Pondělí 29. záříSvátek má Venku je 10 °C, Skoro Jasno

Playbag stvořil ikony pro mileniály. Kam míří pod vedením designérky Vontorové? 

Forbes Před 1 dnem

Ikonické batohy Playbag čekají velké změny. V čele značky už pár měsíců stojí nová kreativní ředitelka, designérka Eva Vontorová. S taškami má letité zkušenosti. Ve své vlastní značce Ether se totiž původně soustředila především na kabelky. A právě o ty by dnes chtěla rozšířit nabídku zlínského brandu. 

Kožené batohy s typickým zapínáním na kovové cvoky spatřily poprvé světlo světa skoro před dvaceti lety. Zlínský brand tehdy založil designér Aleš Loch. Brašnářské řemeslo měl takzvaně v krvi, výrobě se totiž věnuje i jeho otec a společně dnes provozují značku Loch & son.

Když firmu ale před dvěma lety koupila skupina Leverage. Aleše Locha tehdy zastihla nečekaná zpráva: se změnou vedení přišel o funkci art directora značky. Patrně ne zcela konsenzuální změna vedla nakonec k oslovení Evy Vontorové.

„Vůbec jsem nevěděla, kdo mi píše. Kdosi jménem Jan Boruta (současný CEO značky, v té době též jmenovaný i kreativním ředitelem Playbagu místo Locha, pozn. red.) se chtěl sejít kvůli jakési nabídce, slovo Playbag tehdy ještě nepadlo,“ vzpomíná na první vlaštovku ze Zlína designérka Eva Vontorová, vysoká žena ve středním věku. Rovné vlasy stažené gumičkou. Černé košilové šaty a vysoké černé kozačky kontrastují s bílým plyšovým čalouněním nízké taburetky, na níž sedí. 

I v upršený podzimní den se po bílých stěnách jejího ateliéru v centru Prahy rozlévá tlumené světlo. „Stěhovala jsem se sem teprve před dvěma lety, mám štěstí. Najít tak krásné místo není samosebou,“ rozhlíží se dokola po dvou světlých místnostech oddělených jen širokými dvoukřídlými prosklenými dveřmi, zatímco z porcelánového bílého šálku usrkává právě uvařenou kávu. 

Pronesená věta jako by vystihovala životní filozofii Vontorové. Někdejší absolventka oděvní tvorby na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru Heleny Krbcové se do nových výzev a příležitostí vrhá po hlavě a s bytostnou pokorou. „Když jsem zjistila, že jde o Playbag, neváhala jsem ani vteřinu. V oboru jsem dlouho, věděla jsem, že se taková příležitost neodmítá,“ prohlásí bez rozmýšlení Vontorová. 

Odchod zakladatele Aleše Locha se ale nejevil jako zcela hladký. Vontorová proto nechtěla do firmy vstoupit dříve, než budou vztahy mezi současným a někdejším majitelem narovnané. „To trvalo pár měsíců,“ komentuje designérka, která následně v kreativním čele značky nahradila prozatímního art directora Borutu.

Novinky vs. stálice

Na první novinku pod vedením Vontorové, facelift playbagovské kabelky Nori, se zákaznice mohou těšit již letos na podzim. „Příští rok uvedeme novou kolekci, na které teď intenzivně pracuji,“ dodává designérka s tím, že fáze navrhování je pro ni vůbec nejmilejší. Představuje pro ni jakýsi kreativní rauš, kdy jeden nápad plodí druhý.

„Novinkou budou dámské kabelky různých velikostí a typů, jako tote, hobbo či baguette bag a nějaké menší kabelky. To se ještě uvidí,“ přemítá designérka. „Bude tam určitě dámský batoh, a tím mám na mysli ryze dámský, ne unisex,“ doplňuje. Současně chce rozvíjet též nabídku pro muže. Pod značkou Playbag proto navrhuje celouzavíratelný batoh, do něhož by se člověk pohodlně zabalil na tři dny.

„Dostala jsem volnou ruku, čehož si nesmírně cením,“ klopí oči Vontorová. Noví majitelé Playbag si ji patrně vybrali kvůli jejímu rukopisu a zkušenostem. „Je to pro mě velká výzva. Doufám, že jejich důvěru nezklamu,“ podotýká pokorně Vontorová a dlouhými štíhlými prsty se zlatými prsteny si pro štěstí párkrát zaťuká do desky konferenčního stolku.

