dalším, minimálně z hlediska času, komplikovaně řešitelným problémem číhajícím na Leiterse jsou americká cla. Spojené státy byly loni s víc než 84 tisíci prodanými vozy hlavním trhem Porsche. Jenže administrativa prezidenta Donalda Trumpa se vytasila s patnáctiprocentními cly.
A protože Porsche nemá v zámoří žádnou fabriku, která by tuto komplikaci řešila, zvýšené náklady bere na sebe. Jen letos to automobilku vyjde na stovky milionů eur, což není dlouhodobě udržitelné. Americké zákazníky tak čeká zdražování, což ale může vést k tomu, že klesnou prodeje, tržby i zisk.
Pokles prodejů a výroby pak dělá problémy v dodavatelském řetězci. Mnoho dodavatelů Porsche má existenční problémy, což v některých případech donutilo německou automobilku k finančním intervencím. Proto například převzala dodavatele baterií Varta, aby si zajistila články pro hybridní model 911.
Nepříjemnosti čekají na Michaela Leiterse i přímo ve fabrikách, kde má své lidi, kterých kvůli klesající výrobě nebude tolik potřeba. Porsche proto oznámilo plány na zrušení 1900 pracovních míst do roku 2029, čemuž už předcházelo propuštění přibližně tisícovky zaměstnanců.
Podle Automotive News se aktuálně jedná o druhém kole snižování nákladů, přičemž první odhady naznačují, že nová propouštění by se do konce dekády mohla dotknout až pětiny z 23 600 zaměstnanců Porsche v oblasti Stuttgartu.
Asi nejvíc práce bude mít Leiters v souvislosti s modelovou nabídkou. Je jasné, že téměř absolutní sázka na elektrifikaci selhala. Plán, že do konce roku 2030 bude osmdesát procent prodaných aut čistě elektrických, se jeví jako nesplnitelný.
Prodeje elektromobilů v absolutních číslech rostou i Porsche, ale zdaleka ne takovým tempem, jaké byly předpoklady. Problém je například výrazná ztráta hodnoty elektrického modelu Taycan, proti čemuž stojí model 911, jenž si svoji hodnotu udržuje i po deseti letech.
Porsche proto své výrobní plány letos přehodnotilo a znovu se vrací přinejmenším k již odepsaným hybridním variantám svých aut, což znamená letošní navýšení výdajů na 3,1 miliardy eur a pokles provozního zisku o 1,8 miliardy eur.
Na silnice se tak vrátí benzinový bestseller Porsche Macan a novinka, která bude ještě větší než SUV Cayenne, nebude jen elektrická, jak se původně avizovalo, ale také hybridní a spalovací.
Jenže zatímco udělat takovou změnu na papíře trvá v Porsche nanejvýš pár měsíců, v praxi se bavíme o letech vývoje a testování, kdy taková auta budou chybět na trhu. Spalovací Macan se tak objeví zřejmě až v roce 2028.
O rok dřív se pak mělo začít prodávat i největší nové SUV, ale podle všeho na něj dojde až na začátku příští dekády.
Zpoždění nabírá i řada 718, jejíž výroba se spalovacími motory bez náhrady skončila minulý měsíc, a elektrická varianta se kvůli komplikacím s dodávkami baterií pravděpodobně nedostane na trh před koncem roku 2027. Tedy pokud nový šéf Porsche Michael Leiters pořádně nebouchne do stolu.
The post Past vedle pasti. Zachrání v krizi se plácající Porsche jeho nový šéf? appeared first on Forbes.











