Pomohli řadě známých jmen české e-commerce, teď sami vyhlížejí miliardu korun na tržbách. Aby se k ní ale dostali, musejí v Shoptetu odhadnout, co přinese budoucnost nakupování na internetu. A to zástupci firmy prozradili na Forbes Business Festu, největší akci v historii Forbesu, která proběhla tento týden v pražských Holešovicích.
Mezi jejich úspěšné klienty patří například rodinná společnost s lůžkovinami Darré, ale také e-shop s doplňky stravy BrainMarket. „Ten dnes cílí obratem na půl miliardy korun,“ prozradil Ondřej Buben, který má v Shoptetu na starosti strategické projekty.
Přestože se Shoptet vždy zaměřoval na pomoc začínajícím podnikatelům, mnoho z těch, kterým pomohl, se za tu dobu rozrostlo. S tím se posunula i strategie společnosti, která podle Bubna poskytuje značkám nástroje, podporu a volnost v růstu.
„Chceme podporovat značky i poté, co vyrostou. Proto jsme vytvořili Shoptet Premium, aby větší klienti dostali tu správnou podporu a mohli časem opustit jiná vlastní řešení a spolehnout se na stabilní platformu,“ vysvětloval Buben.
Kromě podpory jiných úspěšných firem je příkladem podařeného podnikání i samotný Shoptet. Ten vznikl před téměř sedmnácti lety, jednu z prvních kanceláří měl ve sklepě a všechny své systémy vyvíjel interně.
Díky tomu měl kontrolu nad funkcemi, které přidával. Jenže to přestalo být dostatečné a po několika letech se platforma otevřela třetím stranám a vytváření doplňků, což podle Bubna přineslo raketový nárůst v počtu e-shopů i množství funkcí.

Před několika lety se však zase dostali zpátky, protože si uvědomili, že i přes všechny funkce občas e-shopy potřebují větší péči a soustředění na klíčové služby. Tam si vytipovali, že nejvíce chybí marketing, platby a logistika – proto v roce 2022 spustili Shoptet Pay, loni v září Shoptet Kampaně a v listopadu Shoptet Balíky.
„A když to takhle půjde dál, tu miliardu snad příští rok pokoříme a z toho sklepa se dostaneme,“ vtipkoval muž ze společnosti, která loni získala na tržbách 718 milionů korun.
Účastníkům festivalu Forbes Business Fest ale Buben odhalil i směr, kterým se podle něj v budoucnu posune segment e-commerce.
Velkého tahouna vidí v automatizaci spojené s rozvojem umělé inteligence. Co podle něj určitě pocítíme, bude přesun e-commerce tam, kde dnes lidé „žijí“ – tedy na sociální sítě, chaty a do virtuální reality.
Zmenšovat se podle něj také budou rozdíly mezi offline a online světem. „Budou se prolínat, kdy se i obyčejná výdejna stane showroomem a zákazníci mezi onlinem a offlinem přestanou více rozlišovat,“ představoval budoucnost Buben.

Za nejdůležitější však považuje personalizaci, kdy zákazník bude mít v e-shopu jedinečnou nabídku právě pro něj. S takovými funkcemi ale souvisí i regulace umělé inteligence a nakládání s osobními údaji.
Podle Bubna si však zákazníci přejí větší personalizaci na základě využití svých dat. „Nechtějí být masovka, chtějí se cítit individuálně,“ soudil Buben na největší akci v historii českého Forbesu.
Jako příklad uvedl kampaň americké nápojářské společnosti Coca-Cola, která nabízela možnost zakoupit si na internetu kolu s etiketou nesoucí vlastní jméno spotřebitele. Přestože tato varianta vyšla dráž než běžné láhve i ty s již předtištěnými jmény, měla u zákazníků úspěch. I to podle něj svědčí o zájmu zákazníků o personalizaci.
The post Personalizace je budoucnost e-shopů. Lidé nechtějí být masa, říká Buben ze Shoptetu appeared first on Forbes.