Současné portfolium by ráda zredukovala. Nicméně skalní příznivci značky nemusejí mít o své oblíbence strach. „Playbag stvořil ikony. A ikony se neházejí do koše. Ve značce je rozhodně na co navazovat,“ vyzdvihuje návrhářka. 

Playbag vs. Ether

To, co mají Playbag s její vlastní značkou Ether společné, kromě doby vzniku a zaměření na kabelky, je důraz na původ kůže a její zpracování. I nadále se chce Vontorová zaměřovat především na kožené batohy, přičemž se vždy jedná o takzvanou druhotnou kůži – zbylou surovinu potravinářského průmyslu.

 „Říkáme tomu nová kůže. Mám totiž pocit, že tento vysoce odolný materiál prožívá i z hlediska udržitelnosti renesanci,“ podotýká art directorka. Do nabídky by přitom měly přibýt také brašny vyrobené z inovativních materiálů. 

Zatímco v Etheru se Vontorová soustřeďuje na luxusní zboží pro stálou klientelu žen, které si na míru nechávají ušít dlouhé šaty, áčkové trenčkoty či volné kalhoty z autorských kolekcí a dropů značky, v Playbagu jde o oslovení mnohem většího množství zájemců a zájemkyň. 

„Playbag je generační záležitost. Je to značka mileniálů. Mým úkolem je dostat ji ke generaci Z a připravit ji na generaci alfa,“ zvažuje své další kroky kreativní ředitelka brandu. Zlínské brašnářství přitom není její první zkušeností s prací pro cizí značku s větším záběrem. Už na škole totiž Vontorová začala navrhovat sportovní oblečení pro sportovní oděvní firmu Husky.

A i když na nabídku tehdy kývla hlavně z mladické nerozvážnosti, aniž by tušila, jak velkou odpovědnost a školu jí první zkušenost přinese, dnes by se nerozhodla jinak. „Byla to úžasná příležitost. Měla jsem šanci navrhovat velké série a pracovat s výrobou na Dálném východě,“ vzpomíná designérka, jejíž kroky z Husky směřovaly k navrhování snowboardového oblečení. 

„To bylo trochu paradoxní. Navrhovala jsem věci na snowboard, na kterém jsem neuměla jezdit,“ směje se Vontorová. Lyžovat se totiž naučila až v dospělosti, jako dítě se věnovala krasobruslení, vedle kterého na svah nesměla, aby se nezranila.

Kdyby na Česko nedolehla první hospodářská krize, jež oděvní průmysl naplno zasáhla na konci nultých let, možná by Vontorová snowboardové bundy – jejichž zadáním bylo: „Ať jsou co nejbláznivější,“ – kreslila dodnes. 

„To období krize, kdy jsem najednou neměla moc práce, pro mě bylo strašně náročné. Potřebovala jsem se kreativně vybít,“ přiznává Eva Vontorová. A právě tehdy se začala rodit její vlastní značka Ether. První kabelky představila před patnácti lety na Designbloku a o pár let později už na pražském Mercedes-Benz Fashion Weeku prezentovala první oděvy. 

Rozlet Ether však zbrzdila pandemie covidu. Na pařížském týdnu módy dostala Vontorová pozvánku do Tokia. Na tamní uvedení na Fashion Weeku už ale nedošlo. „S covidem se všechno zastavilo,“ připouští.

„Přehodnocovala jsem, kam dál a co mi dává smysl. A jestli nakonec to zpomalení není lepší,“ popisuje upřímně návrhářka, jež se od té doby zaměřuje výhradně na tvorbu dámských oděvů pro úzkou klientelu. Své kousky Vontorová hrdě nosí a přiznává, že je navrhuje tak trochu pro sebe.

Na otázku, jak lze vlastní značku skloubit s artdirectorskou pozicí v Playbag, jen krčí rameny. „Já mám naopak pocit, že se to skvěle doplňuje,“ přemítá designérka. 

„Když člověk může budovat kreativně svou tvorbu a zároveň rozvíjet krásnou značku s takovým potenciálem, jako je Playbag, je to win-win situace,“ usmívá se doširoka designérka Vontorová, zatímco za její hlavou se zavěšená na ocelovém lanku v průvanu zachvěje pruhovaná asymetrická košile s límečkem z poslední kolekce linea rtw značky Ether.

The post Playbag stvořil ikony pro mileniály. Kam míří pod vedením designérky Vontorové?  appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek